Mitä tehdä kun yrityksen kasvu on kovaa, ja samalla työntekijöiden hyvinvointia halutaan
tukea systemaattisesti ja kehittää pitkällä aikavälillä? Tästä tilanteesta aloitimme keskustelut
Suomen kenties tunnetuimpaa nettikauppaa pyörittävän Verkkokauppa.comin kanssa.
Usean hedelmällisen projektin kokemuksella vastauksemme tähän kysymykseen oli kehittää
Verkkikselle hyvinvointistrategia ja varmistaa sen käytäntöön vienti.
Yhteiselle projektillemme listasimme neljä tärkeää päämäärää:
1. Nostetaan hyvinvoinnin johtaminen strategisemmalle ja suunnitelmallisemmalle helikopteritasolle
2. Nostetaan kyvykkyyttä ennaltaehkäistä työkykyriskejä ja nostaa työyhteisön hyvinvointia systemaattisesti
3. Koostetaan yksittäisistä toimenpiteistä yhtenäinen kokonaisuus
4. Nostetaan kyvykkyyttä viestiä hyvinvoinnin ja toimenpiteiden kokonaisuudesta työntekijöille selkeästi. Tehdään välittäminen näkyväksi.
Verkkokauppa.comin henkilöstöjohtajan ja johtoryhmässä vaikuttavan Saara Tikkasen
mukaan yhteisellä projektilla ulkopuolisen asiantuntijatiimin kanssa haettiin erityisesti
vauhtia, varmuutta ja näkemystä yllä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. ”Halusimme
tietää nopeasti ja datalla varmentaen sen missä hyvinvoinnissa kokonaisvaltaisesti
Verkkiksellä mennään, kirkastaa suurimmat kehityksen kohteet sekä kehityspotentiaali ja
varmistaa, että tähtäämme kaikista vaikuttavimpiin toimenpiteisiin.”, Saara listaa.
Projekti toteutettiin ”Työyhteisöltä työyhteisölle” -toimintatavan avulla tietäen, että paras tieto
organisaation nykytilasta ja tulevaisuuden tahtotilasta löytyy organisaatiosta itsestään.
Osallistimmekin koko henkilöstöä vahvasti projektin eri vaiheiden aikana.
Hyvinvointistrategiakokonaisuus
Mitä hyvinvointistrategiaan sitten pitäisi sisältyä? Yksinkertaistetusti sen tulee maalata
realistinen ja ymmärrettävä kuva hyvinvoinnin nykytilasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä,
asettaa inspiroivat yrityksen strategiaan sopivat tavoitteet ja luoda suunnitelma sekä
toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Verkkokauppa.comin kanssa kokonaisuus koostui
19:sta ennakkoon määritellystä osa-alueesta/lopputuotoksesta, joiden painotus määriteltiin
jatkuvasti kertyvän lisätiedon ja kriittisyyden perusteella.
”Projekti oli kyllä kattava ja teki hyvin näkyväksi koko organisaatiolle, kuinka laaja
kokonaisuus hyvinvointi todella on. Niin valtava määrä asioita vaikuttaa hyvinvointiin ja sen
kokemukseen – kyse ei todellakaan ole vain taukojumpasta ja henkilöstöeduista. Projektin
monista osa-alueista nyt mielessäni on erityisesti luomanne Hyvinvoinnin Visio. Se oli todella
oivalluttava ja toi selkeästi esille sen tahtotilan mihin haluamme mennä. Sitä hyödynnetään
nyt jo monessa paikassa.”, Saara Tikkanen kertoo.
Hyötyjä pitkin Hyvinvointistrategia-projektia
Vaikka projektin lopputuotoksena rakensimme yhdessä koherentin kokonaisuuden
hyvinvointistrategiasta, Verkkiksen HR-tiimi poimi ansiokkaasti heti kehitettäväksi vietäviä
asioita sparrauksestamme jo yhteistyömme alkumetreiltä saakka.
Saara puhuikin jo Hyvinvoinnin Vision hyödyllisyydestä, mutta minkälaista hyötyä saitte
projektista kokonaisuudessaan?
”Tärkeimpänä saimme yrityksen huomion hyvinvointiin. Nyt se näkyy meillä vahvemmin
kaikessa viestinnästä toimintaan. Saimme ikään kuin sanaston teemaan, ja puhe lähti
projektista liikkeelle. Käsittelimme projektissa paljon kulttuurin rakentamista ja nyt sitä
viedään oikeaan suuntaan vaikkei muutos 800 henkilön organisaatiossa tapahdukaan
sormia näpäyttämällä. Projekti myös teki varsin selväksi sen, mihin meidän kannattaa
panostaa seuraavaksi. Kolmen kärki on meille nyt hyvin selkeä. Toki ajatuksia meillä oli
näistä ollut jo, mutta nyt mutu on muuttunut datalla todennetuksi. Konkreettisia askeleita
otettiin myös työterveyden, työturvallisuuden ja henkilöstöetujen puolella. Ja kyllä minä
nostaisin viimeisenä vielä tuon hyvinvoinnin kokonaisuuden hahmottamisen. Projekti muutti
perustavalaatuisesti ajatusta hyvinvoinnista ja sen merkityksestä Verkkiksellä. Se on
loppujen lopuksi tosi iso juttu.”
Yhteistyö meille Liftedissä oli erittäin mieleistä Verkkokauppa.comin huipputiimin kanssa.
Verkkiksen tarpeiden mukaan koostettu 3 hengen asiantuntijatiimimme pääsi yllättymään
monta kertaa positiivisesti, kun Verkkis Saaran johdolla, oli vienyt suosituksiamme
käytäntöön jo päivässä tai parissa. Verkkiksen HR-tiimissä tuntuukin olevan hieno
positiivinen tekemisen meininki!
Yhteistyö on ollut meille hurjan antoisaa, mutta kysytään nyt vielä loppuun, että miksi valitsitte Liftedin ja millaista yhteistyö Lifted-tiimin kanssa on ollut?
”Meillä oli selkeä tarve tällaiselle kehittämiselle, ja näimme Liftedin ainoana relevanttina
vaihtoehtona. Niinhän tekin sanoitte! Liftedin roadmap ja mallinnus vakuuttivat meidät. Ja
olittehan te jo tuttu toimija minulle aikaisemmin – teihin oli siksi helppo luottaa. Teillä oli jo
aikaisemminkin positiivinen vire. Ja työskentely teidän kanssanne eteni erittäin hyvällä
yhteishengellä ja toistemme ymmärryksellä. Teillä on hieno sparraileva ote, joka tuntuu
lämpimältä ja tukevalta vertaiskumppanuudelta, ei mitään turhaa käskyttämistä ja pätemistä.
Keskustelu ja vuorovaikutus oli aina laadukasta. On ollut mielekästä ja hauskaa tehdä
yhteistyötä!”, Saara Tikkanen summaa.
Verkkiksestä työnantajana voit lukea lisää täältä. Halutessasi voit myös tutustua Liftedin
hyvinvointistrategiatyöhön ja vastaaviin palveluihimme tai lukea toisesta hieman erilaisesta
referenssiprojektista tai kuunnella suosittu podcast-jaksomme aiheesta.
Halutessasi voit myös olla meihin suoraan yhteydessä mailitse
(taneli@lifted.fi) tai puhelimitse (050-5498623), sparrailemme mielellämme kansanne!