Raskauden jälkeen äidin hyvinvointi on erityisen tärkeää – lue konkreettiset vinkit

Elsan liityttyä valmentajatiimiin myös pienen lapsen äidin hyvinvointi – ja sen haasteet – on konkretisoitunut koko tiimille:  kun kotoa löytyy vuoden ikäinen tyttövauva, on valmentajan oma tietämys sovellettu käytäntöön aivan uudella tapaa: vähäiset yöunet, oman ajan puute ja väsymys ovat varmasti jokaiselle äidille tuttuakin tutumpia. Onneksi tilanteeseen löytyy myös keinoja, joilla omaan hyvinvointiin voi lähteä panostamaan; nimittäin kun äiti voi hyvin, myös koko perhe voi paremmin. Tärkeintä on ottaa pieninkin askel, jonka itseään varten voi vain tehdä.

Miten korvata vähäiset yöunet?

Kun katkonaisista ja vähäisistä yöunista tulee arkipäivää, on palautuminen ja rentoutuminen entistä tärkeämmässä roolissa jokaisessa päivässä. Huonontunut unenlaatu ja vähäinen unen määrä lisäävät stressihormoni kortisolin muodostumista kehossa ja tämä vaikuttaa siten suoraan stressinhallintaan ja mielialaan. Sen lisäksi vähentyneet unet hidastavat treenistä palautumista ja lisäävät nälän tunnetta päivän aikana. Tästä johtuen kannattaakin ehdottomasti kokeilla seuraavia tapoja:

Meditaatio: Jo kolmen minuutin mittainen meditaatio rentouttaa ja auttaa kehoa palautumaan. Etenkin, jos meditaation on ottanut tavaksi jo ennen raskausaikaa tai raskauden aikana, on se helpompaa pitää osana jokaista päivää myös tuoreena äitinä. Meditaatiolla on lukuisia tutkittuja vaikutuksia terveyteen ja stressinhallintaan, ja sen voi aloittaa yksinkertaisellakin rentoutusharjoituksella – tärkeintä on löytää harjoitus, joka on helpoin ja sopivin juuri sinulle. Meditaatio tukee myös positiivisen asenteen säilyttämistä väsyneenäkin. Kun osaa suhteuttaa asiat ja katsoa tilanteita objektiivisesti, helpottuu olotila vähäunisenkin yön jälkeen huomattavasti. Tärkeää on myös haluta soveltaa rentoutumiskeinot käytäntöön, sillä vain siten niiden tehon voi todeta toimivaksi. Pysyvät tapamuutokset auttavat siten myös oman asenteen  muutosta.

Yksinkertaisen hengitysharjoituksen löydät ilmaisesta Täydellinen aamu -valmennuksestamme ja blogistamme.

Päiväunet: Lepää aina, kun lapsi lepää. Ideaalitilanne on saada lepoa vuorokauden aikana kahdeksan tuntia, mutta aina se ei ole mahdollista. Levosta ja päiväunista ei kuitenkaan kannata stressata, sillä vähäisen unen luomaa väsymystä voi onneksi korjata myös muilla tavoin.

Ravinteikas ruoka nostaa äidin hyvinvoinnin uudelle tasolle.
Ravinteikas ruoka nostaa äidin hyvinvoinnin uudelle tasolle.

Valitse aina laadukasta ravintoa

Väsymys, siitä johtuva makeanhimo ja ajan puute voivat haitata tasapainoisen ruokavalion ylläpitämistä. Tärkeintä ravitsemuksessa onkin ennakoida mahdollisia – ja tulevia – ongelmia, sillä silloin vältyt huonoilta ravitsemusvalinnoilta lähestulkoon aina:

Siivoa kaapit: Osta kotiin aina vain laadukkaita raaka-aineita, joilla täytät kaappisi. Kun kiire ja makeanhimo iskevät, et voi tehdä huonoja valintoja, kun valmistusaineet ovat laadukkaita. Sen vuoksi ennakointi onkin tärkeintä, kun haluaa hillitä omaa makeanhimoaan ja herkuttelua.

Laatu: Raskausajan ja synnytyksen jälkeen keho on käynyt läpi uskomattoman ja valtavan muodonmuutoksen, ja se kaipaa paljon ravinteita. Kun panostat ravinnossasi laatuun, tuet huomaamattasi myös muita hyvinvoinnin osa-alueita: palaudut nopeammin ja jaksat paremmin. Laadukas ravinto on puhdasta, mahdollisimman vähän teollisesti jalostettua, ja sisältää paljon vitamiineja ja hivenaineita. Siispä käytä paljon korkealaatuisia kasviksia monipuolisesti, ja etenkin maito- ja lihatuotteita käyttäessäsi suosi myös laatua, mieluiten luomua. Myös pähkinät ja siemenet ovat hyvä ravinteiden lähde.

Syö tarpeeksi: Jos olet nälkäinen tai haluat jotain makeaa, syö oikeaa ruokaa. Keho kertoo, kun se on saanut tarpeeksi ravintoa, joten sitä kannattaa kuunnella. Ruokailun säännöllisyys auttaa myös hillitsemään makeanhimoa ja nälän tunnetta. Makeanhimoon pätevä ”kaappikuri” varmistaa myös, että valmistamasi ruoka on laadukasta, joten nälän iskiessä ravitset kehoasi aina laadukkailla raaka-aineilla.

