Mitkä ovat vuoden 2017 hyvinvointitrendit? Lue Liftedin TOP 5

Vuoden 2017 hyvinvointitrendit

Joka vuosi lehdet ja netti täyttyvät vuoden kuumimmista terveystrendeistä, joiden nimeen kuuluisat hyvinvoinnin ammattilaiset ja valmentajat vannovat. Onko hetken trendeissä kuitenkaan mitään hyvää, joihin jokainen meistä voi tarttua?

Ohimenevien trendien sijaan me kannatamme tunnetusti tapamuutoksia, jotka ovat pysyviä askeleita kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia ja uutta elämäntapaa. Päätimme kuitenkin koostaa listan vuoden 2017 hyvinvointitrendeistä, joista jokainen voi ottaa itselleen uuden tavan – ja nauttia tuloksista vielä trendien vaihduttua!

1. Ruokavalioon saa piristävän lisän muinaisista ainesosista

Ensimmäisenä vuoden 2017 hyvinvointitrendien parissa keskitymme ruokavalioon. Uusia superfoodeja ja ruokatrendejä nousee pinnalle enemmän kuin sieniä sateella. Sen vuoksi päätimme keskittyä johonkin, mikä on juuri nyt trendikästä, mutta on oikeastaan ollut läsnä jo vuosien ajan: lääkinnälliset sienet sekä yrttivalmisteet.

Etenkin ulkomailla vannotaan nyt adaptogeenisten tuotteiden nimeen, joihin esimerkiksi pakurikääpä, reishi ja cordyceps lukeutuvat. Adaptogeenillä tarkoitetaan aineosaa, jolla on luonnostaan kehon eri toimintoja tasapainottavia vaikutuksia. Yleisimmin adaptogeenisiä tuotteita käytetään stressinhallintaan, rauhoittumiseen ja uniongelmiin tai vaihtoehtoisesti niiden piristäviä vaikutuksia halutaan hyödyntää keskittymiskykyyn tai piristykseen.

Lääkinnällisten sienten vaikutuksen hyvinvointiin ovat kuitenkin paljon laajemmat: tasapainottavia ja nostattavia vaikutuksia löytyy esimerkiksi libidoon, hormonitoimintaan ja urheiluun liittyen. Hyödyt eivät lopu lainkaan kuitenkaan siihen: jopa syöpää ehkäiseviä, vastustuskykyä lisääviä ja kehon tulehdusarvoja laskevia vaikutuksia on tutkitusti löydetty lääkinnällisistä sienistä.

Lääkinnällisten sienten lisäksi myös rohto- ja yrttikasveja voi lisätä omaan ruokavalioonsa. Jos et ole tottunut etsimään yrttejä suoraan luonnosta, kannattaa turvautua yrttivalmisteisiin – luonnosta kannattaa poimia vain kasveja, jotka todella tunnistat. Me itse suosimme yrttivalmisteista Solgarin tuotteita: etenkin ruusujuuri, reishi ja ashawagandha ovat hyödyllisiä yrttejä, sillä niiden rauhoittavat ja palauttavat vaikutukset helpottavat etenkin stressinhallinanssa.

Vaikka kannustamme ruokavalion parissa aina yksinkertaisiin ison linjan tapamuutoksiin, suosittelemme lääkinnällisten sienten maistamista ainakin kokeilumielessä – vaikka ehdotus kuulostaakin hurjalta, kannattaa muistaa että kyseessä on vuosituhansien ajan käytössä ollut tuote!

Jos tästä trendistä haluaa tehdä isomman osan arkea, neuvomme vaihtamaan aamukahvin joko pakurikahviin tai pakuriteehen: adaptogeeneillä ei tutkitusti ole lainkaan haitallisia sivuvaikutuksia. Lisäksi piristävät vaikutukset tapahtuvat kehossa huomattavasti tasaisemmin luoden päivään laadukkaamman ja pitkäkestoisemman piristysboostauksen.

2. Trendikkäin teko hyvinvoinnille on unenlaadun parantaminen

Uni ja palautuminen ovat trendejä, joiden nimeen hyvinvointimaailman asiantuntijat ja suunnannäyttäjät vannovat tällä hetkellä hyvin vakaasti. Trendi on rantautunut myös Suomeen, ja useat mediat ovatkin jakaneet tarpeellista tietoa unen laadusta alkuvuodesta lähtien.

Tämän hyvinvointitrendin kannalla olemme täysin sydämin ja toivomme, että unen ja laadukkaan palautumisen arvostamisesta tulisi pysyvä ajatus jokaiselle. Korostamme aihetta myös valmennuksissamme, sillä meille laadukas uni on tärkein hyvinvoinnin kulmakivi.

Olemme kirjoittaneet laadukkaan unen ja palautumisen kattavista hyödyistä aiemminkin: uni on avain parempaan stressinhallintaan, parempaan mielialaan ja tehokkaampaan työskentelyyn. Jos haluat saada tuloksia treenistäsi tai oppia tehokkaammin, ei yöunista kannata nipistää – keho käyttää yön palautumiseen ja uuden tiedon prosessoimiseen. Lisäksi laadukkaalla unella on suora yhteys monien terveysongelmien ennaltaehkäisyyn ja hormonitoiminnan tasapainottamiseen.

