Valmennettavan tarina: ”Edessä oli suuri elämäntaparemontti”

Valmennettavan tarina -juttusarjassa Lifted FIT -nettivalmennukseen osallistuneet kertovat kokemuksistaan ja arjestaan omin sanoin. Seuraavaksi vuoroon pääsee vuoden viimeiseen Lifted FIT -valmennukseen osallistunut ahkera treenaaja Sari:

Valotan ensin vähän menneisyyttäni. Lopetin tupakanpolton vuoden 2007 joulun jälkeen tapaninpäivänä todella pahan flunssan takia. Ei vain pystynyt enää polttamaan. Flunssa parani pitkän ajan päästä, koko tämän ajan olin tupakoimatta. Jatkoin sitten sinnikkäästi tupakatta oloa. Missään vaiheessa en ajatellut, että olisin lakossa, en vain polttanut.
Ruoka alkoi maistumaan ja makuaisti parani, niin kuin muutkin aistit – mutta kiloja tuli. Jaksoin liikkua paremmin, mutta painoa vaan tuli lisää. Vuodet menivät eteenpäin, opiskelin uuden ammatinkin.
Nyt tämän vuoden 2015 loppukesästä hoksasin, ettei tupakka ollut käynyt mielessä koko kesänä. Oli siis aika siirtyä uuteen elämäntaparemonttiin. Isoon sellaiseen.

Edessä suuri elämäntaparemontti

Elämäntapani kaipasivat vähän uudistusta. Liikuin kyllä, etupäässä pyöräilyä ja kävelyä, mutta kiloja kertyi silti. Missä siis vika? Sitäpä piti lähteä selvittämään. Tuntui, etteivät omat rahkeet ja into enää riittäneet. Ikääkin alkaa olla: kohta viisikymppiä lakkarissa, jotain oli tehtävä, kun kivut alkoi tulla mukaan. Itse en henkilökohtaisesti ole niin innostunut salilla käymisestä ja raudan repimisestä.

Jossain näinkin sitten Liftedin mainoksen. Kävin seuraamassa sivuja. Mietinnän jälkeen liityin ensin viikon kestävälle ilmaisjaksolle. Ihastuin monipuoliseen kokonaisuuteen. Sen viikon jälkeen olin ihan täpinöissäni ja mikä parasta, sain treenailla kotona.

Kehonpainoharjoittelun monipuolisuus

Lähdin sitten 8 viikon Lifted FIT -jaksolle mukaan, vaikka tämä olikin jo edistyneemmille. Epäilin että luovutan jo kahden viikon jälkeen mutta niin sitä mukana hikoiltiin. Selkävaivoista kärsivänä kehonpainotreenit tuntuivat jotenkin pehmeämmältä, mutta samalla tehokkailta liikesarjoilta. Treenien alussa löysin aivan piilossa olleita lihaksiani, jotka kyllä myös reagoivat herättelyyn! Oli kivaa huomata, miten kunto kasvoi viikko viikolta nopeammin. Liikkuvuus ja ryhtikin paranivat kummasti. Kaikkia liikkeitä en ihan pystynyt tekemään niin kuin ohjaajat ne tekivät, mutta oman liikkuvuuden rajoissa mentiin. Jos joku olisi sanonut minulle ennen treenien alkua, että juoksen tai hölkkään vielä, niin olisin pistänyt sen nauruksi!

Mutta niinhän vain jaksoin hölkätä puolitoista kilometriä kahdeksan viikon jälkeen. Minulle se oli iso saavutus.

Uutta ravitsemustietoa

Valmennukseen kuului myös ravintopuoli, josta sainkin todella paljon ajattelemisen aihetta. En toki kaikkia ruokia pistä remonttiin. Esimerkiksi Lindströminpihvit jäävät, resepti vaan pikkasen sai uuden koostumuksen. Ja vihannespuolta tuli myös lisättyä. Myös muutama tärkeä ravintolisä tuli mukaan joita ei niin aiemmin ole tullut popsittua.

