Crosstraining Magazine: Näin nouset täydelliseen aamuun

CrossTraining-Magazine LiftedTämä Liftedin artikkeli on julkaistu alunperin Crosstraining Magazine 3/2014 -aikakausilehdessä, eikä sitä ole muutettu sen jälkeen.

Tarkemmin täydellisestä päivän aloituksesta asiaa ilmaisella valmennusviikollamme, joka alkaa maanantaina 9.02. Lähde mukaan valmennukseen täällä: https://www.facebook.com/events/1377885509197333/

 

Täydellinen aamu                                                                        

Päivän ensimmäinen heräämisen jälkeinen tunti on monella tapaa päivän tärkein, liikkeellelähtö vaikuttaa paljon päivän fiilikseen ja sen “onnistumiseen”. Hyvä tapa varmistaa päivän erinomainen aloitus on kehittää omaa aamurutiiniaan. Tässä kirjoituksessa raotamme hieman Liftedin poikien aamua ja esittelemme rutiineita, joita sinäkin voit sisällyttää aamutoimiisi, jotta päiväsi alkaisi oikealla jalalla ja mahdollisimman kevyellä askeleella.

 

Flow rutiinit

Herääminen

Päivän ensimmäinen haaste tulee usein vastaan jo herätessä. Sängystä nousemisen helppous tai vaikeus on yksilöllistä, ja tästä johtuen puhutaankin yleisesti aamu- ja iltaihmisistä. Helpoimmaksi silmien avaamisen iltaihmisillekin tekee syy herätä: positiivinen asia, jota odotat päivältä tai jonka vuoksi olet kiitollinen uudesta päivästä.

Stressitasojen laskeminen on monesti haastavaa päivän aikana, jonka vuoksi herääminen ja aamutoimet pitäisikin hoitaa mahdollisimman rauhassa välttäen stressitasojen nostamista. Parhaiten tämä onnistuu heräämällä ilman herätyskelloa – ulkopuolinen herättäjä nimittäin vie meidät automaattisesti hälytystilaan ja aiheuttaa tarpeetonta fyysistä ja henkistä stressiä. Herätessämme ilman herätyskelloa taas tunnemme rauhallisuuden kehossamme aivan eri tavalla.

Ilman herätyskelloa heräämistä on mahdollista treenata monella tavalla. Yksi tapa on päättää illalla nukkumaan mennessä milloin aiot herätä, jolloin alitajunta herättelee sinut noin päätettyyn aikaan. Vahvan ajantajun omaaville tämä on helppoa, toisille vaikeampaa, jolloin harjoittelu vaatii toistoja, rytmiä ja riittäviä yöunia!  Ensimmäisen askeleen kohti mukavampia aamuja otat vaihtamalla herätyskellon äänen miellyttävämmäksi, vaikkapa musiikiksi tai hitaasti voimistuvaksi luonnon ääneksi. Miellyttävämpi ääni on usein jopa tehokkaampi herättäjä, sillä se ei ärsytä eikä siten kasvata taistelutahtoa sängystä nousemista vastaan.

 

IMG_7160

Valoa, raikasta ilmaa ja rauhallista liikettä

Heti sängystä noustua kropan saa totutettua päivään luonnonvalon avulla, joka laskee ”unihormoni-” eli melatoniinitasoja ja näin nostaa vireystilaa luonnollisesti. Samalla kun avaa verhot ja päästää auringonvalon sisään, on hyvä avata hetkeksi myös ikkuna, jolloin raikas, happipitoinen ilma virkistää koko kehoasi poistaen “aamupöhnän”.

Yön aikana jäykistyneet lihakset ja muutenkin kohmeessa oleva kroppa aukeaa viimeistään muutamalla joogasta tutulla aurinkotervehdyksellä tai muulla vastaavalla kroppaa kevyesti venyttävällä ja aktivoivalla liikeellä. Pieni liike herättelee lihasten ja sisäelinten lisäksi myös verenkiertoa, jolloin pirteyden tunne kehossasi voimistuu. Raskasta aamuliikuntaa kannattaa välttää etenkin univajeessa, silloin kroppa joutuu tarpeettoman kovaan stressitilaan. Ei urheilua unen kustannuksella!

