Antti SpartanGear BodyWeight ohjaajakoulutuksessa

Harjoittelu omaa kehoa vastuksena käyttäen on vienyt koko Liftedin tiimin mennessään. Ja miksipä ei? Bodyweight training eli kehonpainotreeni lisää tehokkaasti mm. voimaa, liikkuvuutta, nopeutta, räjähtävyyttä, parantaa lihaserottuvuutta ja hapenottokykyä sekä polttaa rasvaa. Ketterämpää kehoa on myös paljon miellyttävämpi käyttää arjen olosuhteissa kuten liikkua portaissa, poimia tippuneita avaimia maasta, köyristellä kotona imurin kanssa sohvan alla, kurkotella varvistellen niitä ylähyllyn herkkuja keittiössä jne. Tämä on todellista toiminnallista harjoittelua, joka parantaa jokapäiväistä hyvinvointia! Kehonpainotreeni on myös palkitsevaa, koska siinä kehittyy suhteellisen nopeasti sillä liikeradat ovat keholle luonnollisia. Ja totta kai permannolla telmiminen tai tangolla roikkuminen on todella hauskaa!

“If you can’t move your own body, what business do you have moving objects outside your body?”

– Ido Portal

Liftedin Jukka ja Taneli kävivät kehonpainoharjoittelu-ohjaajakoulutuksen jo keväällä ja koko tiimi on pitänyt bodyweight -harjoituksia (“Lifted Kesätreenit”) kesän ajan. Nyt syksyllä viimein myös allekirjoittaneelle avautui mahdollisuus päivittää tietotaito viralliselle tasolle ja napata diplomi kouraan Spartan Gear BodyWeight ohjaajakoulutuksessa Turussa 6-7.9.2014.

Kaksipäiväisen, fyysisesti rankan kurssin sisältö oli kutakuinkin seuraava:

• Ryhmäliikunnan perusteet ja opettaminen

• Kehonpainoharjoittelun perusteet

• Liikkuvuuden lisääminen, miksi se on tärkeää ja erilaiset harjoitteet

• Haasteelliset taitoliikkeet kuten käsilläseisonta ja siihen valmistavat harjoitukset

• Erilaiset leuanvetoharjoitteet, niiden avustaminen voimakuminauhalla

• Eläinliikkeet ja Primal Movement

Päävalmentaja Antti Nurmi

koutsi Antti Nurmi. kuva: Mika Maunu

Vetäjinä toimivat Spartanin ohjaajat Antti Nurmi ja Eveliina Tistelgren. Antilla on pitkä lista meriittejä ja ohjaajapätevyyksiä, sekä 20 vuoden kamppailulajitausta. Arvostan itse tätä taustaa, sillä lajeissa kuten brasilialainen jujutsu ja MMA pärjäämiseen tarvitaan keholta (ja päältä) todella monipuolista suorituskykyä. Liikkuvuus, räjähtävyys ja hyvä tuntuma omaan kehoon eivät saa kadota vaikka kasvattaisikin raakaa voimaa. Samoin harjoittelun on oltava aina mahdollisimman turvallista, jotta aika kehittymiselle on maksimaalinen. Tämä koko paketti vaikutti Antilla olevan hallussa hyvin ja pitkän linjan valmennuskokemus näkyi myös esiintymisessä ja ohjauksessa.

Eveliinalla on nuoresta iästään huolimatta myös pitkä urheilu- ja valmennustausta, ja mitalikaapissa oli kaikennäköistä arvoromua fitneksen SM:sta lähtien! Hän keskittyi kokeneena voimisteluvalmentajana opettamaan vaativia akrobatia- ja taitoliikkeitä. Suurin osa itse liikkeistä oli tuttuja jo Liftedin omista treeneistä, mutta niihin hiukan enemmän syventyminen auttoi kehittämään asiantuntemusta. Etenkin käsilläseisonta parantui Eveliinan opastuksessa huomattavasti jo viikonlopun aikana!

Eläinliikkeet eli erilaiset kehoa monipuolisesti haastavat möyrinnät lattiaa pitkin olivat yksi kurssin hauskimmista osioista. Näitä liikkeitä kuten apinoita, sammakoita, possuja ja liskoja on tehty jo kesän mittaan paljon meidän treeneissä, mutta Antti Nurmella oli hihassaan hyviä uusia temppuja niin thai-nyrkkeilijöiden treenisalaisuuksista kuin japonialaisten ninjojen liikkeistäkin. Nämä liikkeet olivat monipuolisuutensa ja hauskuutensa takia kuulemma myös hänen suosikkejaan!

Toinen erittäin hyvä lisämauste olivat kamppailusta tutut pariharjoitteet, joita on aina todella mukava tehdä treeneissä. Kiehnääminen on hauskaa ja yhdessä tekeminen nostaa monesti treenin tasoa kun kaverin ”valvovan silmän alla” ei pääse löysäilemään, ja toisaalta elävän painon eli kaverin kantaminen on aina haastavampaa ja kehittää esimerkiksi tasapainoaistia paremmin kuin levytangon kanssa heiluminen.

Liftedin treeneissä ja kursseilla tullaan näkemään jatkossa entistäkin enemmän luonnollisen liikkumisen & kehonpainoharjoittelua iloa Antin koulutuksen myötä.

Pysykää liikkeessä, nähdään treeneissä!

Antti, Lifted.fi

kuvat alla: Mika Maunu

Antti Nurmi tarkistaa punnerrusasentoa

Päälläseisonta

Antti opettaa punnerrusasentoa

Kehonpainoharjoittelu, hiipparointi

L-istuminen, L-situp

Scroll to Top