Pysy energisenä halki kaamoksen D-vitamiinin avulla

Vaikka olemmekin saaneet nauttia aurinkoisista päivistä vielä marraskuussakin, huomaa vuodenajan vaihtuvan hiljalleen kohti talvea: hämärät aamut ja nopeasti pimenevät illat saattavat väsyttää, ja syksyn flunssakausi saattaa lannistaa energisimmänkin kaverin sängyn pohjalle.

Koska vähentynyt valo vaikuttaakin herkästi energiatasoihimme ja mielialaamme, kannattaa talven lähestyessä kiinnittää huomiota tutkitusti molempiin positiivisesti vaikuttavan D-vitamiinin riittävään saantiin.

Vaikka syksyllä paistoikin aurinko, ei valo riitä täyttämään D-vitamiinivarastojamme loppuvuodeksi.
Vaikka syksyllä paistoikin aurinko, ei valo riitä täyttämään D-vitamiinivarastojamme loppuvuodeksi.

[headline style=”2″ align=”left” headline_tag=”h2″]Miksi D-vitamiini on niin tärkeää? [/headline]

Syksyn alakuloa voidaan ennakoida optimaalisella ruokavaliolla tai aamun aloituksella, mutta pimeimpänä vuodenaikana kannattaa ehdottomasti panostaa myös laadukkaaseen D-vitamiinilisään. D-vitamiinikeskustelu nostaakin päätään mediassa aina talven lähestyessä, eikä turhaan – vitamiinilla on todella tärkeä rooli kokonaisvaltaisen hyvinvointimme kannalta.

Ilman D-vitamiinia kalsium ei imeydy, ja sen vuoksi sillä on keskeinen rooli luuston terveyden ylläpidossa ja kehityksessä. Lisäksi vitamiini vaikuttaa aivojen kehitykseen ja toimintaan. D-vitamiinireseptoreita onkin aivojen monien osien hermosoluissa ja gliasoluissa, kuten hippokampuksessa. Sen vuoksi monet tutkijat pitävätkin mahdollisena, että vitamiininpuutos voisi vaikuttaa suoraan masennukseen. Puutostilan yhteyttä kaamosmasennukseen ja masennukseen tutkitaankin jatkuvasti, mutta suoraa näyttöä on vielä hyvin vähän.

D-vitamiinin voi lisätä helposti vaikkapa aamusmoothien joukkoon nestemäisessä muodossa.
D-vitamiinin voi lisätä helposti vaikkapa aamusmoothien joukkoon nestemäisessä muodossa.

Kesäisin pärjäämme useimmiten auringon valosta imeyttämällämme D-vitamiinilla – mitä vaaleampi ihoinen on, sitä paremmin ihomme tuottaa vitamiinia auringonvalosta. On kuitenkin selvää, että pelkkä auringonvalo ei riitä meille suomalaisille D-vitamiinin lähteeksi vuoden ympäri.

Jos et pääse kaamosaikana nauttimaan etelään auringonsäteistä, kannattaa D-vitamiinia tankata päivittäin ruokavalion tai ravintolisän avulla.

[headline style=”2″ align=”left” headline_tag=”h2″] Laadukkaita D-vitamiinin lähteitä [/headline]

Ravinnosta D-vitamiinia saa helposti esimerkiksi rasvaisesta kalasta. Etenkin lohi on loistava D-vitamiinin lähde, sillä siitä saat samalla arvokkaita omega-3 –rasvahappoja. D:t tulisikin nauttia aina rasvan kanssa, jotta rasvaliukoinen vitamiini imeytyisi.

Kasvissyöjillä D-vitamiinin lähteet ravinnossa ovatkin hieman haastavampia löytää. Kala-allergikot, kasvissyöjät ja ruokavalioonsa vaihtelua haluavat voivat kuitenkin kokeilla D-vitamiinin lähteeksi esimerkiksi aurinkokuivattuja siitakesieniä.

IMG_3609-2-1024x542

D-vitamiinin virallinen saantisuositus on tällä hetkellä Suomessa 10 mikrogrammaa päivässä. Myös D-vitamiinin riittävä määrä puhuttaa monia, sillä esimerkiksi Keski-Euroopassa suositus on 25-50 mikrogrammaa vuorokaudessa. Liftedin tiimi suosittaakin, että nautit vähintään 25 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä, jos haluat optimoida terveyttäsi. Omat D-vitamiiniarvot on helpointa ja tarkointa mitata verestä. Lifted-tiimin verimatkasta voit lukea lisää täältä.

Useimmissa tapauksissa helpoin tapa saada tarvittava määrä D-vitamiinia onkin ravintolisän muodossa. Vitamiinia voi nauttia nestemäisenä tai kapselina, ehdottomasti aamulla sen mahdollisen piristävyyden vuoksi. Kun nestemäisen vitamiinin lisää heti aamusta smoothieen, varmistaa että saantisuositus on turvattu ja uutta päivää kohti voi lähteä virtaa täynnä!

 

Kokeiltuamme useita lisäravinnevalmistajia olemme päätyneet Solgarin tuotteisiin ja toimimmekin heidän kanssaan yhteistyössä.

 

Voitokkaita ja energisiä päiviä kaikille!

Tilaa Yksi hyvinvointi -posti

Saat joka maanantai sähköpostiisi konkreettisen ja helposti käytäntöön vietävän vinkin, jolla kehität hyvinvointiasi ja suorituskykyäsi.

Yhteystiedot

Lapinlahdenkatu 3 A,
00180 Helsinki

+358 (0) 44 2711 487
Y-tunnus: 2603736-2

Lifted lyhyesti

Lifted on valmennustiimi, joka auttaa ihmisiä olemaan parhaimmillaan joka päivä.

Lifted WAAS -työhyvinvointipalvelu tekee kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista osan työyhteisön kulttuuria ja kilpailukykyä, mikä auttaa työyhteisöä vapauttamaan täyden potentiaalinsa.