Rekrytointi nähdään usein nimenomaan työyhteisön ulkopuolelle suuntautuvana, väliaikaisena aktiviteettina. Hyvinvointi työyhteisön sisällä muodostaa kuitenkin tärkeän rakennuspalikan rekrytointiprosessissa, ja auttaa ratkomaan monia rekrytointiin liittyviä haasteita. Poimi alta parhaat vinkit siihen, miksi työhyvinvointiin kannattaa panostaa ja miten rekrytointi voi hyötyä hyvinvoivasta työyhteisöstä!
1. Kilpailu hyvistä työntekijöistä kovenee jatkuvasti – varmista yrityksesi kilpailukykyisyys
Verrattuna aiempaan tilanteeseen, jossa useampi hyvä kandidaatti kilpaili samasta työpaikasta, asemat ovat viime aikoina vaihtuneet. Nykyään yrityksissä kärsitään ennemminkin talenttipulasta kuin valinnan vaikeudesta, ja parhaista tekijöistä käydään kovaa kilpailua. Työntekijät puolestaan ovat työpaikkatarjonnan lisääntyessä passivoituneet työnhaun suhteen, jolloin vastuu lahjakkaiden työntekijöiden saamisesta palkkalistoille siirtyy paljolti yrityksen vastuulle.
Sitran tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista ei vuonna 2017 etsinyt parhaillaan uutta työpaikkaa, mutta yli puolet kyselyyn vastanneista olisivat olleet valmiita laittamaan työnantajansa vaihtoon, jos parempi vaihtoehto tulisi vastaan. Organisaatioilla on siis entistä kovemmat paineet erottautua edukseen houkutellakseen parhaat työntekijät kattonsa alle, ja työyhteisön hyvinvointi ja siihen liittyvät tarjolla olevat palvelut ovat tässä mahtava kilpailuetu.
2. Hyvinvointi sitouttaa työntekijöitä ja parantaa tuottavuutta – hoida kotipesä kuntoon
Ennen kuin rekrytointiviestintää voidaan lähteä tekemään ulospäin, pitää yrityksen hyvinvointitasot saada kohdalleen työyhteisön sisällä. Työntekijöiden hyvinvoinnin tukemisella on toki monia hyötyjä jo sellaisenaan: se esimerkiksi tutkitusti parantaa yrityksen tuottavuutta ja asiakastyytyväisyyttä sekä vähentää työkyvyttömyydestä aiheutuvia kustannuksia. Jo yksi sairauspoissaolopäivä voi kustantaa keskimäärin lähes 400€, joten taloudelliset säästötkin tässä suhteessa ovat jo merkittävät.
Rekrytoinnin näkökulmasta hyvinvoiva työyhteisö luo vakaan pohjan positiiviselle, rehelliselle viestinnälle uusia työntekijöitä metsästettäessä. Työhyvinvointipalveluiden tarjoaminen ja hyvinvoinnin tukeminen työyhteisössä tutkitusti myös sitouttaa vanhoja työntekijöitä ja lisää tyytyväisyyttä nykyiseen työpaikkaan, mikä tietysti itsessään vähentää rekrytoinnin tarvetta. Liftedin tutkimuksessa yli 60% vastaajista kertoi, että hyvinvointipalvelut vaikuttavat heidän sitoutumiseensa nykyisessä työssä – niihin kannattaa siis panostaa.
3. Työnantajamielikuva – millainen yrityksesi maine on?
Vaikka rekrytointiviestintä ja uusien työpaikkojen mainostaminen potentiaalisille hakijoille on elintärkeä osa rekrytointiprosessia, mikään rekrytointikampanja ei tuota toivottuja tuloksia jos yrityksen maine matelee pohjamudissa. Suurin osa työnhakijoista luottaa enemmän yrityksen työntekijöiden kuin esimerkiksi toimitusjohtajan tai HR-pomon viestintään, ja niin hyvässä kuin pahassakin kuulopuhe työpaikan maineesta leviää nopeasti varsinkin sosiaalisessa mediassa. Hyvinvoivat, innostuneet työntekijät toimivat valovoimaisena mainoksena yritykselle, kun taas rasittuneet, työhönsä kyllästyneet ihmiset helposti karkoittavat potentiaaliset kandidaatit.
Kun työyhteisön hyvinvointi on vakaalla pohjalla, voi sitä hyödyntää myös rekrytointiviestinnässä. Työssään aidosti viihtyvien työntekijöiden kokemuksia ja suosituksia kannattaa ehdottomasti käyttää hyväksi tuomaan viestintään autenttisuutta ja uskottavuutta.
Joko katsoit webinaarimme?
Kiinnostaako rekrytointi tai työyhteisön hyvinvointi – tai erityisesti molemmat yhdessä? Katso Liftedin ja sisällöllisen rekrytointimainonnan kumppani Jobillan webinaaritallenne työhyvinvoinnista rekrytoinnin kulmakivenä täältä.