Naisen hormonitoiminta: Näin palautat tasapainon ja voit paremmin

Hormonitoiminnan tasapainon palauttaminen

Kamalat, ihanat hormonit. Kun keskustellaan naisten hormonitoiminnasta ja hormonitasapainosta herää monilla mielikuvia, jotka ei välttämättä ole kovin positiivisia. Tuntuuko, että hormonit tuottavat enemmän päänvaivaa kuin auttavat sinua? Jos vastasit kyllä, olet todennäköisesti kärsinyt hormonien epätasapainosta. Naisten hormonitoiminta on herkempi kuin miesten, jolloin myös viestit kehossa menevät herkemmin sekaisin. Tässä artikkelissa käymme läpi tärkeimpiä hormoneja ja niiden toimintaa naisen kehossa.

Haluaisitko tasapainottaa heitteleviä hormoneita ja ehkä jopa optimoida hormonitoimintaasi? Hormonit vaikuttavat moniin toimintoihin kehossamme. Ne ovat yksi keskeisimpiä terveyden ja kunnon ylläpitäjiä, joten oikein toimivat hormonit takaavat myös oikein toimivan kehon – ja siten myös mielen.

Usein ”heittelevistä” hormoneista ja hormonien epätasapainosta tulee ensimmäisenä mieleen PMS-oireet, eli kuukautisia edeltävät oireet, ja vaikeat kuukautiset, mutta todellisuudessa hormonien vaikutus on paljon laajempi kuin sitä aluksi osaisi edes aavistaa. Kun keskustellaan hormonitoiminnan tasapainottamisesta, kannattaakin ensimmäiseksi sisäistää, mitä hormonit kehossamme oikein tekevät.

Mikä on hormonien tehtävä kehossamme?

Hormonit ovat kehon viestimiä, joten jos niiden toiminta on sekaisin, vaikuttaa se todella moniin elintoimintoihin. Hormonituotanto tapahtuu meidän umpirauhasissa, kuten esimerkiksi kilpirauhasessa, sukurauhasissa ja lisämunuaisissa sekä rasvakudoksessa. Ne kulkeutuvat umpirauhasista kehon verenkierron mukana kohdesoluihin tehtävänään luoda kehoon tasapaino.

Hormonit ovat ystäviämme, jotka pyrkivät luomaan kehoon tasapainoisen ja toimivan tilan, joka ylläpitää ja edistää terveyttämme. Sen vuoksi niitä kannattaakin kohdella kuin ystävää, ei pahinta vihollistaan – ei siinäkään tapauksessa, että PMS-oireet saattaisivatkin herättää kyseisiä haluja.

Kun puhumme hormoneista ja niiden toiminnasta, on tärkeää ymmärtää, ettei mikään hormoni toimi täysin yksin. Yhdessä kehon hormonit muodostavat hienovaraisen verkoston. Hormonitasapainoa hakiessa kannattaakin muistaa, että ainoastaan hormonien määrä ei vielä optimoi hyvinvointiasi – jotta “viestit” menisivät kehossa perille, tarvitsevat hormonit vastaanottavia reseptoreja. Lisäksi viestilinjojen on oltava auki, eli hormonien kulkeutuminen niitä vastaanottaviin reseptoreihin on myös tärkeää, ja hermoston on oltava kunnossa.

Käytämme valmennuksessa esimerkkinä konkreettista viestintää, kun käsittelemme hormonien epätasapainoa. Kuvittele tilanne, jossa Facebook-viestisi lähtevät sähköposteina väärälle vastaanottajalle, tai tekstarisi päätyisivätkin jotenkin Facebook-päivitykseksi. Silloin kun hormonit eivät toimi tasapainossa, on tilanne yhtä kaoottinen elimistössämme, mikä myös varmasti näkyy ja tuntuu.

Mistä sitten huomaa omassa kropassaan, että viestintäverkosto on mennyt sekaisin?

Hormonit epätasapainossa – mitkä ovat yleisimpiä oireita?

Yllä mainittu kehon sisäinen viestintäkaaos on nykyisin valitettavan yleistä. Koska hormonit vaikuttavat kehoomme niin monella tapaa, on myös epätasapainon oireet hyvin erilaisia ja yksilöllisiä. Ne riippuvat aina siitä, mikä hormoni on epätasapainossa. Epätasapainotilan voi kokea niin fyysisinä kuin henkisinäkin oireina. Alta löydät listan monista oireista, jotka voivat syntyä hormonien epätasapainosta.

