Me Lifted coachit haluamme jatkuvasti kehittää sekä valmennusosaamistamme että itseämme valmentajina ja ihmisinä. Sen vuoksi ensi vuodelle on tehty jo yksi hyvä teko, sillä coach Taneli osallistuu mindfulness pioneerin, Leena Pennasen, MBSR-menetelmän koulutukseen.

Ennen Mindfulness-peruskoulutukseen osallistumista pääsimme juttelemaan itse MBSR-menetelmän Suomeen tuoneen opettajan kanssa, joka avasi meille mindfulness -termiä ja sitä, miksi tietoista läsnäoloa kannattaa harjoittaa. Tapaamisesta taltioitui myös loistavia vastauksia jaettavaksi meidän seuraajillemme!

Mindfulness-alan pioneeri vie harjoituksen takaisin juurilleen

Leena Pennanen, toit aikoinaan mindfulnessin Suomeen. Miten itse päädyit harjoituksen pariin?

Siitä on niin monta kymmentä vuotta! Muutin kolmekymppisenä Saksaan mieheni kanssa ja lähdin kouluttautumaan terveydenhuollon ammattilaiseksi. Päätin kouluttautua myös joogaopettajaksi, kun olin aloittanut joogaharjoituksen 80-luvulla Helsingissä – sehän oli ihan uusi juttu silloin!

Saksassa törmäsin ensimmäistä kertaa Jon Kabat-Zinniin, joka on tuonut länsimaihin MBSR-menetelmän, mistä mindfulness on sanana irrotettu. Kiinnostuin siitä heti.

2000-luvun alussa oli ihan uusi juttu kouluttautua MBSR-ohjaajaksi, ja sitä kautta löysin vähitellen mindfulnessin.

Ohjasin kursseja Saksassa ja olin hämmästynyt tuloksista. Tiesin myös, ettei mitään vastaavaa ollut vielä Suomessa. Päätin, että tuon siis mindfulnessin Suomeen. Siitä on jo toista kymmentä vuotta! Ihmiset löysivät kursseille ja kurssit lähtivät hyvin eteenpäin.

Miksi ihmiset löysivät mindfulnessin pariin?

Uskon, että ne jotka osallistuivat, olivat todella valveutuneita ja kuulleet maailmalta tieteellisistä tutkimuksista. MBSR-menetelmästä on siis tehty tieteellisiä tutkimuksia. Lehdistö kiinnostui, ja kun lehdistö kiinnostuu niin myös ihmiset kiinnostuu.

Mindfulness on nykyään irrallinen sana, ja minulle on tärkeää saada mindfulness takaisin sen alkujuurille.

Mindfulness on trenditermi. Mitä tarkoittaa, että viet sen takaisin alkujuurille?

Mindfulness on terminä irrotettu Kabat-Zinnin menetelmästä, MBSR:stä eli mindfulness-based stress reduction –menetelmästä, mistä on tehty tieteelliset tutkimukset. On siis tärkeää, että ihmiset löytävät kursseille, missä koulutetaan MBSR –menetelmää: menetelmässä on tietty pedagogiikka ja viitekehys, ja sillä viitekehyksellä syntyvät mindfulnessissa saadut tulokset.

MBSR-menetelmää opetetaan siis tietyllä tapaa. Koska harjoitukset ovat hyvin yksinkertaisia, monet saattavat luulla, että niitä on myös helppo opettaa. Esimerkiksi huomion vieminen tiettyyn ruumiinosaan kuulostaa todella yksinkertaiselta. Mutta se ei riitä, koska MBSR-menetelmässä on tietty pedagoginen tapa opettaa sitä ryhmässä ja viedä ryhmää eteenpäin. Siten syntyy tuloksia.

Hyväksyntä luo pohjan kaikelle

Mitä mindfulness tarkoittaa sinulle?

Minulle se on mielen kyky, jota voidaan kouluttaa ja kehittää. 2000-luvun alussa, kun toin menetelmän Suomeen, käänsin sen kolmella sanalla: hyväksyvä, tietoinen ja läsnäolo.