Aiemmista postauksistamme voit lukea unen vaikutusesta tunnesyömiseen, hyvistä iltarutiineista tai siitä, miten pienen lapsen vanhempi voi korvata univajettaan arjessa.

Helppo tapa vaalia omaa untaan on aivan ensimmäiseksi tulla tietoiseksi omasta ajattelustaan ja asenteestaan unta kohtaan: arvostatko unta ja pidätkö sitä tärkeänä? Kun unen ja palautumisen arvon ymmärtää, on myös omasta unestaan helpompi tulla tietoiseksi. On myös tärkeää ymmärtää, että uni ja palautuminen ovat avain pitkäkestoiseen menestymiseen ja tuloksellisuuteen – niin treenissä ja työelämässä kuin perhe-elämässä. Hyvin nukkuneena olet tutkitusti mukavampi, tehokkaampi ja stressaat vähemmän. Toisin sanoen varaamalla aikaa unelle luot itsellesi lisää aikaa päivään, kun saat enemmän aikaiseksi lyhyemmässä ajassa.

Myös ruokavaliolla on merkittävä osa unenlaadun parantamisessa. Vaikka panostammekin aina tarvittavien ravinteiden saamiseen oikeasta ruuasta, vaalimme parempaa unenlaatua myös oikeilla yrteillä ja lisäravinteilla. Olemme jo aiemmin kirjoittaneet magnesiumin hyödyistä unenlaadun parantamisessa, artikkelin voit lukea täältä. Tänä vuonna tiimimme turvautuu myös Solgarin magnesiumin lisäksi Solgarin valeriaanaan, joka on valeriaana -rohdosta valmistettu lisäravinne. Valeriaanaa on käytetty yrttinä uniongelmien lisäksi myös ahdistuksen hoitoon.

Magnesiumin ja valeriaanan ottaminen kannattaakin ajoittaa uneliaiden vaikutusten vuoksi juuri ilta-aikaan.

3. Painojen kanssa hikoilu on historiaa

Liikunnan maailmassa uudet lajit ja uudet keinot mitata tuloksia ovat jatkuvassa nosteessa. Tässä postauksessa emme kuitenkaan halua keskittyä toinen toistaan erikoisempiin trendilajeihin, vaan treeniin, jonka jokainen voi ottaa osakseen arkea ajasta, paikasta ja varallisuudesta riippumatta.

Vuoden 2017 hyvinvointitrendi liikunnan parissa on yhä nousussa oleva kehonpainoharjoittelu ja uusi mindset treenin kanssa. Kehonpainoharjoittelu on kasvattanut suosiotaan vuodesta toiseen ja myös vuonna 2017 kuntosalin sijaan yhä useampi treenaaja valitsee hauskat ja haastavat treenit omalla treenimatolla ilman välineitä.

Kuten unen kanssa, myös treenin parissa vuoden 2017 hyvinvointitrendi on uusi asennoituminen treeniin ja liikuntaan. Fitnessbuumi ja nopeiden tulosten havittelu ovat vihdoin laantumassa, ja on aika ajatella liikuntaa pitkän aikavälin tuloksia luovana asiana. Vaikka jotkut meistä saattavatkin havitella kovaa kesäkuntoa, tapahtuu siihen treenaaminen tänä vuonna erilaisen asenteen kanssa. Vuonna 2017 ihmisten tietoisuus istumisesta, huonoista työasennoista ja kiireestä ovat saaneet aikaan sen, että liikunnalla halutaan nimenomaan hoitaa ja ennaltaehkäistä edellä mainittuja haittatekijöitä.

Kehonpainotreenaaminen ja luonnollinen liikkuminen ( engl. Natural movement) sekä kehonhuolto ovat treenimuotoja, jotka palauttavat kehon luonnollisia liikeratoja ja luovat lisää liikkuvuutta ja tilaa kehoon. Tämäntyylisellä treenaamisella on vaikutus myös mieleemme erittäin positiivisella tavalla. Jukka kirjoitti kehonpainoharjoittelun ja onnellisuuden yhteydestä blogissaan viime vuonna, ja aiheesta voit lukea lisää täältä.

Kuten kaikkina vuosina, omaa rakasta lajia tai harrastusta ei kannata hylätä trendivillityksen vuoksi. Tänä vuonna voit kuitenkin miettiä, hyötyisitkö muussa harjoittelussa tai harrastuksen parissa treeniosioista tai -päivistä, jolloin harjoittelisit oman kehon painolla tehtäviä liikkeitä?

Kehonpainotreenit ovat tuttuja myös valmennettavillemme jokaisessa valmennuksessamme. Lisää valmennuksistamme voit lukea tutustumalla Lifted LIFESTYLE ja Lifted FIT -valmennuksiin sivuillamme.