Fyysiset oireet

  • Ongelmat painonhallinnassa
  • Rasvan kertyminen eri puolille kehoa
  • Aineenvaihdunnalliset ongelmat
  • Selluliitti
  • Uniongelmat ja väsymys
  • Treeni ei kulje
  • Kuukautiset jäävät pois tai vähenevät merkittävästi
  • Naisen ulkomuodon muuttuminen miesmäiseksi
  • Hedelmättömyys
  • Liian aikaiset vaihdevuosioireet
  • Emättimen limakalvojen kuivuminen
  • Hikoilu
  • Heikentynyt vastustuskyky
  • Turvotus

Henkiset oireet

  • Masennuksen oireet
  • Apaattisuus ja väsymys
  • Mielialanvaihtelut ja PMS-oireet
  • Stressistä ei palaudu
  • Haluttomuus
  • Keskittymiskyvyn puute

On hyvä huomioida, että hormonien epätasapaino ei näy ainoastaan häiriönä kuukautiskierrossa. Koska niiden vaikutus terveyteemme on niin mittava, näkyvät oireet myös hyvin monilla eri tavoilla riippuen aina siitä, mikä hormoni tai mitkä hormonit on sinulla sekaisin.

Jos tunnistat näitä oireita omassa terveydentilassasi, kannattaa asiasta keskustella asiantuntevan lääkärin kanssa. Usein omilla elämäntavoilla voi korjata paljon syntynyttä epätasapainoa, mutta joissain tapauksissa lääkkeet ovat vaihtoehto, jolla hormonitoiminnan voi saada takaisin kuntoon. Kun muutoksia lähtee tekemään, on hyvä antaa omalle keholle aikaa palautua. Toiminnan tasapainoittuminen voi viedä jopa useamman vuoden.

Liity Lifted WAAS -yksilövalmennukseen

Mitkä ovat tärkeimpiä hormoneja, jotka vaikuttavat kehossa?

Mikä sitten kehossamme vaatii perusasioiden huoltoa ja laittaa hätätilanteessa kaikki viestit sekaisin? Todellisuudessa hormoneja on valtava lista. Naisen hormonitoiminnasta puhuessa olemme nostaneet valmennuksessamme esiin seuraavat mielestämme tärkeimmät hormonit:

  • leptiini
  • insuliini
  • kortisoli
  • kilpirauhashormonit
  • estrogeeni
  • progesteroni

Näihin hormoneihin paneudumme tarkemmin luennoillamme, joihin pääset tutustumaan valmennuksessamme. Jotta kuitenkin ymmärtäisimme miten hyvinvoinnin perusasiat vaikuttavat hormonitoimintaan, on hyvä käydä niiden tehtäviä ja toimintaa lyhyesti läpi.

Leptiini

Niin sanottu “nälkähormoni”, joka estää meitä nälkiintymästä. Leptiini pyrkii säätelemään syömistä ja energian varastoitumista rasvana kehoon – sen tehtävänä on siis pitää meidät sopivan painoisina. Varmaa syytä leptiinin heikentyneeseen toimintaan ei ole löydetty, mutta yhteys insuliinin ja kortisolin eritykseen saattaa vaikuttaa myös leptiinin toimintaan.

Insuliini

Insuliinin pääasiallinen tehtävä on säädellä sokeri- ja rasvatasapainoa. Insuliinin avulla ravinnon hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat pääsevät solujen sisälle, jolloin ravintoaineiden varastoituminen lihas- tai rasvasoluun paranee. Se varastoi myös ylimääräisen energian rasvana rasvakudokseen.

Ikääntyessä insuliiniherkkyys usein heikkenee, jonka moni meistä huomaa konkreettisesti esimerkiksi rasvan kertymisellä kehoon aikaisempaa helpommin vaikka jatkamme samoilla elintavoilla.

