Nujerra syysflunssa! Liftedin TOP-10 vinkit

Taas alkaa se aika vuodesta kun flunssa kaataa ihmisiä peteihin! Facebookia pitkin kysellään vinkkejä nuhan mahdollisimman nopeaan taltuttamiseen, joten päätimme kirjoittaa tämän pikalistan lukijoidemme avuksi. Olkaa hyvät, flunssan torjunta à la Lifted!

 

Ennaltaehkäise syysflunssa – TOP3 vinkit:

    1. Pese kädet. Pese tassusi aina lämpimällä vedellä ja saippualla sen jälkeen kun olet ollut erityisesti alttiina pöpöille, eli esimerkiksi palatessasi työpäivän, kauppa- ja/tai salireissun jäljiltä kotiin. Likaisilla käsillä on erityisen riskialtista kosketella kehon herkkiä limakalvoja kuten hieroa silmiä, kaivaa nenää tai laittaa jotain suuhun.
    2. Pidä huolta fyysisestä kunnostasi, syö terveellisesti ja liiku. Kun olet kovakuntoinen, pystyy kehosi torjumaan pöpöt paremmin. No-brainer. Ja jos luhistut flunssaan, paranet luultavasti nopeammin sillä kehosi jaksaa paremmin taistella sairautta vastaan.
    3. Vähennä stressiä ja nuku tarpeeksi. Stressi ja unenpuute ovat todella kovan luokan immuniteetin hajottajia. Älä siis vie itseäsi reunalle etenkään flunssakautena.

 

Mikäli kausiflunssa kuitenkin iski, kokeile näitä Liftedin parannusvinkkejä ja rohtoja syysflunssan torjumiseen  -voit varmasti hetkessä paremmin!

Nujerra syysflunssa ravinteikkaalla ruualla, mistä saat paljon C-vitamiinia
Nujerra syysflunssa ravinteikkaalla ruualla, mistä saat paljon C-vitamiinia

Nujerra syysflunssa, Liftedin TOP10 vinkit:

 

    1. Lepää tarpeeksi. Ole itsellesi armollinen ja lepää. Laita työt ja velvoitteet syrjään – et kuitenkaan selviydy niistä kovin hyvin puolikuntoisena ja saatat vielä tartuttaa flunssan työtovereihisi. Sanomattakin on selvää, että treenaaminen puolikuntoisena on typerysten touhua. Parhaimmassa tapauksessa heikosta treenistä jää paha mieli kun et jaksanut normaalin tason suoritusta, pahimmassa tapauksessa altistat sydänlihaksesi tulehdukselle – ja siitä paraneminen vie pitkän aikaa.
    2. Syö tarpeeksi. Etenkin terveystietoiset ihmiset saattavat ajatella sairauden iskiessä “Apua! Olen kipeä, enkä voi treenata, joten en siis voi syödäkään niin paljoa etten liho!”. Tämä on yleinen virhe, jota kannattaa välttää. Kehosi taistelee sairautta vastaan ja tarvitsee extra-energiaa. Ruuan tulisi tietenkin olla terveellistä ja paljon ravinteitä sisältävää. Syö siis paljon – ja terveellisesti – kuten aina ;).
    3. Vältä tulehdustilaa aiheuttavia ruoka-aineita ja suosi niitä, jotka vähentävät tulehdusta. Yksinkertaistaen: Syö kasviksia ja marjoja, vältä isoja kovan rasvan pommeja tai sokeriansoja – etenkin yhdisteltyjä pommiansoja. Herkuttelu sairaana ollessa voi olla hyvä tapa piristää itseä, mutta ole silti maltillinen ja valitse terveellisiä herkkuja!
    4. Käytä inkivääriä. Inkivääri on kiinalaisten ihmerohto. Tämä todella voimakas ja edullinen yrtti avaa limakalvoja ja sopii mitä mainioimmin teen tai smoothien joukkoon. Flunssaa vastaan pienoinen ginger overdose toimii aina.
    5. Juo lämmintä teetä. Lämmin tee helpottaa karheaa kurkkua, ja siihen on helppo lisätä esimerkiksi sitruunaa (C-vitamiinia!), inkivääriä ja hunajaa.
    6. Nauti extra-annos C- ja multivitamiinia jokaisena sairauspäivänäsi.
    7. Juo paljon vettä. Etenkin hiukan kuumeillessa hikoilet äkkiä itsesi nestehukkaan, joka hidastaa paranemista merkittävästi. Pidä siis huolta nesteytyksestä!
    8. Päätä tervehtyä! Ihmisen henkinen voima on älytön! Päätös voitokkaasta paranemisesta auttaa tutkimusten mukaan jopa syöpäpotilaita, miksei se siis tepsisi pieneen flunssaankin. Toista perässä: I AM A CHAMPION. I WILL GET BETTER.
    9. Kurlaa suolavedellä. Tämä on todella vanhan liiton konsi ja maistuu ilkeältä, mutta rauhoittaa ja desinfioi kipeää kurkkua. Sekoita siis hyvälaatuista kristallisuolaa haaleaan veteen ja kurlaa. Nenäkannun (ja siinä vastaavan haalean suolaveden) käyttäminen ylähengitystiehyeiden huuhteluun aamuisin on myös hyvä jooginen tapa – oli sitten flunssa tai ei.
    10. Sienet käyttöön! Pakuriteen keitteleminen / instant pakurin käyttäminen ei ole koskaan huono idea, varsinkaan flunssassa! Pakurikääpä sisältää mielettömän määrän ravinteita, sillä on USDA mukaan maailman korkein luonnollisten aineiden ORAC -luku >50,000 jolla kuvataan antioksidanttista tehoa –(vrt. omena n.2600, punaviini n.3600, mustikka n. 4700).

Unohdimmeko jotain tärkeää syysflunssan hoidossa? Mikä on sinun vinkkisi?

Olemme testailleet pitkään optimaalisia komponentteja jaksamista ja suorituskykyä tukevaan ruokavalioon.Suomen laadukkaimmat superfoodit löydät Puhdistamon verkkokaupasta. Lisäksi meidän koodilla ”lifted” saat -10% kaikista tuotteista kassalla, tsekkaa meidän suosituksemme alla olevan linkin takaa.

superfoodit täältä

Scroll to Top