facebook_pixel

Irti sokerikoukusta! Opi tärkeimmät asiat

Ihmiset ovat hiljalleen päässeet eroon rasvakammostaan, mikä on hienoa! Tilalle on sen sijaan tullut trendi, missä kannustetaan hiilihydraattien ja sokerin karsimiseen ruokavaliosta. Kirjoitimme hiilihydraattien merkityksestä ruokavaliossa jo aikaisemmin, ja postauksen karppauksen kannattavuudesta pääsetkin lukemaan täältä. Tässä keskitymme kuitenkin puhtaasti sokeriin, joten mennään suoraan asiaan!

Miksi sokeri on niin pahasta? Kuinka pääsemme eroon sokerikoukusta? Mitä tapahtuu herkuttelulle, kun lopetamme sokerinkäytön?

Mikä aiheuttaa mieltymyksen makeaan?

Ensimmäisenä täytyy olla tietoinen siitä, mitä sokeripitoinen ruokavalio meille oikein tekee. Olet ehkä saattanut kuulla hurjasta termistä nimeltä verensokerivuoristorata – ja jos et ole, voimme paljastaa, ettei kyseessä ole uusi huvipuistolaite.

Keskivertosuomalainen liikkuu suosituksia vähemmän ja myös sokerin sieto on siksi heikompaa kuin mitä se voisi olla. Sokeripitoinen ruokavalio aiheuttaa siksi verensokerin heittelyjä. Saatat ehkä tunnistaa ilmiön omassa arjessasi: sokeripitoinen ruoka nostaa fiilistä, mutta pian olosi on jälleen yhtä väsynyt ja nuutunut kuin ennen herkuttelua.

Kun olemme vuoristoradan pohjalla, haluamme sieltä nopeasti ylös. Sokeripitoiset ruuat vievät meidät lujaa huipulle – mutta romahdus tapahtuu jälleen nopeasti. Liika sokeri tarkoittaa usein myös ruokavalion kokonaisuuden heikkoa laatua, mikä vaikuttaa merkittävästi terveyteemme. Heikko ruokavalion on yhteydessä tyypin 2 diabetekseen, verenkiertoelimistön sairauksiin ja moniin muihin kroonisiin sairauksiin.

Kierre katki – ensiaskeleet

Jotta tämä postaus ei menisi pelkästään terveyden uhkakuvien maalailuun, keskitytään siihen, miten mahdollisesta ”sokerikoukusta” pääsee irti. Se on helppoa tietyillä perusasioiden muutoksilla.

Sokeriin voi olla koukussa monella tapaa, ja tasoja on paljon. Ensimmäiseksi kannattaa miettiä, miten sokeripitoisten ruokien tai juomien nauttiminen sinulla ilmenee. Hehkutatko lauantain karkkipäivää ja herkkuja, joilla itsesi palkitset, vai syötkö mieluummin suklaasi salassa, ja piilottelet herkuttelua muilta? Omista tavoistaan on tärkeää tulla tietoiseksi, sillä vain siten voit muuttaa niitä.

Mieti miksi haluat vähentää sokerin käyttöäsi. Olisiko se tie kasvisten käytön lisäämiseen, auttaisiko se hammasterveyden ylläpitämisessä vai vaikuttaisiko se yksinkertaisesti esimerkiksi välipalojesi laatuun? Muista, että positiivinen suhtautumisesi muutokseen tekee koko prosessista paljon helpompaa.

Ruokavaliomuutoksiin saattaa mennä aikaa, mutta älä lannistu. Suuret muutokset eivät tapahdu yhdessä yössä, vaan hiljalleen. Silloin ne ovat myös kestävämpiä ja kauaskantoisempia!

Huomaa sokerin lähteet

Mistä ruuista sokeria oikein löytyy, ja mitä kannattaa vähentää? Onko olemassa hyvää sokeria? Kokosimme alle pienen koosteen niistä sokereista, joita kannattaa vähentää omasta ruokavaliostaan:

Vapaat sokerit: Vapailla sokereilla tarkoitetaan kaikkea ruokaan tai annokseen lisättyä sokeria. Vapaita sokereita ovat myös esimerkiksi siirappi, hedelmämehu ja mehutiiviste.

Piilosokerit: Paljon puhutut piilosokerit menevät oikeastaan vapaiden sokereiden ryhmään. Joskus piilosokeri saattaa löytyä hyvinkin ilmiselvästi tuoteselosteesta omalla nimellään, mutta toisinaan sokeri on naamioitu esimerkiksi seuraavien termien alle: sakkaroosi, glukoosi, fruktoosi ja melassi. Emme kannusta valmennettaviamme tekemään kauppareissuistaan aikaa vieviä ja vaikeita, mutta kun opit kerran valitsemaan paremmin, auttaa se jatkossa tekemään hyviä valintoja helposti. Huomaa, että aina tuotteet, joista on vähennetty sokeria, eivät ole parempia valintoja, sillä niissä saattaa silti olla turhan paljon suolaa tai esimerkiksi tyydyttynyttä rasvaa.

Valkoiset viljatuotteet:  Valkoiset viljat vaikuttavat verensokeriimme samalla tavalla kuin sokeriset herkut. Tämä johtuu siitä, että ne imeytyvät hyvin nopeasti, sillä näissä ruuissa (kuten vaalea leipä ja leivokset) ei ole kuituja hidastamassa imeytymistä – tai edes kovin paljon hyödyllisiä ravinto-aineita.

