Paras yläkropan voimatreeni – rengasvoimistelu ja kehonpainoharjoittelu

Renkailla treenaaminen on yksi haastavimmista ja tehokkaimmista kehonpainoharjoittelu-muodoista. Viime heinäkuussa renkaat hankittiin myös Liftedin toimistolle ja näin jälkeenpäin voidaan todeta, että kyseessä oli ehdottomasti vuoden paras ostos!

Kehitys tapahtuu tunnetusti mukavuusalueen ulkopuolella, jonne renkailla pääseekin erittäin helposti. Vaikka renkaat pitävät treenaajan nöyränä, vasta-alkajallekin löytyy liikkeitä, joiden avulla voimatasoja voi kasvattaa tehokkaasti. Viimeisen puolen vuoden aikana olemme itse huomanneet, kuinka renkaiden avulla erityisesti yläkropan voima ja lihakset kehittyvät todella mukavasti.

Saimme viime sunnuntaina erinomaisen tilaisuuden oppia lisää rengasvoimailusta ja etenkin sen valmentamisesta, ei enempää tai vähempää kuin alan parhaalta, kun osallistuimme lajin seitsemänkertaisen Suomen mestarin Markku Vahtilan rengasvoima-workshoppiin Crossfit Herttoniemen tiloissa.

IMG_9868 IMG_9879 IMG_9888

Workshopissa lähdettiin liikkeelle permannolta, jolla aluksi treenattiin voimistelijan punnerrustekniikkaa. Ennen renkaille siirtymistä on tärkeää saada lihasketjun hallinta kuntoon, jotta vaativampia harjoitteita voi ylipäänsä suorittaa. Samaa olemme painottaneet myös Liftedin omissa treeneissä: kun oikea punnerrustekniikka on hallussa, tulee treenistä tehokkaampi sekä kehon lihaksistoa monipuolisemmin kuormittava.

Erilaisia punnerrusliikkeiden variaatioita käytiin monipuolisesti läpi svalbe-punnerruksesta archer-punnerrukseen ja ”vatsarullaan” renkailla. Uusien liikevariaatioiden lisäksi saimme Markulta hyviä korjauksia myös omaan tekniikkaamme – parannettavaa riittää aina!

Liity Lifted WAAS -yksilövalmennukseen

Jo vaakatasossa lattiaa vasten suoritetuista rengasvoimaliikkeistä löytyy progressioita, jotka saavat kädet tärisemään ja olkapäät hapoille. Todelliset haasteet kuitenkin alkavat, kun päästään harjoittelemaan roikunnasta suoritettuja liikkeitä. Päivän haastavimmat liikkeet olivat dipistä suoritettu ”tiukka” Muscle up, front lever (etuvaaka) ja back lever (takavaaka). Muscle upia kannattaa Markun mukaan harjoitella ensin ”tiukalla” tekniikalla ilman heilautusta. Kun tämä onnistuu, tulee toistojenkin tekemisestä huomattavasti helpompaa.

Viikko workshopin jälkeen päästiin Liftedin toimistollakin juhlimaan ensimmäistä tiukkaa muscle upia! Takavaakakin alkaa olla jo hallussa, ja etuvaaka on merkitty viralliseksi juhannustavoitteeksi.

Jukka harjoittelemassa takavaakaa Markun avustuksella.
Etuvaa’assa riittää haastetta!

IMG_9951

Workshopin lopuksi kävimme läpi muutamia Markun suosikkivenyttelyrutiineja renkailla: Ojenna kädet eteen, tee muutaman sekunnin dynaaminen venytys painamalla kehoa alaspäin ja siirrä käsiä sitten hiukan sivulle. Käy tällä tavalla läpi rinta- ja olkapäälihasten eri osat.

Renkaat ovat siis erittäin näppärä väline myös kehonhuoltoon. Olkapäät sekä yläselän ja keskikropan lihakset saa avattua todella tehokkaasti muutamalla yksinkertaisella venytysharjoituksella. Tätä on viimeisen viikon aikana tullut tehtyä päivittäin huoltavana taukoliikuntana.

Workshopin lopuksi saimme Markulta pienen näytteen siitä, miten renkailla todella voidaan lentää!

33_rengasvoimatunti_15_3_kuva_milla_vahtila

IMG_9972

Jos siis haluat yläkropan lihaksistoon lisää voimaa ja erottuvuutta, kannattaa lajiin ehdottomasti tutustua! Renkaat saa ostettua reippaasti alle satasella esimerkiksi täältä. Kotona ne on helppo kiinnittää kattoon, kunhan huonekorkeus on riittävä ja seinämateriaali kestävää. Mikä hienointa, renkaat kulkevat kivasti mukana kesällä puistoon tai vaikka ulkomaanreissulle. Onhan Tanelikin kohta kantanut omia renkaitaan mukanaan maailman ympäri. Kesällä tulemme varmasti opettamaan rengasharjoitteluliikkeitä kohta puistoihin rantatutuvissa Liftedin perinteikkäissä kehonpainoharjoittelu-kesätreeneissä!

Vahvaa kevättä ja haastavia treenejä!

One Comment

Comments are closed.

Tilaa Yksi hyvinvointi -posti

Saat joka maanantai sähköpostiisi konkreettisen ja helposti käytäntöön vietävän vinkin, jolla kehität hyvinvointiasi ja suorituskykyäsi.

Yhteystiedot

Lapinlahdenkatu 3 A,
00180 Helsinki

+358 (0) 44 2711 487
Y-tunnus: 2603736-2

Lifted lyhyesti

Lifted on valmennustiimi, joka auttaa ihmisiä olemaan parhaimmillaan joka päivä.

Lifted WAAS -työhyvinvointipalvelu tekee kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista osan työyhteisön kulttuuria ja kilpailukykyä, mikä auttaa työyhteisöä vapauttamaan täyden potentiaalinsa.