Positiivinen kehonkuva: ”Oletko koskaan miettinyt, miten itsellesi puhut?”

Milloin viimeksi – jos koskaan – olet pysähtynyt kuuntelemaan ääntä, jolla itsellesi puhut? Vaikka kysymys saattaa tuntua mitättömältä, on sillä kuitenkin huomattava merkitys meihin ja jokapäiväiseen hyvinvointiimme. Itselleen puhumisesta ponnistaa nimittäin yksi viime vuoden suurimpien hyvinvointitrendien joukkoon ponnistanut ilmiö, body positivity – positiivinen kehonkuva.

Ei ole lainkaan ihme, että positiivisemmasta itselleen puhumisesta ja siten myös oman kehonkuvan muokkaamisesta rakastavammaksi on tullut suuri trendi; kyseessä todella on suuri ja merkittävä näkökulmamuutos omassa ajattelussa. Siten se vaikuttaa merkittävästi myös hyvinvointiisi. Coach Elsa tuokin tiimiimme erityistä osaamista juuri sisäistä motivaatiota ja omaa kehonkuvaa koskien, ja tässä postauksessa hän jakaa ajatuksiaan kaikille seuraajillemme!

Tärkeintä on tiedostaa omat tavat

Oman kehonkuvan tiedostaminen ja sen ymmärtäminen ei ole tullut meidän valmennustiimillemme tutuksi ainoastaan valmennustemme ja valmennettaviemme kautta – mekin olemme ihmisiä! Myös meistä jokainen on joutunut joskus seisahtumaan, miettimään ja tulemaan tietoiseksi siitä, kuinka itsellemme puhumme. Jos siis haluat muuttaa omaan ajatteluasi kehostasi, kannattaa omista ajatuksista tulla ensimmäisenä tietoiseksi.

Voit kysyä itseltäsi yksinkertaisia kysymyksiä: ”Miten reagoin, kun minua kehutaan?” ”Kannustanko itseäni vai lannistanko itseäni?” Kannattaa miettiä myös, mitä ajattelet muista ihmisistä; arvosteletko herkästi muiden tekemisiä tai ulkonäköä? Lähes aina syy löytyy omista epävarmuuksista ja siitä, mitä ajattelet itsestäsi ja omista ”puutteistasi.”

Tällaisista tekijöistä on tärkeää tulla tietoiseksi, sillä aivomme eivät tunnista, kenestä puhut kauniisti tai rumasti. Kiinnitä siis huomiota siihen, miten puhut toisista ihmisistä. Se joko vahvistaa tai heikentää myös omaa kehonkuvaasi ja suhtautumista kroppaasi! Jos sinun on vaikea hahmottaa, mitä ajattelet kehostasi, voit kokeilla Coach Elsan yksinkertaista harjoitusta. Ota kynä ja paperia, ja kirjoita paperille ”Kehoni on…” ja jatka lausetta haluamallasi tavalla. Siten hahmotat helposti, mitä kehostasi ajattelet.

Positiivinen kehonkuva syntyy näkökulman vaihdoksesta

Miksi omaa kehonkuvaa kannattaa sitten lähteä muuttamaan positiivisempaan suuntaan? Yleensä kaipaamme muutosten pohjalle konkretiaa, joten mieti hetki: kuinka paljon käytät aikaa siihen, että puhut itsestäsi tiettyyn sävyyn? Onko sävy negatiivinen ja lannistava? Mitä tapahtuisi, kun lopettaisit? Mihin käyttäisit sen kaiken ylimääräisen energiaresurssin, jonka vapauttaisit itsellesi käytettäväksi? Negatiivinen ajattelu ja itsensä lannistaminen vievät nimittäin hirvittävän määrän energiaa.

