Monille ajatus treenaamisesta saattaa herättää lähinnä negatiivisia mielikuvia: tarkoitus on laskea vain toistoja ja kiristellä hampaita tiukan rääkin parissa. Kun ajatus liikkeelle lähdöstä ei innosta lainkaan, on vaikea uskoa ihmisiä, jotka tuntuvat aidosti nauttivan treenaamisesta. Ovatko treenistä pitävät ihmiset jollain tapaa parempia tai onko heillä taianomaisia ominaisuuksia, joiden ansiosta he kykenevät treenaamaan?

Vastaus on ei. Säännöllisesti treenaavilla ihmisillä ei ole lainkaan enempää tahdonvoimaa kuin muilla, eivätkä he ole millään muullakaan tapaa parempia kuin muut. Sen sijaan he ovat tehneet liikunnasta tavan, jolloin treenit tulee merkattua automaattisesti kalenteriin ja niille löytyy aina aikaa. Kuulostaa idioottimaisen yksinkertaiselta, mutta tapamuutokset luovat pysyvyyttä. Mikä sitten tekee liikunnasta mielekästä?

Käsittelemme myös valmennettaviemme kanssa jatkuvuutta, joka tavan myötä tekee liikunnasta mukavaa. Harmittavan usein liikkuminen ja aktiivisuus on kausiluonteista, ja monien valmennettaviemmekin huolena on, miten ylläpitää liikuntaa, kun siitä kerran on innostunut. Olemme nimittäin varmoja, että monet ovat myös kokeneet alkuinnostuksen jälkeisen hiipumisen, joka johtaa säännöllisen treenaamisen hiljattaiseen päättymiseen, jota seuraa jossain vaiheessa jälleen kerran uusi aloitus.

Jatkuvuus liikkumisessa – salaisuus on tavoissa

Jälleen kerran kiinnitämme huomion tapoihin, jotka ovat hyvinvointimme perusta. Aivan kuten ravitsemuksessa tai hyvinvoinnin ajoittamisessa kalenteriin, tavat helpottavat. Sama tekee myös treenistä mielekästä. Mutta miten motivaation saa pidettyä yllä niin pitkään, että liikunta ehtii muodostua tavaksi arjessa?

Ensimmäisenä kannattaa miettiä, millaisesta liikunnasta pitää. Jos et nauti salitreenistä tai juoksulenkeistä, miksi pakotat itsesi treenaamaan? Liikkua voi niin monella tapaa – vain mielikuvitus on rajana! Aloita siitä, mikä tuntuu sinulle kiinnostavalta, innostavalta tai mielekkäältä – uteliaisuus ja sopivilta tuntuvat haasteet innostavat jatkamaan kerrasta toiseen! Tärkeintä on vain aloittaa.

Fiilistele onnistumisia kaverin kanssa!

Fiilistele onnistumisia kaverin kanssa!

Kun olet löytänyt omaan arkeesi ja elämäntilanteeseen sopivan treenin muista, että treeniin kannattaa luoda vaihtelua 4-6 viikon välein. Silloin mielenkiinto pysyy yllä ja näet todennäköisesti myös treenin tuloksia nopeammin.

Seuraavaksi merkitse treenit kalenteriin: muuta näkökulmaasi liikkumista kohtaan. Hetki liikunnalle ei ole aikaa pois kalenteristasi, vaan se on sinun itsesi priorisoimista. Laitat itsesi etusijalle ja annat hyvinvoinnillesi tilaa – liikunta on siis aikaa sinulle! Nauti!

Saatat myös pian huomata, että kun priorisoit treeniäsi, siitä todella tulee tärkeää: liikunta ei ole mikään ”kakkosvaihtoehto” vapaa-ajalle! 😉 Näin positiivinen kierre on valmis, boom!

Tavat ovat nyt hallussa, missä tulokset ovat?!