4. Tänä vuonna meditaatio on mainstreamia

Vuoden 2017 hyvinvointitrendien aalto tekee meditaatiosta osan valtavirtaa. Takana ovat ne ajat, kun meditaatiota pidettiin vain “joogahippien” ja erityisen henkisten ihmisten mystisenä harjoituksena. Nykyisin kuka tahansa bisnesmaailmasta kotiarkeen voi harjoittaa meditaatiota päivän aikana ja nauttia sen hyödyistä ilman, että lähipiirissä aiheutuisi kulmien kohottelua tai ihmetteleviä kysymyksiä harrastukseen liittyen.

Myös käsitys meditaation monipuolisuudesta laajenee varmasti yhä usemmalle: läsnäoloharjoituksen voi tehdä missä ja milloin tahansa, ja sitä voi tehdä monella eri tapaa. Meditaation tarkoitushan on varsin yksinkertainen – olla läsnä. Myös valmennuksissamme käydään läpi yksinkertaisia hengitysharjoituksia, jotka valmennettavat voivat ottaa osaksi aamu- tai iltarutiinejaan.

Jo lyhyt meditaatio riittää, jos haluaa nauttia harjoituksen hyödyistä. Kahden minuutin pysähtyminen ja hengittäminen rauhoittaa parasympaattista hermostoa ja viestii siten keholle, että on aika rauhoittua. Siten jo hetken pysähtymisellä on vaikutusta esimerkiksi stressinhallintaan ja nukahtamiseen.

Myös me haluamme oppia jatkuvasti lisää erilaisista palautumis- ja rauhoittumiskeinoista. Sen vuoksi Coach Taneli on Leena Pennasen MBSR-menetelmän kurssilla, jossa tietoista läsnäoloa voi aktiivisesti harjoitella. Voit lukea mindfulnessista ja MBSR-menetelmästä blogistamme, mihin haastattelimme alan pioneeria aiemmin viime vuonna.

Jos meditaatio tuntuu siis sinulta vieraalta, voit etsiä paikkakunnaltasi tietoista läsnäoloa tai rentoutumisharjoituksia käsittelevän kurssin. Ryhmässä oppiminen ja oivaltaminen on lähes aina paljon innostavampaa – sen olemme todistaneet tuhansien valmennettavien kanssa useaan otteeseen! 😉

5. Vuonna 2017 voit unohtaa tasapainon!

Puhuttaessa vuoden 2017 hyvinvointitrendeistä haluamme esitellä myös “oman trendimme”, josta olemme alkaneet puhua entistä atkiivisemmin niin yksilö- kuin yritysvalmennuksissamme. Tänä vuonna me yrityksenä ja työntekijöinä haluamme unohtaa tasapainon työn ja arjen välillä – ja kannustaa myös muita tekemään samoin!

Kuulostaako hurjalta? Varmasti! Coach Taneli kirjoitti kuitenkin aiheesta kattavan postauksen, missä perustelemme tasapainon hylkäämisen: kun elämän eri osa-alueet ovat täydellisessä tasapainossa, on elämä tasapaksua. Emme halua luopua työn saati vapaa-ajan huippuhetkistä, vaan sen sijaan vaalia molempia. Siispä esittelemme teille työtä ja vapaa-aikaa uudelleen järjestävän vastapainon!

Kun elämämme on vastapainossa siihen sisältyy täysiä tekemistä, itsensä ylittämistä, onnistumisen kokemuksia ja saavutuksia, mutta myös sata prosenttisesti rentouttavia, mahtavia hetkiä luonnossa, rakkaiden ihmisten kanssa, rauhoittuen, palautuen. Vastapainossa oleva vaaka heiluu. Se ei ole maailman tasapainoisin puntari, mutta se antaa sinulle uskomattoman paljon olivatpa tavoitteesi mitä tahansa. Sen avulla voit voittaa työ- ja yksityiselämässäsi kestävästi. Se tarjoaa sinulle elämän, jonka haluat.”

Uskomme, että varmasti jokainen haluaa elämän, jossa kyseinen vastapaino erottaa työtä ja vapaa-aikaa toisistaan. Vastapainon ottaminen osaksi arkea onkin täysin mahdollista – olemme jo kertoneet, kuinka se käytännössä tapahtuu. Lue coach Tanelin postaus täältä, niin saat selville konkreettiset ohjeet.

Mikä edeltävistä oli sinun suosikkisi vuoden 2017 hyvinvointitrendeistä? Kerro se meille Instagramissa tai Facebookissa!

Lifted on valmennusyritys, jonka tavoitteena on vapauttaa valmennettaviensa täysi potentiaali. Liftedin innostavissa hyvinvointi- ja suorituskykyvalmennuksissa ihminen otetaan huomioon aina kokonaisuutena, joka hyötyy ravinnon, liikkumisen, palautumisen ja ajattelun kehittämisestä! Valmennamme sekä yksityisiä henkilöitä että työyhteisöjä, ja tunnetuimpia palvelujamme ovat tehokkaat verkkovalmennuksemme sekä innostavat live-tapahtumat, jotka ovat auttaneet jo tuhansia nostamaan elämänlaatunsa sekä suorituskykynsä uudelle tasolle. Get inspired, get Lifted!

Scroll to Top