Kortisoli

Kortisoli tunnetaan stressihormonina, ja yleensä sitä pidetäänkin ”pahana” hormonina. Kortisolin tehtävä on kuitenkin pitää meidät hengissä, joten täysin pahasta viestinviejästä ei ole kyse. Sopivissa määrin kortisoli pitää meidät energisinä ja aktiivisina. Muiden stressihormonien kanssa kortisoli synnyttää kuitenkin tuttuja fyysisiä stressin oireita: syke nousee, verenpaine nousee. Kroonisena tilanne on vieläkin vakavampi.

Kilpirauhashormonit

Kilpirahashormonit säätelevät elimistön aineenvaihduntaa ja nuorilla kasvua ja kehitystä. Kilpirauhanen erittää kahdenlaista hormonia. Aktiivista eli aineenvaihduntaan kiihdyttävää T3 (tyroksiinia) sekä T4 (tyroksiinia), joka muuttuu kudoksissa pääosin T3:ksi. Normaalisti elimistö muodostaa tarpeen mukaan T4- hormonista T3-hormonia, mutta stressitilassa kortisolin vaikutuksesta muunnos siirtyy T3:n puolelle, jolloin aineenvaihdunta hidastuu. Näin tapahtuu, vaikka kilpirauhanen olisi kunnossa.

Progesteroni eli keltarauhashormoni

Progesteroni vaikuttaa kohdun limakalvoon kuukautiskierron lopussa, raskaana ollessa sikiön kasvuun, kehon lämpötilaan, aineenvaihduntaan, kilpirauhasen toimintaan sekä ahdistusta lieventävän GABA- hermovälittäjäaineen toimintaan.

Estrogeeni

Estrogeeni eli estradioli säätelee kokonaisvaltaisesti terveyttä, ja se vaikuttaa myös naisellisten muotojen ilmentymiseen. Estrogeenihormoni estriolia tarvitaan raskausaikana.

Osa naishormonien tavoin elimistössä toimivista – ja täten kehon hormonitoimintaa häiritsevistä – aineista tulevat kehon ulkopuolelta. Niitä kutsutaan xenoestrogeeneiksi ja niitä kulkeutuu elimistöön esimerkiksi suun kautta ja ihon välityksellä. Esimerkkejä xenoestrogeeneistä ovat muovipulloista ja -astioista irtoavat parabeenit.

Mitkä tekijät vaikuttavat näiden hormonien toimintaan?

Vaikka hormonitoiminnan tasapainottaminen voi kuulostaa monimutkaiselta, ovat ratkaisut yleensä parhaimmillaan jopa yksinkertaisia. Tärkeää on kiinnittää huomiota perusteisiin.

Hormonitoimintaa optimoidessa kannattaa ensimmäisenä kiinnittää huomiota stressinhallintaan. Stressistä puhuessa on hyvä muistaa, että sekä fyysinen että henkinen stressi rasittavat paitsi kehoa ja mieltä myös hormoneja. Sen vuoksi työstä palautuminen on avainasemassa myös hormonitasapainoa havitellessa. Harvat ajattelevat, että treenillä voisi olla negatiivisia vaikutuksia hormonitoimintaamme, mutta omia treenirutiinejaan kannattaa tarkastella myös suurennuslasin alla: pitkäkestoinen ja liian rasittava treeni luo nimittäin kehoon fyysistä stressiä, joka voi horjuttaa hormonitasapainoa. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että riittävä treenaaminen on osa hyviä elintapoja, jotka ylläpitävät tervettä hormonitoimintaa.

Stressinhallinnassa kannattaa huomioida myös emotionaalinen stressi. Jos esimerkiksi tunnet voimakasta surua tai parisuhteessa on haasteita, koet emotionaalista stressiä, joka pitkäkestoisena vaikuttaa myös hormonitoimintaamme.

Stressistä puhuessa kannattaakin muistaa, että lepo, sekä laadukas ja riittävä uni ovat yksi helpoimpia tapoja huolehtia muun hyvinvoinnin ohella myös oikein toimivista hormoneista. Yhtä lailla asian voi kääntää myös päälaelleen: vähäinen tai huonolaatuinen uni ja levon puute sekoittavat viestit tietyn ajan jälkeen takuuvarmasti.

