Tietoinen läsnäolo on ensimmäinen askel itsensä ja muiden kohtaamisessa

kohtaaminen

Yhteiskuntamme pitää rationaalisuudesta. Kouluiästä saakka olemme opetelleet hiomaan rationaalisen ajattelumme taitoa huippuunsa ja hyvin suoriutumisesta olemme tulleet palkituiksi hyvillä arvosanoilla.

Tiede ja faktoihin nojautuminen ovat mahtavia asioita. Ilman niitä emme olisi koskaan pystyneet parantamaan lukemattomia sairauksia, rakentamaan avaruusraketteja tai kehittämään edistyneitä älylaitteita.

Rationaalinen ajattelu on loistava työkalu loogiseen ongelmanratkaisuun, aivan kuten vasara on mainio työkalu naulojen lyömiseen. Vasara on kuitenkin huono työkalu ongelmiin, jotka eivät ole loogisesti ratkaistavissa. Tällaisia ongelmia kohtaamme päivittäin. Esimerkiksi ihmissuhteisiin, motivaation puutteeseen, työssä vitkutteluun tai negatiivisista tunteista yli pääsemiseen vasaralla pätkiminen ei usein auta. Päinvastoin, se voi jopa kaivaa ongelmaa syvemmälle.

Ihmisen kohtaaminen edellyttää aivojen naksauttamista eri asentoon

Erään haastattelemani IT-asiantuntijasta esimieheksi siirtyneen henkilön kommentti valaisee tätä ilmiötä hyvin. Ennen esimieheksi siirtymistä, hän koki menestyneen työssään mainiosti loogisen päättelykykynsä ansiosta. Tuli vastaan minkälainen ongelma tahansa, siihen löytyi ratkaisu viimeistään googlettamalla. 

tietoinen läsnäolo

Esimiestehtävän mukana tulleet ihmisten johtamiseen liittyvät ulottuvuudet tulivat hänelle kuitenkin yllätyksenä. Ihmissuhdeongelmat eivät olleet ratkaistavissa loogisin keinoin, eikä niihin löytynyt vastauksia googlesta. Hänen sanojensa mukaan, hänen täytyi ”naksauttaa aivot eri asentoon” kun edessä oli ihmisten johtamiseen liittyviä haasteita.

Tarina on mainio vertauskuva sille, mitä aivojen tasolla täytyy tapahtua, jotta ihmissuhdeasioita (myös itseäsi koskevia) voidaan onnistuneesti hoitaa. Meidän täytyy valjastaa käyttöömme pääasiassa oikealla aivopuoliskolla sijaitsevat kyvykkyytemme, joihin kuuluu esimerkiksi uteliaisuus, luovuus ja empatiakyky.

Sama vaihde on suotavaa laittaa päälle myös, jos haluamme käsitellä elämämme solmukohtia, löytää merkityksellisyyttä ja sisäistä motivaatiota. Vasaralla hutkiminen näiden asioiden äärellä voi johtaa pahimmillaan vain syvempään murehtimiseen ja ongelman kaivamiseen syvemmälle ylianalysoinnilla.

Mainio vertauskuva tuntevalle puolellemme on elefantti, jota ratsastaa pieni ihminen. Ratsastaja kuvastaa ihmisen rationaalista mieltä ja elefantti meidän tuntevaa ja intuitiivista puoltamme.

Meillä on käsitys itsestämme rationaalisena olentona, joka tekee ratkaisuja järjen perusteella. Todellisuudessa ohjaudumme kuitenkin useimmiten elefantin ehdoilla, eli tunteidemme perusteella. Elefanttimme spontaanit ja erikoisetkin valinnat osaamme kyllä jälkikäteen rationalisoida järkeviksi valinnoiksi.

Lifted-uutiskirje

Tietoinen läsnäolo on ensimmäinen askel itsensä ja muiden kohtaamisessa

Jos haluamme voida hyvin, ylläpitää hyviä ihmissuhteita sekä valjastaa luovuutemme, empatiakykymme, ja innostuneisuutemme käyttöömme, täytyy elefanteille antaa tilaa ja huomiota. Ensimmäinen askel tähän on onnistunut pysähtyminen itsensä äärelle. 

Keinoja tähän on monia. Esimerkiksi mindfulness-harjoittelusta voit lukea Tanelin näkemyksiä Liftedin blogista tai kuunnella Yksi Hyvinvointi -podcastista mindfulness-pioneeri Leena Pennasen haastattelun.

Pysähtymisen ei tarvitse olla pitkä meditaatiohetki. Jo 10 sekuntia kestävä pysähtyminen on onnistunut mentaalinen hauiskääntö, joka parantaa kykyäsi olla läsnä hetkessä ja vahvistaa mielen lihaksiasi myös pitkällä tähtäimellä. Lyhyet läsnäolon hetket onnistuvat mainiosti myös kiireisen arjen keskellä. Toistojen määrä on ratkaiseva tekijä.

Tässä konkreettisia keinoja tietoisen läsnäolon vahvistamiseen:

  • Ota 3 syvää hengitystä. Pidä uloshengitys pidempänä kuin sisäänhengitys.
  • Tee arkisia asioita tietoisella läsnäololla. Juo aamukahvi keskittyen ja nautiskellen. Ole läsnä hampaita pestessäsi. Keskity fyysistä treeniä tehdessäsi keholliseen läsnäoloon.
  • Negatiivisen tunteen häiritessä, pysähdy sen äärelle. Nimeä tunne. Tunteet ovat dataa, joten kuuntele onko tunteella jokin viesti, joka sinun tulisi ottaa huomioon. Tee tarvittaessa toimia ja siirry eteenpäin.

 

Markus Ketonen
Sertifioitu valmentaja ja johtamisen psykologian asiantuntija

Markuksen ratkaisulähtöisestä valmennusta pääset hyödyntämään Liftedin verkkovalmennuksissa, henkilökohtaisissa valmennuksissa ja luennoilla. Lue lisää itsensä johtamisen valmennuksestamme täältä

Scroll to Top