Läsnäolo tuo tähän hetkeen. Olemme tietoisia, mitä tässä hetkessä tapahtuu. Ja hyväksyvä tarkoittaa sitä, että pystyn asettumaan tapahtuvaan hetkeen. Hyväksyntä on pohja kaikelle. Tietoisuus ei yleensä riitä, sillä usein ihmiset voivat tiedostaa helpostikin tapahtuvan hetken ja mahdolliset negatiiviset tunteet. Tietoisuus ei muuta vielä mitään, mutta hyväksynnän voimalla arki alkaa muuttumaan.

Silloin hyväksyy todella tapahtuvan hetken sellaisenaan.

Stressi on nykyisin kansantauti. Uskotko, että sen takia MBSR-menetelmä ja mindulness ovat viime aikoina näkyneet taas enemmän myös mediassa?

Se on kyllä yksi syy. Mutta kaikki eivät tunne stressaavansa ja silti ne voi siirtyä harjoittamaan MBSR-menetelmää ehkä tasapainottaakseen elämää. Suurin osa niistä, jotka haluavat tehdä jotain elämälleen, ovat stressaantuneita.

Enemmän kursseille hakeutuu ihmisiä, joilla on muita konkreettisia ongelmia:ei ole keskittymiskykyä, ei palaudu, ei nuku, ei oikein tiedä, mistä kaikki johtuu. On kuitenkin tunne, ettei ole ihan teräskunnossa. Minusta on hienoa, että ihmiset etsivät keinoja, joilla voi itse vaikuttaa aktiivisesti omaan hyvinvointiinsa.

Aktiivinen harjoitus tuo suuren vapauden arkeen

Onko jotain koulutuskokemusta, joka on jäänyt erityisesti mieleen?

Monia! Ihmiset, joilla on todella vaikeaa, jäävät mieleen. Jos on sairas tai kokenut menetyksen, on ahdistunut, on paniikkia, unettomuutta tai suolisto- ja vatsavaivoja, eli jotain joka todella rajoittaa kykyä nauttia elämästä ja elää täysillä.

On myös paljon ihmisiä, joilla on paljon kroonisia kipuja. Toisiin menetelmän harjoittaminen vaikuttaa positiivisesti ja kivut voivat jopa hävitä. Sitä kuitenkaan ei voi luvata, sillä kokemukset ovat aina tapauskohtaisia. Mutta sen, mitä voi luvata, on että asiakkaan tapa olla kivun kanssa muuttuu. Ihminen ei ole enää vain kipeä, vaan hänellä on kipua. Kipu on läsnä, mutta et ole enää pelkästään kipu. Ja kivun kanssa voi elää. Se mielestäni muuttuu harjoituksen myötä.

Kun näen harjoitusten tulokset ihmisissä, se koskettaa. Se antaa myös minulle voimaa.

Mikä on suurin oivalluksesi mindfulnessin parissa?

Ehkä se, että maailma ei ole sellainen, kun kuvittelen sen olevan.

Etenkin, jos on vaikeaa, niin näkee vain negatiivisia asioita. Vaikeudet vievät yksinäisyyteen ja käpertymiseen. On hienoa tajuta, että tämä ei ole totuus maailmasta, vaan ainoastaan oma sumentunut näkymäni.

Vaikeuksien keskellä vanhat kokemukset ja negatiiviset kokemukset sumentavat näkymää. Silloin on hienoa muistaa, ettei näkymä ole totuus ihmisistä ja heidän suhteesta minuun. Se säästää energiaa, kun ei tarvitse pyristellä.

Se tuo suuren vapauden.

Tärkeä oivallus on myös se, että elämä on kuitenkin hyvä. Elämä ei vihaa sinua tai toimi sinua vastaan. Totta kai tapahtuu asioita, jotka eivät ole kivoja. Mutta ne eivät ole meitä vastaan, vaikka se saattaisikin siltä tuntua.

Elämän muuttaa toiminta

Miten mindfulnessia voi tuoda osaksi omaa arkeaan?

