Talvesta suosikkivuodenaikasi näiden ruokien avulla! Talven superruoat

inkivääri

Talvi koputtelee jo ovellamme, joten nyt on täydellinen aika valmistautua positiiviseen vastaiskuun! Kun nautimme tiettyjä ruoka-aineita voimme varmistaa, että kroppamme ja mielemme toimii myös talven vaativammissa olosuhteissa. Tässä 5 ruokaa, joiden avulla varmistat, että talvi pelaa kanssasi samassa tiimissä aina kevään tuloon asti.

muotteihin

Raakakaakao – talven superruoat #1

Yksi maailman antioksidanttipitoisimmista raaka-aineista pitää vastustuskykysi korkealla ja talven flunssat kaukana! Raakakaakaolla on myös serotoniinitasoja nostava vaikutus, joten se on omiaan taistelussa kaamosväsymystä tai jopa –masennusta vastaan. Talven ehdoton reseptisuositus raakakaakaosta on raakasuklaa tai kuuma kaakaojuoma!

 

chili

Chili – talven superruoat #2

Kroppaa lämmittävät ruoat eli niin sanotut thermogeeniset ainesosat ovat täydellisiä, kun vilu valtaa kehosi ja kylmyys menee luihin asti. Silloin ulkoinen lämpö ja lämpimät vaatteet eivät täysin auta – lämpö on saatava kroppaan sisältäpäin! Buustaa ruokiasi talvella pienellä chilipotkulla. Suosikkini on chili, inkivääri, kaneli –kombo marjasmoothien maustajana. Toki myös lämpimillä ruoilla on sama sisältäpäin lämmittävä vaikutus, mutta myös niiden tehoa voit nostaa chilillä.

acerola c-vitamiini

Acerola – talven superruoat #3

C-vitamiinin avulla voit pienentää riskiäsi flunssan saamiseen ja vähentää sen negatiivisia vaikutuksia, jos flunssa ottanut sinut jo niskalenkkiinsä. Yksi parhaista luonnollisista C-vitamiinin lähteistä on Acerola-kirsikasta tehty jauhe, jolla on helppo nostaa päiväsaantisi kattoon ja tarvittaessa sen läpi. Toinen mahtava vaihtoehto on totta kai myös kotimaiset pakastemarjat, esimerkiksi mustaherukka ja tyrni. Acerolassa on noin 125-kertainen määrä C-vitamiinia verrattuna mustaherukkaan, joten huomaa annostuksen koko.

 

reishi stressinhallinta

Reishi – talven superruoat #4

Talvella kroppamme vaatii enemmän lepoa, joka on myös laadukkaampaa – meidän kannattaa ehdottomasti panostaa unen laatuun ja määrään! Reishistä eli lakkakäävästä voit keittää itsellesi rauhoittavan teen, joka vaikuttaa positiivisesti unesi laatuun ja siten myös seuraavaan päivän energiatasoihin! Reishin, kuten myös muiden adaptogeenien, vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä ja sinun saamat vaikutukset selviävätkin vain kokeilemalla! Vaihtoehtoisesti voit kokeilla myös valeriaanaa, kärsimyskukkaa, kamomillaa tai kavaa. Yksinkertaisesti jo yrttiteen ääreen rauhoittuminen illalla toimii äärimmäisen hyvänä valmistautumisena laadukkaisiin uniin, rauhoittavilla yrteillä vain buustaat vaikutusta! Lisää vinkkejä unenlaadun parantamiseen voit lukea esimerkiksi täältä.

 

inkivääri

Inkivääri – talven superruoat #5

Inkivääri on ehdottomasti yksi talven parhaista maustajista! Se sopii erinomaisesti esimerkiksi smoothieen, teen sekaan tai liha- ja kasvispaistosten sekä –patojen mausteeksi. Chilin tapaan inkivääri on thermogeeninen, eli vaikuttaa positiivisesti kehosi sisäiseen lämpötilaan ja aineenvaihduntaasi, mutta sen lisäksi inkiväärillä on myös paljon muita hyviä vaikutuksia. Inkivääri auttaa tutkitusti pahoinvointiin ja voi auttaa myös ruoansulatukseen, joka saattaa tulla tarpeeseen raskaiden talviruokien jälkeen! Inkivääri laskee myös kehon tulehdustiloja ja siten auttaa osaltaan sinua voittamaan talven sairaudet!

 

Näiden viiden superruoan avulla talvesi on varmasti energinen ja voit paremmin vaikka tuuli piiskaisi sekä pakkanen purisi. Voittajaeväillä voittajapäivään!

 

Taneli Rantala Lifted

Erinomaista talven aloitusta kaikille!

 

Taneli

Hyvinvointi- ja suorituskykyvalmentaja, Lifted.fi

 

 

 

Koko valmennustiimimme käyttää Puhdistamon superfoodeja, koska tiedämme, että voimme luottaa heidän ruokien laatuun. Blogimme seuraajana sinä saat kaupasta -10% alennusta käyttämällä kassalla koodia ”lifted”.

Lähteitä:

Cocoa polyphenols enhance positive mood states but not cognitive performance: a randomized, placebo-controlled trial

The effect on winter illness of large doses of vitamin C

Vitamin C Provision Improves Mood In Acutely Hospitalized Patients

Vitamin C for Preventing and Treating the Common Cold

The significance of the evidence about ascorbic acid and the common cold

Efficacy Of Ginger For Nausea And Vomiting: A Systematic Review Of Randomized Clinical Trials 

Comparing Analgesic Effects Of A Topical Herbal Mixed Medicine With Salicylate In Patients With Knee Osteoarthritis

Effect Of Ascorbic Acid On Inflammatory Markers After Cardiothoracic Surgery

Measuring the thermic effect of food.

Effect of spiced food on metabolic rate

Reishi Mushroom – Ancient Medicine in Modern Times.

 

Tilaa Yksi hyvinvointi -posti

Saat joka maanantai sähköpostiisi konkreettisen ja helposti käytäntöön vietävän vinkin, jolla kehität hyvinvointiasi ja suorituskykyäsi.

Yhteystiedot

Lapinlahdenkatu 3 A,
00180 Helsinki

+358 (0) 44 2711 487
Y-tunnus: 2603736-2

Lifted lyhyesti

Lifted on valmennustiimi, joka auttaa ihmisiä olemaan parhaimmillaan joka päivä.

Lifted WAAS -työhyvinvointipalvelu tekee kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista osan työyhteisön kulttuuria ja kilpailukykyä, mikä auttaa työyhteisöä vapauttamaan täyden potentiaalinsa.