Tulipa samalla mietittyä tuota ruokapuolta myös toiselta kantilta: miksi pitää olla niin kiire, ettei ehdi tekemään töihin mukaan yhtä monipuolista ruokaa, vaan ottaa sen mitä syö nopeasti?

Ryhmän tuki ja valmennuksen tavoitteellisuus auttoivat

Tykkäsin tässä valmennuksessa siitä, kun päivittäin tulla tupsahti sähköpostiin joku uusi asia, joko treenit tai muuta hyvinvointiin liittyvä kokonaisuus. Oli aina, mitä odottaa. Valmentajat tsemppasivat – ja myös koko ryhmä tsemppasi toisiaan. Kerroimme ryhmässä toisillemme miten treenit menivät, ja jaoimme kokemuksia myös valmentajille. Aina eivät treenit menneet niin hyvin kuin toivoi, mutta seuraaviin sitäkin suuremmalla innolla sitten mukaan! Oli kivaa lukea toisten onnistumisista: se antoi itselle lisää virtaa yrittää enemmän kuin myös omat onnistumiset.

Valmennuksessa ollessa piti asettaa itselleen tavoite ja aika sille tavoitteelle. Opin, että onnistumisessa auttaa se, ettei ota liian suurta pähkinää purtavaksi. Tavoitteen on oltava realistinen ja saavutettavissa. Ja kun sen saavuttaa, voi asettaa hyvillä mielin seuraavan tavoitteen joka voikin sitten olla jo vähän enemmän. Opin myös, että on oltava rehellinen siinä, mikä on mahdollista saavuttaa.

Seuraavaksi vuorossa Lifted FIT -valmennus

Nyt, kun tämä liikuntakärpänen pääsi puraisemaan, olen menossa vielä seuraavaan ryhmään mukaan. Kun se loppuu, niin toivon että uudet tavat on jo selkärangasta lähteviä uusia elämäntapoja, jotka kulkevat läpi elämän mukana. Sen toki tiedostan, että selkäkivut tulevat olemaan osa elämääni jatkossakin. Mutta haluan voida kokonaisvaltaisesti paremmin ja selvitä vähemmillä selkäkivuilla myöhemmälläkin iällä, kun rankaa tukevat lihakset on paremmassa kunnossa.

Sain yllättävän paljon tältä valmennukselta. Voin suositella muillekin selkäongelmaisille tätä: treeneissä on eri tasoja joista voi valita sopivan. Kun kuuntelee kehoaan ja kipujaan niin tietää, missä raja menee! Kannattaa siis tsekata Liftedin nettivalmennukset tästä!

Treenaajaterveisin, Sari K

[thrive_leads id=’38140′]

Lifted on valmentajatiimi, jonka tavoitteena on vapauttaa valmennettaviensa täysi potentiaali. Liftedin innostavissa valmennuksissa ihminen otetaan huomioon aina kokonaisuutena, joka hyötyy ravinnon, liikkumisen, palautumisen ja ajattelun kehittämisestä! Valmennamme sekä yksityisiä henkilöitä että työyhteisöjä, ja tunnetuimpia palvelujamme ovat tehokkaat verkkovalmennuksemme sekä innostavat live-tapahtumat, jotka ovat auttaneet jo tuhansia nostamaan elämänlaatunsa sekä suorituskykynsä uudelle tasolle. Get inspired, get Lifted!

Tilaa Yksi hyvinvointi -posti

Saat joka maanantai sähköpostiisi konkreettisen ja helposti käytäntöön vietävän vinkin, jolla kehität hyvinvointiasi ja suorituskykyäsi.

Yhteystiedot

Lapinlahdenkatu 3 A,
00180 Helsinki

+358 (0) 44 2711 487
Y-tunnus: 2603736-2

Lifted lyhyesti

Lifted on valmennustiimi, joka auttaa ihmisiä olemaan parhaimmillaan joka päivä.

Lifted WAAS -työhyvinvointipalvelu tekee kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista osan työyhteisön kulttuuria ja kilpailukykyä, mikä auttaa työyhteisöä vapauttamaan täyden potentiaalinsa.