Loistavaa! Liikunta on siis päivittäinen tapasi ja osa rutiinejasi. Odotatko jo malttamattomana työsi tuloksia, jotka eivät kuitenkaan näy?

Ennen turhautumista kannattaa muistaa, mitä kaikkea muuta liikunta tuo arkeesi: paremman unenlaadun, energisemmän olotilan, jolloin tasapainoisen ja terveellisen ruokavalion ylläpitäminen helpottuu.  Toki niiden lisäksi monet haluavat varmasti nähdä tuloksia myös peilistä, mutta anna itsellesi aikaa. Jos aloitit liikunnan eilen, tulokset eivät näy huomenna. Fiilistele sen sijaan sitä, miten tulokset jo tuntuvat.

Anna siis itsellesi aikaa, ja ole armollinen. Uusi treeniohjelma voi tuntua haastavalta, ja liikkeet voivat tuntua jopa mahdottomilta, mutta kehityksen näkeminen on niin palkitsevaa! Harjoitusten oppimiselle kannattaa siis antaa aikaa.

Jos haluat saavuttaa tuloksia, kannattaa omalle treenilleen asettaa tavoitteita. Tavoitteita voi saavuttaa jo lyhyessä ajassa, kun ne vain on asetettu oikein. Esimerkiksi Lifted FIT –valmennuksessa asetamme tavoitteita, ja jo kahden kuukauden aikana valmennettavian tulokset ovat huomattavia. Lue, miten treenimotivaatio on noussut muuttuneen olotilan ansiosta:

”Liikkumisesta on tullut osa viikko-ohjelmaani ja sitä aion jatkaa. Tuntuu, että ei voi enää elää ilman treenaamista tai jonkinnäköistä liikkumista. Ihana tunne!” – Mervi
”Sen olen tuntenut koko kurssin ajan, että käsivoimat ovat kasvaneet. Osoiteuksena yli kaksikymmentä punnerrusta lisää alkutestin tuloksesta.” – Iris
”Tekniikka on tosi paljon parempi kaikissa liikkeissä ja omien voimien lisääntymisen pystyy ihan tuntemaan.” – Kirsi
”mahtavinta on huomata että kunto on kohentunut eikä hengitys enää salpaannu kun syke nousee, vaan voi todeta itselleen, että hyvin menee kaikki kierrokset läpi vaikka hengästyttää!” – Kirsi

Nämä fiilistelyt nostattivat aivan jokaisen tunnelmaa viimeisellä valmennusviikollamme. Mitä me kaikki voimme oppia näistä?

  • Tärkeintä on aloittaa! Vain siten saavutat tavoitteesi.
  • Tee liikunnasta itsellesi lupaus, jonka pidät.
  • Aseta itsellesi realistisia, mitattavia tavoitteita.
  • Fiilistele pieniä voittoja! Teitkö yhden toiston enemmän kuin viimeksi tai tuntuiko treeni helpolta? Jess! Tulokset tuntuvat jo!
  • Ota kaveri mukaan liikkumaan. Yhteisistä treeneistä on vaikeampi luistaa ja hikoilu on hauskempaa, kun kaveri on kirittämässä vieressä!

 

Lifted on valmentajatiimi, jonka tavoitteena on vapauttaa valmennettaviensa täysi potentiaali. Liftedin innostavissa hyvinvointi- ja suorituskykyvalmennuksissa ihminen otetaan huomioon aina kokonaisuutena, joka hyötyy ravinnon, liikkumisen, palautumisen ja ajattelun kehittämisestä! Valmennamme sekä yksityisiä henkilöitä että työyhteisöjä, ja tunnetuimpia palvelujamme ovat tehokkaat verkkovalmennuksemme sekä innostavat live-tapahtumat, jotka ovat auttaneet jo tuhansia nostamaan elämänlaatunsa sekä suorituskykynsä uudelle tasolle. Get inspired, get Lifted!

Share This