Kesän luonnollisen liikkumisen haaste: Liiku kuin lapsi

Olemme kirjoittaneet aiemminkin siitä, miten useimmilla ihmisillä ei länsimaisessa yhteiskunnassa ole tietoa, kuinka hyvältä heidän kehossaan voi tuntua. Kirjoitimme Liftedin liikkumisen filosofiasta ja kehonpainoharjoittelun hyödyistä, mutta kesän kunniaksi ajattelimmekin haastaa seuraajamme konkreettisesti toteuttamaan näitä oppeja!

Luonnollinen liikkuminen: Liiku kuin lapsi!

Olemme oppineet elämän aikana valtavasti normeja myös liikkumiseen liittyen, ja oppimassamme on paljon hyötyjäkin: opimme esimerkiksi kävelemään energiaa säästäen ja tehokkaasti. Tällaisia yksittäisiä taitoja on kuitenkin valitettavan vähän, ja liikkumisen kehittyminen loppuukin monilla jo lapsena tai viimeistään teini-iässä. Olemme erikoistuneet vain kouralliseen liikkeita! Monesti myös yksipuolinen raskas treenaaminen esimerkiksi kovilla painoilla kuntosalilla vain pahentaa ongelmaa, jos sitä ei tueta liikkuvuutta ylläpitävillä harjoituksilla.

Tällainen liikkeiden rajoittuneisuus ja niiden toistuvuus, staattisuus ja vain tiettyjen lihasten jatkuva käyttäminen tekee kropastamme heikon ja jäykän. Yhteiskunnalle ja itsellemme hyvin kalliit tuki- ja liikuntaelinsairaudetkin yleistyvät juuri tästä syystä: kun suoraviivaiseen liikkeeseen tai hyvin staattiseen olemiseen tottunut keho kohtaa sivuun suuntautuvan liikkeen, edessä on mitä todennäköisemmin lievä tai vakava loukkaantuminen. Sen vuoksi tarvitsemme monipuolisuutta ja joka suuntaan eteneviä liikkeitä arkeemme!

Opetamme Liftedin valmennuksissa mahdollisimman monipuolisia kehonpainolla tehtäviä liikkeitä valmennettavillemme, jotta he oivaltaisivat, mihin kaikkeen heidän kroppa todella pystyy. Valitettavasti vain yksittäisen treenin aikana tehty liike ei kuitenkaan riitä.

Luonnollinen liikkuminen

Mitä ihmettä? Mitä sitten pitäisi tehdä käytännössä?

Nykyliikkumisen normeja kannattaa siis rikkoa, mutta miten? Nyt mielikuvitus on vain rajanasi, sillä voit tehdä sen missä ja milloin tahansa: istuessa, seistessä, kävellessä, maatessa. Kun haluamme kehittää hyvinvointiamme, helpot ratkaisut ovat mielestämme loistavia, ja sen vuoksi etsimme tähänkin nopeimman – ja hauskimman – vaihtoehdon: asetu siis lapsen rooliin.

1. Vaihda asentoa aina, kun siltä tuntuu

Kokeile uutta asentoa aina, kun kehossasi alkaa tuntua epämukavalta. Montako erilaista variaatiota istuma-asennosta keksit? Koukista jalat, suorista ne, nojaa päätä käsiisi, istu toinen jalka koukussa… vaihtoehdot ovat rajattomia! Paljastamme samalla salaisuuden: ”Paras työasento” on aina seuraava asentosi. Ei siis tietynlainen selkä suorassa istuminen tai välttämättä edes seisominen, vaan se, että vaihdat asentoa useasti!

2. Unohda liikkumisen säännöt

Muistatko, miten kiipesit rappusia ollessasi pieni? Hypitkö useamman kerrallaan, käytitkö käsitukea kiipeilyköytenä, konttasitko rappusia? Muista, että liikkumisessa ei ole vieläkään sääntöjä – ota mielikuvitus rohkeasti käyttöön! Panoksena on sinun terveytesi, joten kannattaa hieman uhrata ”länsimaalaista arvokkuutta” hassuttelemalla. Voithan tehdä sen esimerkiksi silloin yksin rapussa pimeällä, kun kukaan ei näe!

Haasta kaveri mukaan meidän suosikkilämmittelyyn, eli olkapäähippaan!
Haasta kaveri mukaan meidän suosikkilämmittelyyn, eli olkapäähippaan!

