Miksi et ole saavuttanut unelmakroppaasi – 5 yleisintä virhettä

Onko mielikuva omasta unelmakropasta jäänyt vain ajatuksen tasolle, vaikka olisitkin yrittänyt tehdä töitä tavoitteidesi eteen? Ilman tuloksia, kovan työn jälkeen olo voi olla turhautunut – etkä todellakaan ole yksin harmituksesi kanssa! Omia elämäntapoja muuttaessaan ja kehonkoostumustaan optimoidessaan opimme usein parhaiten omista virheistämme. Tuhansia ihmisiä valmennettuamme olemme kuitenkin huomanneet, että yleisimmät syyt, miksi valmennettavat ovat kokeneet hetkellisen ”epäonnistumisen” ovat hyvin pitkälti samoja.

Vaikka et olisikaan välttämättä aiemmin asiaa oivaltanut, saattaa oma kompastuskivesi olla jokin seuraavista – tai useamman kohdan summa. Kuulostavatko seuraavat haasteet sinulle tutuilta:

1. Yrität muuttaa kaiken kerralla

Seuraajamme ja valmennettavamme ovat kuulleet varmasti kyllästymiseen asti seuraavan väittämän: pysyvät muutokset ja onnistuminen esimerkiksi elämäntaparemontissa tai kehonkoostumuksen optimoinnissa tapahtuu ainoastaan tapamuutosten avulla.

Yleinen virhe tapoja muuttaessa on kuitenkin alkuinnostuksen synnyttämä luonnollinen ahneus. Usein oma tavoitekroppa jääkin saavuttamatta sen vuoksi, että haluamme kiirehtiä lopputulokseen – ja muuttaa liian monta asiaa arjestamme kerralla. Tapamuutosten onnistumisprosentti nimittäin pienenee radikaalisti silloin, mitä useamman tavan yritämme kerrallaan muuttaa. Lähde siis pienestä, ja keskity yhteen tapaan kerrallaan. Keskitymme valmennettaviemme kanssa uusien tapojen muodostamiseen, ja avainasemassa onkin omien muutosten ymmärtäminen ja priorisointi.

Positiivisen kierteen voi luoda muutoksissa myös pienin askelin. Silloin hyvän fiilis myös todennäköisesti jatkuu pidempään, ja tuloksetkin alkavat pikkuhiljaa tuntua – ja näkyä.

2. Et ole valmis panostamaan muutokseen

Jos haluat saavuttaa tavoitteesi, tilaa tekosyille ei ole. Jos haluat todella muuttaa jotain kehossasi, sinun on valmistauduttava tekemään muutoksia; jos et muuta mitään, mikään ei muutu. Kun haluat optimoida kehonkoostumustasi laihduttamalla tai kasvattamalla lihasmassaa, sinun on valmistauduttava siihen, että joudut tekemään elämässäsi jotain uutta, eikä se välttämättä ole aluksi mukavaa. Tarvitset uuden treeniohjelman tai joudut miettimään, miten ruokavalio voisi tukea matkaasi kohti tavoitteitasi.

Tähän ongelmaan törmätessä kannattaa miettiä, miksi todella haluat saavuttaa tavoitteesi. Jos haluat voida paremmin jokaisena päivänä, ei tilaa selittelyille tulisi olla. Unohda siis jossittelu ja selittely, ja tee lupaus itsellesi; tarpeeksi innostava tavoite saa sinut varmasti myös tavoittelemaan maaliviivaa kaikki pelissä.

On tärkeää oivaltaa myös, että pelkkä muutoksen haluaminen ei riitä. Sinä itse olet vastuussa teoistasi, joten muuta haaveet toimintaan.

3. Keskityt vääriin asioihin

Käytätkö treenaamiseen aikaa tunnollisesti tuntikausia viikottain, mutta tuloksia ei näy missään? Vaikka liikunnan tärkeyttä ja terveyshyötyjä ei sovikaan vähätellä, saattaa esimerkiksi liika treeniin keskittyminen seistä kehityksesi tiellä. Kun keskitymme vääriin asioihin tai unohdamme huomioida tietyt osa-alueet kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissamme, hidastamme kehitysprosessiamme huomattavasti. Hyvä elämänmuutosprojekti tai valmennusohjelma sisältääkin aina kaikki tärkeimmät elementit oikeassa järjestyksessä eikä keskity vain yhteen asiaan tai ”hifistelyyn”.

Milloin viimeksi olet tarkastellut ruokavaliotasi? Oma ruokavalio kannattaa muuttaa tukemaan harjoittelua, jolloin saat tarpeeksi keholle tärkeitä makroravinteita, vitamiineja ja hivenaineita – kaikkia niitä rakennuspalikoita, joita kehomme tarvitsee toimiakseen ja muuttuakseen! Muista myös, että riittävä nesteytys on yllättävän suuressa roolissa kehonkoostumuksemme otpimoinnissa.