 

IMG_6176

Nestetasapaino kuntoon

Yö aiheuttaa väistämättä vähintäänkin kevyen nestevajauksen, joten sen poistamiseksi ja aineenvaihdunnan käynnistämiseksi on hyvä heti heräämisen jälkeen juoda noin puoli litraa vettä – keho ei pysty käsittelemään isompaa annosta kerralla. Puristamalla veteen puolikkaan sitruunan mehun saavutat lisäksi paljon tutkittuja terveyshyötyjä, joista muutamia tässä:

  • sitruuna on elimistölle emäksistä, joten se tasoittaa elimistön ph-tasapainoa
  • sisältää paljon c-vitamiinia, joka muun muassa tehostaa kehon immuunijärjestelmän toimintaa
  • puhdistaa suolistoa ja vakauttaa ruuansulatusta
  • puhdistaa ja aktivoi munuaisia ja maksaa

Kehomme prosessoi nopeammin kehonlämpöistä vettä, joten juo sitruunavetesi kylmän sijaan haaleana. Näin vedät nestehukan nopeammin kanveesiin ja saavutat terveyshyödyt tehokkaammin. Hampaiden pesu kannattaa hoitaa jo ennen sitruunaveden juomista, sillä sitruunan happamuuden pehmentämä hammaskiille on liian haurasta hampaiden hankaamiselle.

 

Aamupala

Aamiainen ei ole välttämättämyys tai “päivän tärkein ateria”, mutta se on mahdollisuus täyttää kroppa mahtavilla ravinteilla ja puskea oma päivä tehokkaammin haluttuun suuntaan. Tarve riippuu päivän tulevista haasteista!

 

aamusmoothie rutiini

Smoothie

Yksi erinomainen aamupalavaihtoehto on smoothie. Parasta smoothiessa on sen muunneltavuus ja ravinnerikkaus – pirtelöön voi loppuen lopuksi sekoittaa mitä tahansa kroppa sillä hetkellä tarvitsee. Aamusmoothieen kannattaa lisätä hyvälaatuisia rasvoja sekä proteiinia sisältäviä ruoka-aineita, sillä ne pitävät kehon kylläisenä ja nälän tunteen loitolla lounaaseen saakka.

Liftedin perusvarma Aloita aamusi voittajien joukossa -smoothie:

  • 1 dl  suomalaisia mustikoita
  • 1 dl suomalaisia mustaherukoita
  • Puolikas luomu avokado
  • Puolikas peukalollinen inkivääriä
  • 1 dl Chia-siemen -geeliä (liotetaan 1 osa siemeniä & 9 osaa vettä)
  • 1 dl Heraproteiini-isolaattia / Riisiproteiinia (lisätään viimeisenä ja pyöräytetään vain muutama kierros)
  • Ripaus hyvälaatuista suolaa (esim. himalajan suola, merisuola)

(Halutessasi voit lisätä smoothieen myös esim chiliä, kanelia, macaa, spirulinaa ja chlorellaa)

 

IMG_3797

Luodinkestävä kahvi

Dave Aspreyn brändäämä bulletproof coffee on saavuttanut suuren suosion viime kuukausien aikana myös suomalaisten aamiaispöydissä. Konsepti yhdistää aamukahviin MCT- tai kookosöljyn ja voin. Kun näillä ainesosilla höystetyn kahvin nauttii aamulla tyhjään vatsaan, nälkä pysyy loitolla puolille päivin ja olotila on energinen sekä keskittynyt. Ideana on, että MCT-öljy ja voi tarjoavat kropalle ja aivoille energiaa keskeyttämättä pätkäpaastoa ja samalla tasoittaen kahvista saatua kofeiinipiikkiä. Tärkeintä on hankkia mahdollisimman hyvälaatuiset raaka-aineet: voin tulisi olla vähintään luomulaatuista, mutta kuitenkin mielellään lähtöisin vain ruoholla ruokituista lehmistä.

  1. keitä kupillinen mahdollisimman hyvälaatuista kahvia
  2. Esilämmitä blenderi kuumalla vedellä
  3. Lisää blenderiin kahvi, 1-2 rkl MCT- tai kookosöljyä, ja 1-2 rkl voita
  4. Blendaa sileäksi ja nauti

Onnistununeen aamun muistilista:

  1. Rauhallinen herätys & positiivisten ajatusten korostaminen
  2. Verhot ja ikkuna auki
  3. Aurinkotervehdykset / aamuvenytykset
  4. Sitruunavesi
  5. Aamupala tarpeen mukaan (esim. Smoothie / Bulletproof)

 

Olemme testailleet pitkään optimaalisia komponentteja jaksamista ja suorituskykyä tukevaan ruokavalioon. Kokosimme kaikki parhaat tuotteet yhdelle sivulle, josta löydät meidän valintamme helposti Suomen parhaalla hinta-laatusuhteella. Tsekkaa meidän suosituksemme alla olevan linkin takaa.

superfoodit täältä

 

Tämä Liftedin artikkeli on julkaistu alunperin Crosstraining Magazine 3/2014 -aikakausilehdessä, eikä sitä ole muutettu sen jälkeen. Kuvituskuvat eivät ole alkuperäisiä.

Tarkemmin täydellisestä päivän aloituksesta asiaa ilmaisella valmennusviikollamme, joka alkaa maanantaina 9.02. Lähde mukaan valmennukseen täällä: https://www.facebook.com/events/1377885509197333/

Scroll to Top