On varmasti selvää, että epäterveellinen ruokavalio vaikuttaa kehossamme myös hormonien toimintaan negatiivisesti. Riittävä ja ravinteikas ruoka on yksi tärkeimpiä kivijalkoja, joita rakentaa hyvää hormonitoimintaa vaaliessa. Yksi voimakkain hormonitoiminnan horjuttaja on lisätty sokeri, joka kannattaa minimoida omasta ruokavaliostaan muidenkin sokerin terveyshaittojen vuoksi. Emme vaadi ketään lopettamaan herkuttelua, vaan herkuttelemaan laadukkaammin paremmilla valinnoilla.

Negatiivisesti hormonitoimintaan vaikuttaa myös liiallinen alkoholinkäyttö ja tupakointi. Myös kehon ulkopuoliset estrogeenit häiritsevät toimintaa, kuten muovista irtoava BPA. Myös hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa hormonitoimintaamme. Näitä vaikuttavia tekijöitä käymme läpi artikkelissa myöhemmin.

Hormonitoiminta tasapainoon positiivisilla muutoksilla

Jotta hormonitoiminnasta keskustelu ei menisi vain ongelmien pohtimiseen, tarjoamme myös ratkaisuja. Naisten hormonitoiminnan huoltaminen ja optimointi on etenkin Coach Elsan alaa, joten alta voit lukea nopean listan positiivisista muutoksista, joita voit tehdä jokaisella hyvinvoinnin osa-alueella.

Hormonitoiminta ja ruokavalio

Ravintorikas ruoka, jossa on sopivassa suhteessa makroravinteita, auttaa hormoneja toimimaan kunnolla. Ruoan kanssa on hyvä muistaa, että sekä liika että liian vähäinen ruoan saanti vaikuttaa hormoneihimme negatiivisesti. Tärkeää olisi siis löytää juuri sinun kulutuksellesi sopiva määrä ruokaa.

Kun jääkaapin sisältö on kunnossa, kannattaa huolehtia myös säännöllisyydestä. Tasainen ateriarytmi auttaa hormonejakin pelittämään kunnolla ja pitää mielen vireänä pitkin päivää.

Jos kärsit PMS-oireista, kannattaa omaa ruokavaliotaan tarkastella etenkin kuitujen osalta. Syötkö tarpeeksi kasviksia ja kuitua? Jos oireesi ovat kovia, saattaa suositus kasvisten lisäämisestä lautasella tuntua heppoiselta apukeinolta. Se on kuitenkin helpoin tapa tehdä palvelus omalle hyvinvoinnillesi ja kehollesi, ja samalla lisäät kuitua ruokavalioosi. Jos haluat hifistellä, voit ottaa käyttöön myös Macan. Maca tasapainottaa hormonien epätasapainoa ja saattaa siten myös rauhoittaa hurjimpia PMS-oireita.

Lopuksi kannattaa vielä varmistaa, että saat tarpeeksi Omega-3 -rasvahappoja. Etenkin EPA- ja DHA-rasvahapot auttavat tasapainottamaan insuliinin toimintaa.

Hormonitoiminta ja palautuminen

Palautumisessa kannattaa nostaa ensimmäisenä viilaukseen laadukas uni. Univaje vaikuttaa hormoneihimme nimittäin saman tien, ja se näkyy esimerkiksi ruokahalun kasvuna, nopeiden hiilihydraatien himona, ärtyneisyytenä, keskittymiskyvyn puutteena ja heikentyneenä sokerin sietokykynä. Oireet kuulostavat varmasti tutuilta monille, jos joskus on tullut nipistettyä yöunista.

Laadukas uni ja siitä huolehtiminen tasapainottaa hormonitoimintaa ja auttaa palauttamaan sen normaaleille raiteille. Se auttaa pitämään stressitasot kuosissa ja laskee siten myös kortisolipiikkejä ja niiden haittavaikutuksia.

Stressistä palautumisesta kannattaakin huolehtia, sillä se nostaa myös unenlaatua. Eräs seikka motivoi myös hallitsemaan stressiä: naisen keho reagoinimittäin kortisoliin muodostamalla selluliittia ja kerryttämällä rasvaa.

Helpoimmat keinot hallita stressiä löytyvät kaikesta kevyestä: kevennä treenejä, tee kehonhuoltoa, meditoi ja anna itsesi nukkua tarpeeksi.