Monesti suomalaisia voi hirvittää positiivisesta ajattelusta puhuminen ja itsensä kehuminen – se vaikuttaa kovin itsekkäältä. Ei ole kuitenkaan itsekästä kehua itseään päivittäin ja kannustaa itseään uusiin haasteisiin, päinvastoin. Käsittelimme positiivisuuden vaikutusta terveyteen ja tehokkuuteen postauksessa, jonka voit lukea täältä. Kun ajattelet itsestäsi positiivisesti, vapautat käyttöösi energiaa. Lähdet myös liikkeelle täysin toisesta näkökulmasta.

Anna kehollesi vain parasta, sillä kehosi on sen ansainnut.
Anna kehollesi vain parasta, sillä kehosi on sen ansainnut.

Itselleen puhumisessa onkin tärkeää miettiä juuri näkökulman vaihdosta. Helpoin ja konkreettisin keino, jota etenkin Coach Elsa käyttää valmennettavien kanssa on kysymys: ”Mitä sanoisit parhaalle ystävällesi?”

Miltä tuntuisi, jos puhuisit itsellesi kuten rakkaimmalle ystävällesi, josta välität? Tai mitä sanoisit, jos kuulisit jonkun puhuvan ystävällesi kuten puhut itsellesi? Jos ääni on kovin negatiivinen, armoton ja lannistava, nousisit takuuvarmasti puolustuskannalle. Samaa taktiikkaa voi käyttää myös itsensä kanssa, jos lannistava ääni alkaa taas kohottaa volyymia.

Mutta hetkinen – pitääkö itsensä kanssa alkaa väitellä? Kyllä, jos se on tarpeen. Sinun ei todellakaan tarvitse kuunnella negatiivista ääntä päässäsi, vaan voit todella väittää sille vastaan ja hiljentää sen. On tärkeää muistaa, ettei negatiivinen ääni, jolla itsellesi saatat puhua, ole totuus.

Ajatus muutoksesta voi tuntua helpolta, jos keho on terve ja toimii moitteettomasti. Mutta entä, kun keho on kipeä tai sairas? Silloinkin näkökulmaa kannattaa; on tärkeää muistaa, ettei sinun tarvitse olla mitään muuta kuin se, mitä juuri tänä päivänä olet. Hyväksi kehosi ja terveydentilasi, ja muistuta itseäsi kaikesta, mitä keho tekee puolestasi sinäkin päivänä. Voi kuulostaa haastavalta, mutta harjoitus todella kannattaa. Hyväksyminen ei tarkoita sitä, että jäisimme niin sanotusti tuleen makaamaan haastavan tilanteen parissa. Hyväksymällä tilanteet vapautat jälleen energiaa siihen, että voit miettiä parempia tekoja ja vaihtoehtoja, joilla huolehdit itsestäsi entistä paremmin.

Lähde liikkeelle rakkaudesta! Silloin treenistäkin tulee hauskempaa. ;)
Lähde liikkeelle rakkaudesta! Silloin treenistäkin tulee hauskempaa. 😉

Muutos tapahtuu kaikilla osa-alueilla

Miten näkökulman muutos sitten vaikuttaa elämääsi? Varmasti monella tapaa! Kun alat neuvoa itseäsi samalla tapaa kuin parasta ystävääsi, kasvaa myös herkkyys oman kehon kuuntelulle: alat todella kuulla kehosi tarpeita ja viestejä. Silloin lähdet liikkeelle myös aina rakkaudesta käsin – et pelosta.

Pelosta käsin tekeminen tarkoittaa käytännössä sitä, että teet asioita usein ulkoisten motivaatiotekijöiden innoittamana: ”Minun on pakko mennä salille tai lihon ja en näytä hyvältä” tai ”En voi syödä tätä pizzaa koska se ei ole terveellistä – mitä minusta ajateltaisiin kun syön tämän pizzan?” Rakkaudesta liikkeelle lähteminen ei tietenkään tarkoita roskaruualla mässäilyä, vaan yksinkertaisesti sitä, että valitset paremmin; nautit, mutta kohtuudella. Sallit itsellesi asioita, jotka tekevät sinulle hyvää. Lopetat itsesi rääkkäämisen väsyneenä vaikkapa salilla, ja löydät itsellesi mieluisan liikuntaharrastuksen, josta todella pidät. Puhumme paljon sisäisestä motivaatiosta ja sen tärkeydestä myös valmennuksissamme.