3. Älä käytä aikaa odotteluun

Odotatko kahvin tippumista tai ystävääsi? Älä istu pää käsiin vaipuneena selkä notkolla. Käytä aika liikkeeseen! Ravistele kehoasi, pyöritä lantiota, availe lonkkia, pyöristä selkää tai avaa rintaa. Aika kuluu varmasti nopeammin, ja energisyys nousee hetkessä, kun annat kehollesi sen kaipaamaa liikettä.

4. Mene ulos

Kesällä voit viedä liikkumisen myös helposti ulos, jolloin koko ympäristömme on leikkikenttämme. Myös konkreettiset leikkikentät ovat loistava vaihtoehto etsiä uusia liikeratoja: unohda hetkeksi leuanvetotreeni tangoilla, vaan vietä aikaa: etene, heijaa, roiku, kehity! Liiku! Tangoissa, renkaissa tai puiden oksilla roikkuminen vahvistaa hartioiden lihaksia, poistaa jumitiloja ja vähentää niskakipuja kummasti!

5. Fiilistele

Milloin viimeksi olet liikuttanut kehoa siten, mikä sillä hetkellä tuntuu hyvältä? Usein treenaaminen ja liikuntakin ovat tietyn liikkeen ja liikeradan toistamista, joten riko se! Kuuntele kehoasi vaikkapa alkulämmittelyn aikana tai joogamatollasi ja anna mielikuvituksen lentää: venyttele, kiemurtele, pyöritä. Paras vinkki fiilistelyyn on myös hauskin – laita lempikappaleesi soimaan ja anna musiikin viedä! Samat liikkeet voit varastaa varmasti myös tanssilattialle. ;). Hyvin hitaasti tehty vapaa venyttely taas rentouttaa kehoa ja mieltä erittäin tehokkaasti – kokeile vaikka ennen nukkumaanmenoa!

6. Mene luontoon

Vaikka kaupunkiympäristö ja leikkikentät tarjoavat loistavia mahdollisuuksia, avautuu luonnossa aivan uudenlainen ympäristö liikkujalle. Koko metsä on leikkikenttäsi, eikä rajoja ole! Käytä puunrunkoja, suuria kiviä ja jokia telineinä ja esteinäsi, ja käytä kaikkia raajojasi liikkumiseen: kiipeä, roiku, heittäydy. Luontoympäristö on myös mieletön paikka palautua kiireisestä arjesta.

Luonnossa retkeily myös pakottaa käyttämään kehoa aivan eri tavalla kuin normaalissa urbaanissa arjessa. Lapin tuntureilla teltassa nukkuessasi ja nuotiolla tai keittimellä ruokaa laittaessasi joudut koko ajan tekemään erilaisia kyykkyjä, etkä vain istu vakioasennossasi. Viikon luontolomailun jälkeen huomaatkin miten hyvin kehosi on auki ilman, että olet kiinnittänyt asiaan huomiota, ja samoin ruuansulatuksesi toimii erittäin hyvin, kun luonnolliset kyykkyliikkeet ovat hieroneet suolistoasi ja helpottaneet ruokamassan matkaa läpi suoliston. Hiukan eri fiilis kuin 10h toimistossa tuolilla istumisen jälkeen!

Mikä ikinä onkaan sinusta paras ja mielekkäin uusi tapa kokeilla liikkumista, sovella se käytäntöön! Lapsilta voi oppia uskomattoman paljon siitä, kuinka omaa kehoa voikaan käyttää ja liikuttaa arjen keskellä, joten ota opit vastaan.

Mitä hyötyä koko haasteesta oikein on?

  • Kehosi eri lihasryhmät oppivat toimimaan paremmin yhdessä – hyödyt näkyvät myös omassa normaalissa treenissäsi
  • Opit liikkumaan energiatehokkaalla tavalla
  • Opit uusia liikesuuntia ja siten ennaltaehkäiset mahdollisia loukkaantumisia
  • Ennaltaehkäiset tuki- ja liikuntaelinsairauksia
  • Lisäät liikkumista arkeesi ja vähennät esimerkiksi istumisen haittoja
  • Löydät varmasti myös uusia lihaksia – kokeilitko jo miten tehokasta ja hyödyllistä esimerkiksi roikkuminen on?
  • Kaikista tärkeintä: tämä on hauskaa! Kun liikut kuin lapsi, oivallat myös kuinka hauskaa liikkuminen voikaan olla!

Autamme työyhteisöjä ja niiden jäseniä olemaan parhaimmillaan joka päivä. Lifted WaaS -palvelun avulla nostamme työyhteisösi voimavarat täysin uudelle tasolle ja luomme luomme edellytykset menestyksekkäälle liiketoiminnalle.

Scroll to Top