Kehonpainoharjoittelu – liikkuvuutta, voimaa ja onnellisuutta

Haluan että muutkin voivat kokea kehossaan voimaannuttavan avoimuuden tunteen johon ihmiskeho on suunniteltu. Tässä auttaa kehonpainoharjoittelu. Mielestäni sanonta ”Most people have no idea how good their body is designed to feel” on erinomainen. Uskon, että suurimmalla osalla länsimaisessa yhteiskunnassa elävistä ihmisistä ei ole tietoa siitä, kuinka hyvältä omassa kehossa eläminen voi tuntua. Tähän liittyy toki hyvinvointi kokonaisuutena, mutta yksi ehdottomasti keskeisimmistä ihmisiä rajoittavista tekijöistä on jokapäiväinen liikkuminen, tai ennemminkin liikkumisen rajoittuneisuus.

NRJ Workout2015 (19 of 25) (1)

Liikkuvuus ei ole todellaakaan aina ollut minulle se laji, missä minä olen loistanut. Oma liikuntataustani alkutaival on keskittynyt voimailuun, kamppailu-urheiluun ja joukkuelajeihin. Näissä lajeissa kehonhuoltoon suhtauduin lähinnä palautumista tukevana pakollisena suoritteena. Löydettyäni kehonpainoharjoittelun ja joogan on suhtautumiseni kehonhuoltoon ja liikkuvuuteen kuitenkin muuttunut merkittävästi. Huomasin, että rakkaus raudan kolisteluun ja voimalajeihin ilman painoarvoa liikkuvuuden kehittämiseen ja kehon huoltamiseen ei tuota minulle parasta fiilistä.

Random Stretch Yoga (8)

Miksi liikkuvuus ja kehonpainoharjoittelu luovat onnellisuutta?

Liikkuvuuden merkitys kasvaa sitä mukaa, kun vanhenemme. Liikkuvuuden kehittäminen onkin avain toimintakykyiseen elämään pitkällä aikavälillä, ja uskallan väittää että siten se vaikuttaa keskeisesti myös onnellisuuteen. Nimittäin kun kehosi on avoin, myös sinä olet avoin. Jos kehossasi on fyysisiä stressitiloja, ne luovat myös henkistä stressiä. Jos taas mitään paikkaa ei särje, on yksinkertaisesti helpompi olla – silloin pystyt ilmaisemaan itseäsi paremmin ja avoimemmin, ja itseluottamuksesi kasvaa! Olen kokenut vaikutuksen itse myös omassa päivittäisessä elämässäni ja tietotyössä.

Aktiivisen liikkumisen ja onnellisuuden yhteys on myös todistettu myös useissa tieteellisissä tutkimuksissa, joista muutamia mielenkiintoisia tässä: Physical Excercise and Psycological Well-being, kansainvälistä huomiota saanut väestötutkimus Suomessa, jossa osoitettiin liikkumisen ja henkisen terveyden välillä oleva positiivinen korrelaatio. The influence of physical activity on mental well-being, liikkumisella on selkeä korrelaatio masennuksen pysyvään vähentämiseen. Muita mielenkiintoisia tutkimuksia on useita, täältä löytyi hyvä kooste tärkeimmistä tutkimuksista, mikäli aihe kiinnostaa enemmän tieteelliseltä kantilta.

Random Stretch Yoga (5)

Kehonpainotreeneissä kehitämme aktiivista liikkuvuutta, joka on mielestäni tärkeintä; sillä on todellinen siirtovaikutus jokapäiväiseen elämäämme. Tällä tarkoitan sitä, että pyrimme kehittämän liikkuvuutta, jonka voit ottaa käyttöön missä tahansa tilanteessa – kaaduitpa sitten kadulla, autoit ystävääsi kantamaan kauppakaseeja tai kiivetessäsi rappusia ylös, kehon avoimuudesta on  sinulle hyötyä.

Miten saan kehostani avoimemman ja vahvemman?

Nykyään minulla on erittäin kiireinen yrittäjän aikataulu ja vakioaikaa päivittäiseen treenaamiseen ei aina löydy. Viimeaikainen kehonpainoharjoittelurutiinini on kuitenkin tuonut jo muutamassa kuukaudessa nopeaa kehitystä kehonpainovoiman ja etenkin liikkuvuuden kannalta. Kehitys ei vaadi ihmeitä tai massiivista aikamääräistä panostusta – kuten oma aikatauluni osoittaa – vaan muutosta suhtautumisessa liikkumiseen.

