Ei enää karkkia kiireen keskellä – tunnesyöminen kuriin helpoilla vinkeillä

Huomaatko turvautuvasi herkutteluun  aina ollessasi surullinen tai palkitsetko itsesi suklaalla rankan päivän jälkeen? Tunnesyöminen on varmasti monelle tuttu ilmiö, johon törmää useimmiten kiireisenä, stressaantuneena tai väsyneenä. Silloin turvaudumme yleensä sokerisiin ja rasvaisiin ruokiin, jotka tarjoavat helpotuksen surkeaan oloon, sillä ne nostavat verensokeria vauhdilla ja aiheuttavat näin hetkellisen mielihyvän tunteen.

Pian herkuttelun jälkeen olo on kuitenkin jälleen nuulea, sillä nopeat piikit verensokerissa romahtavat myös hyvin nopeasti takaisin alas. Tunnesyömisestä voi kuitenkin olla vaikeaa päästä eroon, ellei tunneperäisen syömisen syitä osaa tunnistaa. Onneksi ratkaisut löytyvät tekemällä pieniä muutoksia arjen rutiineihin ja tapoihimme. Alta löydät neljä yksinkertaista vinkkiä, joista voit aloittaa matkalla kohti tasapainoista ruokavaliota ja parempaa vointia.

Lähde liikkeelle

Liikunta on loistava keino ennaltaehkäistä tunnesyömistä. Treenaaminen lievittää stressiä ja lisää hyvää mieltä – eli auttaa jo kahteen tunnesyömisen laukaisijaan saman tien! Eikä liikkumisen tarvitse olla vaikeaa tai monimutkaista, vaan esimerkiksi reipas kävelykin auttaa.


Liity Lifted WAAS -yksilövalmennukseen

Korjaa ateriarytmi

Nälkäisenä mielikin on alamaissa ja haluat automaattisesti nopeimman ratkaisun helpottaaksesi oloasi. Sen vuoksi tasainen ateriarytmi  on tärkeää myös tunnesyömisen kuriin laittamisen kannalta: verensokerisi pysyy tasaisena ja energiaa riittää halki päivän.

Nuku tarpeeksi

Riittävä uni on yksi tärkeimmistä asioista, joista sinun kannattaa terveytesi puolesta pitää huolta. Hyvät yöunet auttavat myös tunnesyömisen hillintään, sillä nukuttuasi riittävästi yksinkertaisesti jaksat paremmin eivätkä kiireen tunne ja stressi hiivi arkeen samalla tapaa kuin väsyneenä.

Nauti ruuasta

Ota rennosti! Ajoittainen herkuttelu ei ole pahasta, tärkeämpää on tunnistaa milloin syöt ja miksi. Ruokapäiväkirjan pitäminen on loistava keino kartoittaa omia ruokailutottumuksiaan ja tulla tietoiseksi mahdollisista tsemppaamisen kohteista. Anna itsesi kuitenkin nauttia ruuasta, ja salli itsellesi myös herkkupäiviä, sillä ankarat kiellot ja rajoitukset tutkitusti vain kasvattavat mielitekoja.

Mieti myös, voisitko päivittää herkkusi terveellisempiin versioihin. Ehkä ensi kerralla valitset maitosuklaan sijaan tummaa suklaata tai valmistat kaupan jäätelön sijaan annoksesi itse? Voit lukea Liftedin suositteleman get some -jäätelöreseptin täältä!

Scroll to Top