Huomaat varmasti pian, miten itseen keskittyvä teko vaikuttaa jokaisella elämän osa-alueella: niin hyvinvoinnissa kuin sosiaalisessa elämässä ja työssä. Positiivisen kehonkuvan hahmottaminen vapauttaa käyttöösi energiaa, mutta luo myös paljon mahdollisuuksia: miten paljon enemmän teet ja suot itsellesi mahdollisuuksia, kun lannistava ääni päässäsi ei estä sinua yrittämästä!

Mieti päivittäin, mistä kaikesta voit olla kehollesi kiitollinen.
Mieti päivittäin, mistä kaikesta voit olla kehollesi kiitollinen.

Vaikein askel: Jatkuvuus

No niin, nyt olemme tilanteessa, missä tiedostamme jo oman äänemme ja sen, miten puhumme kehollemme. Olemme onnistuneet puhumaan itsellemme nätisti, mutta mitä tapahtuu, kun elämä tulee vastaan ja iskee haasteita eteemme? Ehkä kaikista haastavin – mutta tärkein – oppi oman kehon kunnioittamisessa ja itselleen puhumisessa onkin juuri armollisuus.

Jokaisella meistä on huonoja päiviä. Usko tai älä, myös meillä valmentajilla on huonoja päiviä! Jokainen meistä on ihminen, ja haasteiden vastaan tullessa saatamme väsyä. Silloin kannattaa muistaa, että aivan kuten hyvinvoinnin kanssa, oman kehon parissa et koskaan ole perillä. Sinun kehosi on joka päivä erilainen, se on jatkuvassa muutoksessa. Anna sen siis olla juuri sitä, mitä se sinä päivänä on, ja hyväksy tilanteesi. Siten voit lähteä jälleen kohti parempia valintoja ja ottaa itsellesi suunnan, jota kohti lähdet ystävyyssuhteessa kehosi kanssa.

Hyvän muutoksen oman kehon kanssaan voi pitää tietenkin tietyillä teoilla helpommin yllä. Valmentajatiimimme kanssa käytössä on ollut esimerkiksi kiitollisuuspäiväkirja, johon listaamme jokainen päivä asioita, joista olemme kiitollisia. Yksinkertainen ja helppo harjoitus konkretisoi asiat, jotka siinä päivässä ovat hyvin – jotka tuovat meille iloa. Kiitollisuudenaiheita voi myös ajatella itsekseen, mutta kirjoittaminen konkretisoi ne meille aivan eri tavalla. Hiljalleen myös kiitollisuus itseään ja kehoaan kohtaan kasvaa harjoituksen myötä, kun ymmärrämme, miten paljon se meille päivittäin mahdollistaa.

Takapakkeja kohdatessaan kannattaa siis muistaa, että jokainen meistä kokee niitä. Kaikilla meistä on hyviä ja huonoja päiviä – ja huonoistakin päivistä tulee parempia, kun pidämme itsestämme parasta mahdollista huolta osaamisemme rajoissa.

Mahtavaa alkanutta vuotta kaikille teille!

Lifted on valmentajatiimi, jonka tavoitteena on vapauttaa valmennettaviensa täysi potentiaali. Liftedin innostavissa hyvinvointi- ja suorituskykyvalmennuksissa ihminen otetaan huomioon aina kokonaisuutena, joka hyötyy ravinnon, liikkumisen, palautumisen ja ajattelun kehittämisestä! Valmennamme sekä yksityisiä henkilöitä että työyhteisöjä, ja tunnetuimpia palvelujamme ovat tehokkaat verkkovalmennuksemme sekä innostavat live-tapahtumat, jotka ovat auttaneet jo tuhansia nostamaan elämänlaatunsa sekä suorituskykynsä uudelle tasolle. Get inspired, get Lifted!

Scroll to Top