facebook_pixel

Aurinkotervehdyksellä energinen startti päivään

Jooga- ja kehonhuoltoharjoitukset ovat nousseet suureen suosioon valmennettaviemme keskuudessa. Surya Namaskar eli aurinkotervehdys on jokaiselle sopiva, kehoa kokonaisvaltaisesti vahvistava joogasarja, joka auttaa avaamaan ja lämmittämään kehoa. Siksi se sopiikin erinomaisesti päivän aloittavaksi aamurutiiniksi. 

Se, miten aamusi aloitat, vaikuttaa suuresti koko loppupäivääsi. Saadaksesi lempeän mutta silti energisen startin päivään, me Liftedillä suosittelemme aloittamaan aamun aurinkotervehdyksellä. Aurinkotervehdys on sarja liikkeitä, jotka on nidottu yhteen hengityksen tahtiin. Sarja sopii kaikille tasosta huolimatta ja riippumatta siitä, oletko koskaan tehnyt sitä aiemmin. Mikä parasta, se on helppo sujauttaa jopa kiireiseen aamuun! Toisin sanoen: tekosyitä ei ole. 🙂

Perinteinen aurinkotervehdys – näin teet

Aurinkotervehdys koostuu liikkeistä, jotka nidotaan yhteen hengityksen avulla. Alla olevalta videolta voit kurkata Coach Tanelin ohjaaman perinteisen aurinkotervehdyksen. Bonuksena mukana ovat myös tuoli- ja kotkaversio.

Perinteiseen aurinkotervehdykseen kuuluvat liikkeet ja niiden rytmitys hengityksen mukaan:

  1. Aloita sarja vuoriasennosta.
  2. Sisäänhengityksellä tuo kädet sivukautta ylös.
  3. Uloshengityksellä taivuta eteen ja laske kädet maahan.
  4. Sisäänhengityksellä pidennä selkää; halutessasi tuo kämmenet sääriluille ja nouse puoliväliin.
  5. Uloshengityksellä astu ensin oikea ja sitten vasen jalka taakse ja tule punnerrusasentoon.
  6. Sisäänhengityksellä nouse ylöspäinkatsovaan koiraan
  7. Uloshengityksellä laskeudu alaspäinkatsovaan koiraan. Jää tähän hetkeksi hengittelemään. Halutessasi voit availla takareisiä jalkoja ”polkemalla.”
  8. Uloshengityksellä astu ensin vasen ja sitten oikea jalka eteen, tuo jalat yhteen ja aseta kädet lattiaan (eteentaivutus).
  9. Sisäänhengityksellä pidennä selkää; halutessasi tuo kämmenet sääriluille ja nouse puoliväliin.
  10. Uloshengityksellä taivuta eteen ja laske kädet maahan.
  11. Sisäänhengityksellä tuo kädet ylös sivukautta ja nouse ylös.
  12. Uloshengityksellä laske kädet sivukautta alas.

Jo yksikin kierros riittää. Mitä useamman kierroksen teet, sitä paremmin lihakset lämpenevät ja koko kroppa avautuu. Suosituksemme alkuun onkin kolme kierrosta, mikä ei vie kuin muutaman minuutin ja tuo huomattavia hyötyjä omaan olotilaan. Pari kierrosta tehtyäsi olosi on taatusti energisempi, virkeämpi ja vahvempi!

Lisähaastetta kaivatessasi voit tehdä perinteisen aurinkotervehdyksen lisäksi myös videolla tehdyt tuoli- ja kotkaversiot. Aloittelevalle joogille perinteinen versio riittää kuitenkin erittäin hyvin alkuun.

Liity Lifted WAAS -yksilövalmennukseen