Kuivatut hedelmät: Kuivatuista hedelmistä ei ole mainintaa ravitsemussuosituksissa ja moni saattaa pohtia niiden käyttöä. Joskus niitä tulee syötyä enemmän kuin tarvitsisi. Mieti voisitko syödä kappalemääräisesti saman verran tuoreita hedelmiä? Kannustamme valitsemaan useimmiten tuoreita hedelmiä kuivattujen hedelmien sijaan. Pieniä määriä kuivattujakin hedelmiä voit toki huoletta syödä, mutta esimerkiksi kokonaisen kuivahedelmäpussin syöminen ei ehkä ole järkevää.

Makeutusaineet: Makeutusaineet voivat ylläpitää mieltymystä makeaan ja tietyt makeutusaineet voivat lisäksi heikentää suoliston mikrobiston koostumusta. Toki sokeroidun limsan vaihtaminen sokerittomaan on hyvä ensiaskel, mutta sen jälkeen olisi hyvä vähentää hiljalleen käyttöä ja korvata se muilla juomilla, kuten vaikkapa hanavedellä. Onko sitten olemassa parempia vaihtoehtoja makeutukseen? Meidän tiimimme suosii esimerkiksi steviaa ja ksylitolia.

 

Kun valmistat ruokasi itse, tiedät paremmin, mitä annos sisältää.
Kun valmistat ruokasi itse, tiedät paremmin, mitä annos sisältää.

Irti sokerikoukusta: tehokkaat ratkaisut

Ensimmäisenä on tärkeää tarkastella omaa nukkumistaan ja unenlaatua. Nukutko tarpeeksi? Aivojen univajeen myötä mieltymys makeaan kasvaa. Ratkaisu voi tuntua liian yksinkertaiselta, mutta joskus jopa riittävä uni saattaa selättää makeanhimosi hetkessä – vaali siis untasi!

Stressi toimii kehossamme hyvin samalla tavalla kuin univaje. Kun kroppa on hälytystilassa, se tarvitsee enemmän energiaa toimiakseen ja selvitäkseen haasteista. Silloin etsimme luonnostaan nopeita ratkaisuja. Sen vuoksi tehokkaasta palautumisesta ja hyvästä ruokavaliosta huolehtiminen on erittäin tärkeää stressiä hoidettaessa.

Stressi on eräänlainen tunne, jota yritämme paikata sokerisella mielihyvällä. Samalla tapaa voimme peittää myös muita, ehkä epämiellyttäviksi kokemiamme, tunteita sokerilla. Sen sijaan, että tiedostaisimme ne ja kävisimme läpi tunteita ja niiden aiheuttajia, nautimme sokeripitoisia ruokia ja juomia, jotka nostavat nopeasti mielihyväämme ja peittävät siten muut tunteet alleen.

Mitkä muut tuntemukset aiheuttavat mielihyvää? Käytä mielikuvitustasi, sillä sinä itse olet oman terveytesi asiantuntija! Mikä saa mielihyvän tunteen kehoosi? Sen sijaan, että peittäisit tunteesi sokerilla, pysähdy ja anna itsesi tuntea tunne. Käy tunteiden aiheuttajat ja mahdolliset “haavat” läpi. Kun kaipaat mielihyvän tunnetta, valitse sen aiheuttaja viisaammin – oli kyse sitten liikunnasta, seksistä tai parhaan ystävän kanssa nauramisesta. Parempia valintoja on niin paljon enemmän! Muista, ettei riippuvuutta kannata kuitenkaan korvata toisella riippuvuudella.

Valmennettaviemme kanssa olemme huomanneet, että muutokset aiheuttavat yleensä hyvän positiivisen kierteen. Kun otat yhden pienen askelen kohti parempaa hyvinvointia, myös muita hyvinvoinnin osa-alueita on helpompi pitää yllä. Mieti siis, mikä sokeririippuvuuden sinulle aiheuttaa: mikä laukaisee makeanhimosi? Miksi himoitset sokeria? Siten pääset todella ongelman ytimeen, ja jopa yhdellä muutoksella voi katkaista ikävän kierteen hiljalleen olemattomaksi.

Mutta miten käy herkuttelun?

Mitä sitten käy, jos lopetamme herkuttelun? Emme kannusta valmennettaviamme ehdottomuuteen: kun arjen ruokailut ovat kunnossa, voi juhlissa juhlia. Juhlapäivän kakkupalalla ei ole mitään merkitystä, kun arkiruokailu on kunnossa. Laadukkaisiin arjen perusteisiin panostaminen antaa sinulle siis myös paljon liukumavaraa. Muista myös, että salliva suhtautuminen syömiseen vie pitkälle myös himojen kanssa – kielletty hedelmä houkuttaa. Pieni määrä sokeria ei haittaa mitään, jos se saa sinut esimerkiksi syömään marjavoittoisen smoothien!

Herkutella voi, vaikka sokerin jättäisikin taakseen! :)
Herkutella voi, vaikka sokerin jättäisikin taakseen! 

Herkuttelu voi saada myös aivan uusia merkityksiä. Etsi eksoottisia hedelmiä, joita et ole vielä kokeillut tai nauti kotimaisia marjoja. Samalla saat upeiden makuelämysten lisäksi vitamiineja ja ravinteita, joita kehosi tarvitsee. Valmennustemme aikana jaamme myös reseptejä, jotka sammuttavat varmasti kovimmankin makeanhimon.

Kurkkaa blogistamme muutama loistava vaihtoehto makeanhimon taltuttamiseen:

Hyvinvointia edistäviä herkutteluhetkiä sinulle!

Liity Lifted WAAS -yksilövalmennukseen