Random Stretch Yoga (6)

Kehitys omissa tavoissa kohti kehon avaamista ja vahvistamista alkaa pienistä muutoksista, joilla on suuri vaikutus pidemmällä aikavälillä. Tässä muutamia tärkeimmistä pienistä tavoista, joilla minä olen saanut kehitystä aikaan:

  • Aloitan jokaisen päiväni muutamalla tehokkaalla liikkuvuusharjoitteella, jotka avaavat lihasketjuja ja samalla virkistävät mieltä uuteen päivään. Jo muutamalla lyhyellä liikkuvuusharjoitteella on merkittävä vaikutus! Helppo, tehokas ja nopea harjoite on esimerkiksi tehdä ashtanga joogasta tuttuja aurinkotervehdyksiä heti heräämisen jälkeen.
  • Päivän aikana pyrin vaihtelemaan työasentoani säännöllisesti ja käytän kaikki mahdollisuudet hyötyliikuntaan.
  • Kuuntelen kehoni tilaa ja pidän päivän aikana taukoja, joiden aikana venyttelen etenkin erityistä huomiota kaipaavia lihasryhmiä.
  • Ennen jokaista kehonpainoharjoittelutreeniä, kuten aina Liftedin treeneissä, lämmittelen huolellisesti koko kropan kiinnittäen erityistä huomiota niihin lihasryhmiin joita tulen treenaamaan
  • Treenin jälkeen teen rutiininomaisesti lyhyen venyttelyn tärkeimmille lihasryhmille
  • Illalla ennen nukkumaan menoa teen muutaman rentouttavan liikkuvuusharjoitteen, jotka rentouttavat kehoni yöunille

Yllä olevat tapani vaikuttavat aikamääräisesti suurilta, mutta ne eivät totuuden mukaisesti vaadi kuin muutoksia päivittäisessä toiminnassa sekä parikymmentä minuuttia liikkuvuuteen keskittyneitä taukoja. Tärkeää on, että tapa on päivittäinen ja säännöllinen koska liikkuvuuden kehittämiseen ei riitä pelkkä venyttely silloin tällöin. Keskeisintä onnistumisen kannalta on uusien tapojen ottaminen osaksi päivittäistä rutiinia, joka kannattaa aloittaa yksi kerrallaan. Positiivisena puolena voin vinkata, että saavutettua liikkuvuutta on helpompi ylläpitää.

IMG_0702

Minulle suhtautumisen muuttaminen on ollut energisoiva tapa, jota ilman en enää halua elää. Olen huomannut, että mitä enemmän avaudun, sitä enemmän kehoni oppii pyytämään minulta huoltoa. Mitä avoimempi olen, sitä enemmän pystyn myös nauttimaan elämästäni.

Liikkuvuus on kuitenkin vain osa kehonpainoharjoittelun hyötyjä. Sen lisäksi kehität myös tasapainoa ja voimaa, jotka tukevat yhtälailla eheyttäsi ja energisyyttäsi. Näiden osa-alueiden lisäksi valmennuksissamme on vahva fokus energisoivaan ravintoon, palautumiseen ja henkiseen suorituskykyyn. Muita osa-alueita ja filosofiaamme niiden osalta tulemme avaamaan blogissamme jatkossa.

lifted fit valmentajatMeidän tehtävämme on valmentaa myös sinusta vahvempi, liikkuvampi ja ennen kaikkea onnellisempi.  Valmennuksemme on suunniteltu näiden tavoitteiden täyttämistä varten: sieltä saat tuen, ohjelman ja henkilökohtaisen valmennuksen matkalla kohti tavoitteitasi ja unelmiasi, mitä hyvänsä ne olivatkaan.

Tsemppiä uusien tapojen kanssa, liikunnallista ja vahvaa päivää!

Mikäli kirjoitukseni herätti ajatuksia tai kysymyksiä, kommentoi alle tai laita minulle suoraan mailia [email protected]

Jukka Joutsiniemi
Coach & Co-Founder
Lifted.fi

COACHES head (1 of 3)

 

 

 

 

 

 

 

Tilaa Yksi hyvinvointi -posti

Saat joka maanantai sähköpostiisi konkreettisen ja helposti käytäntöön vietävän vinkin, jolla kehität hyvinvointiasi ja suorituskykyäsi.

Yhteystiedot

Lapinlahdenkatu 3 A,
00180 Helsinki

+358 (0) 44 2711 487
Y-tunnus: 2603736-2

Lifted lyhyesti

Lifted on valmennustiimi, joka auttaa ihmisiä olemaan parhaimmillaan joka päivä.

Lifted WAAS -työhyvinvointipalvelu tekee kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista osan työyhteisön kulttuuria ja kilpailukykyä, mikä auttaa työyhteisöä vapauttamaan täyden potentiaalinsa.