Kiinnitä huomiota myös unenlaatuusi. Emme voi tarpeeksi korostaa nukkumisen tärkeyttä, ja toivommekin, että jokainen priorisoisi untaan. Riittävä uni on nimittäin avainasemassa kehonkoostumuksen optimoinnissa: se auttaa meitä palautumaan, ja unen aikana keho korjaa itseään – ja siten synnyttää näkyviä tuloksia samalla, kun annamme myös mielemme levätä.

4. Sinulla ei ole suunnitelmaa

Tavoitepainon tai unelmakropan saavuttaminen vaatii järkevän suunnitelman, jotta saisit haluamasi tavoitteet tapahtumaan. Tärkeää on myös asettaa mitattavia, realistisia tavoitteita – niiden avulla voit mitata onnistumistasi. Muista myös, että suunnitelma vapauttaa sinulta valtavan määrän energiaa ja aikaa kaikkeen muuhun: kun tiedät, mitä sinun täytyy tehdä, sinun ei tarvitse aktiivisesti ajatella seuraavaa siirtoasi.

Sen vuoksi tietyt ravintostrategiat ja treenisuunnitelmat ovat erittäin tärkeitä omia tavoitteita havitellessa. Juuri oikean treenisuunnitelman laatiminen saattaa kuulostaa hankalalta, mutta onneksi ohjelmia ei tarvitse laatia itse. Myös ”ravintostrategiat” voivat kuulostaa monimutkaisilta ja energiaa vieviltä – mekin keskitymme valmennuksissamme aina ensin laittamaan valmennettaviemme tärkeimmät perusteet ruokavalion saralla kuntoon. Lifted FIT -valmennuksessa keskitymme lisäksi erilaisiin keinoihin, joilla oman ruokavalion saa viilattua huippuunsa. Siten ruokavaliomme tukee täydellisesti treenisuunnitelmaa.

Ammattitaitoinen valmentaja on äärettömän arvokas apu jokaiselle, joka haluaa treenata tavoitteellisesti.
Ammattitaitoinen valmentaja on äärettömän arvokas apu jokaiselle, joka haluaa treenata tavoitteellisesti.

5. Sinulla ei ole valmentajaa

Nykyisin meille on tarjolla enemmän tietoa terveydestä, laihduttamisesta ja eri ruokavalioista enemmän kuin koskaan aiemmin. Trendikkyydessä piilee myös vaara, jonka varmasti moni omasta hyvinvoinnistaan kiinnostunut on huomannut: informaatiotulvan keskellä ei enää tiedä, mihin uskoa ja mikä tieto on oikeasti hyödyllistä juuri itselle.

Sen vuoksi oma valmentaja on äärimmäisen arvokas apu elämäntaparemontin tai omien tavoitteiden saavuttamisen tukena. Valmentaja on alan ammattilainen, joka kuratoi juuri sinulle arvokkaan tiedon käsiisi – ja auttaa sinua soveltamaan eri opit ja metodit käytäntöön. Valmentaja on myös henkilö, joka voi auttaa sinua kaikissa edellämainituissa ongelmissa. Hän auttaa sinua kohti konkreettisia tavoitteita ja auttaa sinua asettamaan ne. Lisäksi valmentaja luo kanssasi suunnitelman ja varmistaa, että pysyt tekemässänne suunnitelmassa.

Vaikka mekin olemme Lifted FIT -valmennettaviemme tukena vain kahden kuukauden ajan, ovat tulokset huomattavia: kun valmennettava saa itselleen tarvittavan ja arvokkaan tiedon, hän saa käyttöönsä työkalut, joita hän voi hyödyntää valmennuksen jälkeenkin. Sen vuoksi pyrimmekin antamaan valmennettavillemme vain parhaimmat ja toimiviksi kokemamme keinot, jotka takaavat pysyvät muutokset Lifted FIT-valmennuksen päätyttyäkin.

[button link=”https://app.webinarjam.net/register/26534/f58e2b4844″ type=”big” color=”green” newwindow=”yes] LIITY ILMAISEEN WEBINAARIIN ja opi mikä on salaisuus terveellisen elämäntyylin saavuttamiseen 30 päivässä kiireistä huolimatta. Osallistu klikkaamalla tästä >>[/button]

Lifted on valmentajatiimi, jonka tavoitteena on vapauttaa valmennettaviensa täysi potentiaali. Liftedin innostavissa valmennuksissa ihminen otetaan huomioon aina kokonaisuutena, joka hyötyy ravinnon, liikkumisen, palautumisen ja ajattelun kehittämisestä! Valmennamme sekä yksityisiä henkilöitä että työyhteisöjä, ja tunnetuimpia palvelujamme ovat tehokkaat verkkovalmennuksemme sekä innostavat live-tapahtumat, jotka ovat auttaneet jo tuhansia nostamaan elämänlaatunsa sekä suorituskykynsä uudelle tasolle. Get inspired, get Lifted!

Scroll to Top