Entä kun ei ole aikaa liikkua?

Kun omaa vapaa-aikaa ei yhtäkkiä olekaan niin paljon kuin ennen, ja unettomien öiden väsymys painaa, saattaa säännöllinen treenaaminen kadota päivärutiineista hyvinkin nopeasti. Omasta treenistä voi helposti tulla jopa stressin aiheuttaja: mitä tehdä, kun kunto laskee, mutta aikaa käydä treenaamassa ei ole?

Suunnitelmallisuus: On tärkeää merkata omat treenit kalenteriin ja sopia treeneistä toisen huoltajan kanssa. Treenata voi myös porukalla: sovi liikuntatreffit ystäväsi kanssa tai ota lapsi mukaan treeniin, jos se siitä pitää!

Kotitreenit: Sinun ei tarvitse poistua kotoa treenataksesi. Oman kehon painolla tehtävä kotitreeni riittää hyvin pitkälle, ja etenkin juuri raskauden jälkeen tehtävät kevyet treenit on helppo aloittaa omalla jumppamatolla olohuoneen lattialla. Kotitreeneille aikaa löytyy esimerkiksi päiväuniajoista ja illoista, kun lapsi on jo nukkumassa – mutta vain, jos oma keho sen sallii. Kuuntele kehoasi: kaipaako se enemmän liikettä vai lepoa?

Jaa treeni osiin: Omaa treeniä ei tarvitse myöskään tehdä alusta loppuun yhtä jaksoisesti. Voit jakaa treenin vaikka kymmeneen osaan, jotka teet päivän aikana. Jos päiväunien aikana tehtävä treeni keskeytyy, voit jatkaa sitä vaikkapa illalla.

Kun kyseessä on äidin hyvinvointi – mikä on tärkeintä?

Kaikkea ei kannata lähteä haalimaan omaan arkeensa kerralla. Kuten valmennuksissamme painotetaan, kannattaa keskittyä yhteen tapamuutokseen kerrallaan. Ensimmäisenä kannattaa keskittyä siihen, että keho saa tarpeeksi lepoa ja laadukasta ravintoa – niiden avulla jaksaa muodostaa pysyviä tapamuutoksia. Kun esimerkiksi laadukkaan ruuan syöminen tai liikunta ovat tapoja, niistä muodostuu automaatiota. Hyvinvoinnin rakentaminen on pitkä prosessi, minkä kanssa ei kannata kiirehtiä:

Pieniä tavoitteita: Mikä on pieninkin askel, minkä voit ottaa oman hyvinvointisi eteen tänään? Kirjoita ylös pieniä tavoitteita, joilla luot itsellesi onnistumisen kokemuksia päivittäin. Tavoite voi olla niinkin yksinkertainen kuin riittävä veden juominen päivän aikana.

Vertaistuki: Samanhenkisten ihmisten kanssa on helpompaa luoda pysyviä muutoksia omaan arkeensa. Jos omasta kaveripiiristä ei löydy samoista asioista innostuvia henkilöitä, löytyy esimerkiksi verkosta loistavia yhteisöjä. Silloin vertaistukea ja fiilistelyä saa kokea, vaikka olisi kotonaan.

Älä tee yksin: Oma maailma ja ajankäyttö muuttuvat radikaalisti, kun lapsi saapuu arkeen. Silloin keskittyminen on luonnollisestikin aivan jossain muualla kuin oman hyvinvoinnin rakentamisessa. Nykyisin informaatiota on tarjolla paljon ja se on saatavilla nopeasti, mutta itselleen sopivien keinojen löytäminen kaiken tiedon joukosta voi olla haastavaa. Silloin kannattaa muistuttaa itseään, ettei elämäntapamuutoksia tarvitse tehdä yksin: valmentaja tai valmennus voi olla äärimmäisen tärkeä tuki, sillä se suodattaa juuri oikeat työkalut ja sopivat keinot, jotka sopivat juuri sinun arkeesi. Kaiken lisäksi hyvinvointiin panostaminen on paljon helpompaa yhdessä kuin yksin!

Aurinkoista kesää odotellessa onkin hyvä soveltaa vinkit käytäntöön, sillä vain siten opittu tieto on hyödyllistä! Äidin hyvinvointi on osa koko perheen hyvinvointia. Rohkeasti siis kokeilemaan uusia keinoja – muutokset näkyvät ja tuntuvat varmasti nopeasti!

Lifted on valmentajatiimi, jonka tavoitteena on vapauttaa valmennettaviensa täysi potentiaali. Liftedin innostavissa valmennuksissa ihminen otetaan huomioon aina kokonaisuutena, joka hyötyy ravinnon, liikkumisen, palautumisen ja ajattelun kehittämisestä! Valmennamme sekä yksityisiä henkilöitä että työyhteisöjä, ja tunnetuimpia palvelujamme ovat tehokkaat verkkovalmennuksemme sekä innostavat live-tapahtumat, jotka ovat auttaneet jo tuhansia nostamaan elämänlaatunsa sekä suorituskykynsä uudelle tasolle. Get inspired, get Lifted!

Scroll to Top