Varmista Omega-3 -rasvahappojen riittävä saanti

Kalaöljy on yksi tärkeimmistä lisäravinteista, jota suosittelemme asiakkaillemme, koska siitä saatavat Omega-3 -rasvahapot tukevat mm. sydän- ja verenkiertojärjestelmän terveyttä, hermoston toimintaa, aivojen kehitystä ja immuunijärjestelmää.

Omega-3 -rasvahappoihin kuuluvat mm. alfalinoleenihaposta, (ALA), joka on ihmiselle välttämätön rasvahappo sekä dokosaheksaeenihappo (DHA), ja eikosapentaeenihappo (EPA). Ihmisen pitää saada ravinnosta etenkin alfalinoleenihappoa, koska keho ei pysty valmistamaan sitä itse. Ihmisen elimistö pystyy tuottamaan alfalinoleenihaposta jonkin verran EPA- ja DHA-rasvahappoja.

lohi2

  • ALA-lähteitä ovat mm. pellavansiemenöljy, hamppuöljy, Chia siemenet ja saksanpähkinä
  • Varmista, että saat vähintään 1 gramman EPA- ja 1 gramman DHA -rasvahappoja joka päivä syömällä kalaa tai kalaöljyvalmisteita
  • Kaupasta saatava lohi sisältää 1,5-1,7 grammaa Omega-3 -rasvahappoja per 100g, kun taas keskimäärin villi norjalainen lohi n. 4 grammaa lähde
  • Viljeltyjä kaloja syötetään lähes poikkeuksetta rehulla
  • Rehulla syötettyjen kalojen liha sisältää huomattavasti enemmän omega-6 rasvahappoja ja vähemmän omega-3 rasvahappoja, tämän lisäksi niiden ravinto sisältää torjunta-aineita sekä mm. väriaineita
IMG_3609-2
Lokakuussa Suomenlahdelta kalastettu villi, luonnossa kasvanut meritaimen. Jokaisen kalamiehen unelma.

Varmista, että käyttämäsi kalaöljyvalmiste on korkealaatuista. Laadukkaat kalaöljykapselit saat esim. Solgarilta. Näissä valmisteista on erittäin vähän raskasmetalleja ja ympäristömyrkkyjä, joita esimerkiksi suomen lahdelta saatavista kaloista löytyy runsaasti. Avattuasi kalaöljypullon / kapselipakkauksen säilytä sitä jääkaapissa.

Lisää aiheesta Precision Nutritionin kattavista artikkeleista 1 ja 2.

Kireitä siimoja!

-Jukka

Lifted.fi

Scroll to Top