Hormonitoiminta ja hormonaalinen ehkäisy

Hormonaalinen ehkäisy muuttaa kehon luontaista hormonitoimintaa. Miksi se kannattaa ottaa vakavasti? Hormonaalinen ehkäisy järisyttää myös muiden hormonien toimintaa ja vaikuttaa muuhunkin kuin ehkäisyyn. Sivuvaikutukset ovat aina yksilöllisiä ja saattavat ilmetä joko hiljalleen tai ryminällä. Tämä on vain yksi syistä, joiden vuoksi kannustamme punnitsemaan huolella, kannattaako hormonaalista ehkäisyä aloittaa. Hormonaalinen ehkäisy voi aiheuttaa jopa masennusta vaikuttaessaan sekä mielialaan että persoonaan, ja lisätä ahdistuneisuutta. Hormonaalisen ehkäisyn sivuoireina on lisäksi todettu haluttomuutta, ruokahalun lisääntymistä, rasvan kertymistä ja muutoksia aineenvaihdunnassa ja vireydessä.

Vaikka kannustammekin huolehtimaan ehkäisystä, suosittelemme kuitenkin harkitsemaan hormonaalisen ehkäisyn lopettamista. Keho ja mieli rauhoittuvat huomattavasti, kun keinotekoisesti muokattu hormonitoiminta palautuu. Samalla myös läheiset saattavat kiittää sivuvaikutusten tasoittumisesta.

Tauoilla voi käyttää myös mielikuvitusta ja pitää hauskaa – niin kuin Coach Elsa näyttää!

Muistilista olotilaan, jossa hormonit ovat parhaimpia ystäviämme:

  • Riittävä ja laadukas uni; levon arvostaminen
  • Stressinhallinta ja palautuminen
  • Laadukas ja riittävä ravinto: Liika tai liian vähäinen ravinto horjuttaa tasapainoa
    • Syö paljon kasviksia ja marjoja, jotta saat kuituja 
    • Älä pelkää rasvoja tai hiilareita, vaan huolehdi sopivasta ruokavalion makrojakaumasta
  • Karsi lisätty sokeri ruokavaliosta
  • Sopiva määrä treeniä ja yleinen aktiivisuus
    • Lihaskuntoharjoittelun kannattaa olla tarpeeksi intensiivistä
    • Muista kuitenkin lepopäivät ja levon merkitys!
  • Harkitse vakavasti, tarvitsetko hormonaalista ehkäisyä

Tämä oli vain pintaraapaisu naisen hormonitoimintaan ja siihen, miten pääset itse vaikuttamaan hormonitoimintaasi. On tärkeää muistaa, että pitkään jatkuneen tai merkittävän hormonien epätasapainon kanssa kannattaa aina konsultoida omaa lääkäriä ja pohtia, miten tasapainoa on juuri sinun tilanteessasi järkevintä lähteä palauttamaan. Tasapainoon palaaminen vie aikaa, joskus jopa vuosia, joten anna kehollesi aikaa palautua mahdollisesta epätasapainosta.

Jos elintapasi ovat kunnossa, sinun tarvitsee tuskin kiinnittää huomiota hormonitoimintaan sen kummemmin, vaan voit luottaa siihen, että kehosi pitää sinusta huolta.

 Herättikö tämä kysymyksiä? Lisää kysymyksesi kommenttikenttään tai laita meille viestiä sosiaalisen median puolella Facebookissa tai Instagramissa.

 

One Comment

Comments are closed.

Tilaa Yksi hyvinvointi -posti

Saat joka maanantai sähköpostiisi konkreettisen ja helposti käytäntöön vietävän vinkin, jolla kehität hyvinvointiasi ja suorituskykyäsi.

Yhteystiedot

Lifted Oy
Lapinlahdenkatu 3 A
00180 Helsinki

+358 (0) 44 2711 487
[email protected]

Y-tunnus: 2603736-2

Lifted lyhyesti

Lifted on valmennustiimi, joka auttaa ihmisiä olemaan parhaimmillaan joka päivä.

Lifted WAAS -työhyvinvointipalvelu tekee kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista osan työyhteisön kulttuuria ja kilpailukykyä, mikä auttaa työyhteisöä vapauttamaan täyden potentiaalinsa.