Tuo on kysymys, mitä kysytään aina. Jos mindfulness-menetelmän haluaa todella arkeensa, niin silloin kannattaa mennä kurssille. Silloin täytyy alkaa harjoittaa. Jos todella haluaa muutoksen, niin ei riitä, että vain hengittelee silloin tällöin.

Voit esimerkiksi alkaa tekemään hengitysharjoitusta bussissa, mutta ei se bussissa hengittely sinun elämää muuta. Se, mikä elämän muuttaa, on toiminta.

Eli harjoitus täytyy kokea itselleen merkitykselliseksi ja siitä täytyy tehdä tapa?

Kyllä, silloin saa harjoituksen hyödyt omaan arkeensa. On eri asia kun puhutaan MBSR-mindfulness –harjoituksesta ja niistä hyödyistä. Hyöty ei tule arkeen toivomalla vaan harjoittamalla. Mielen kykyä täytyy harjoittaa samaan tapaan kuin lihasta.

Harjoitukselle täytyy ottaa aikaa samalla tapaa kuin haluaisit kehittää mitä tahansa asiaa. Ei se tule vain itsestään.

Sitä varten kurssi tai koulutus on tärkeä, koska siten harjoituksesta tulee helpommin tapa. Ryhmässä tulee myös tietoisemmaksi omista tavoistaan ja vanhoista jumeista.  Ryhmässä on tilaa tajuta itse, eikä se välttämättä ole aina kivaa. Mutta samalla ymmärtämisen myötä tulee tietynlainen rauha.

MBSR-menetelmän pedagoginen viitekehys mahdollistaa juuri sen, että ihminen tajuaa sisältä käsin ja oppii siten. Ryhmässä oppiminen on hyvä myös sen vuoksi, että opimme armolliseksi itsellemme. Olemme usein kovin armottomia.

Millainen on hyvä mindfulness harjoitus?

Kaikki harjoitukset ryhmässä ovat hyviä, jos opettaja on hyvä. Harjoitus itsessään on aika neutraali. Tietysti subjektiivinen kokemus voi olla miellyttävä tai epämiellyttävä. Mutta opettajan tietotaito tulee esiin, kun joku ryhmässä kokee tehneensä huonon harjoituksen. Silloin on tärkeää tarkastella ”huonoa” harjoitusta tarkemmin. Silloin omasta mielestä huonosta harjoituksesta voi oivaltaa jotain paljon suurempaa.

Kaikki harjoitukset ovat täydellisiä. Hyvä harjoitus on tehty harjoitus.

Miten tuodaan lisää läsnäoloa vuoteen 2017?

Lataa mindfulness app puhelimeen ja ala harjoittaa sitä kautta päivittäin. Tee se harjoitus, vaikka ei huvittaisi. Tee kahden viikon ajan ja huomioi, mitä tapahtuu.

Yksinkertainen ohje vie harjoituksen kuitenkin todella käytäntöön, jolloin myös hyödyt ja tulokset tapahtuvat!

Lifted Coach Taneli osallistuu ensi vuonna Leena Pennasen MBSR-menetelmän peruskoulutukseen. Koko Lifted team toivottaa sinulle loistavia hetkiä vuodelle 2017! Ollaan niissä läsnä, täysillä!

Teetkö sinä mindfulness harjoitusta? Jaa oma läsnäolon vinkkisi Instagramissa tunnisteella #getliftedlifestyle, ja innosta muita hyvinvoinnista kiinnostuneita!

 

Lifted on valmentajatiimi, jonka tavoitteena on vapauttaa valmennettaviensa täysi potentiaali. Liftedin innostavissa hyvinvointi- ja suorituskykyvalmennuksissa ihminen otetaan huomioon aina kokonaisuutena, joka hyötyy ravinnon, liikkumisen, palautumisen ja ajattelun kehittämisestä! Valmennamme sekä yksityisiä henkilöitä että työyhteisöjä, ja tunnetuimpia palvelujamme ovat tehokkaat verkkovalmennuksemme sekä innostavat live-tapahtumat, jotka ovat auttaneet jo tuhansia nostamaan elämänlaatunsa sekä suorituskykynsä uudelle tasolle. Get inspired, get Lifted!

Share This