facebook_pixel

Työssä jaksaminen on aihe, joka kiinnostaa koko ajan enemmän ja enemmän. Tätä muutosta on hienoa seurata useammasta eri näkökulmasta: toisaalta ihmiset ovat koko ajan paremmin tietoisia työnsä kuormituksesta ja samalla keinoista, joilla työstä voidaan palautua. Toisaalta työyhteisövalmennusten parissa huomaamme, miten myös työnantajat ovat havahtuneet työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen arvokkuuteen.

Työssä jaksaminen koostuu monesta eri osa-alueesta, joista moniin voit itse vaikuttaa. Perusedellytyksinä työssä jaksamiselle ovat kunnolliset työolot, tarvittava osaaminen, työkyky ja tasapainoinen yksityiselämä. Toisaalta työhyvinvointi rakentuu myös paljon sen varaan, millainen yrityskulttuuri, kommunikointi ja yhteisö sinua työpaikalla ympäröi. Mutta mitkä ovat niitä tekijöitä, joilla sinä voit vaikuttaa omaan työssä jaksamiseen?

Työssä jaksaminen on monen tekijän summa

Ensimmäinen vaihe minkä tahansa muutoksen edessä on aina oman lähtötilanteen tiedostaminen: mitkä asiat ovat hyvin, mitkä asiat kaipaavat huomiota? Todennäköisesti luet tätä postausta, koska kaipaat vinkkejä siihen, miten jaksaisit työssäsi paremmin – haluat siis muuttaa jotain. Ja koska haluat muutoksen, täytyy jonkun asian todella muuttua.

Koska jokainen meistä on yksilöllinen, ovat myös työssä jaksamiseen vaikuttavat tekijät hyvin yksilöllisiä: toinen tarvitsee parempia keinoja oman stressinhallintaan, toinen töidensä aikatauluttamiseen ja priorisointiin. Listasimme alle 10 vinkkiä, joista löytyy varmasti keinoja omien työtapojen viilaamiseen. Tärkeintä onkin tarkastella omia tapojaan niin työpäivän sisällä kuin sen ulkopuolella: hyvinvointiamme ei nimittäin voi mielestämme erotella työhyvinvointiin ja vapaa-ajan hyvinvointiin. Molemmat osat kulkevat käsi kädessä ja joko tukevat tai haittaavat toisiaan.

Meillä jokaisella on vuorokaudessa 24 tuntia, ja meistä jokainen myös käyttää nuo 24 tuntia. Menestyvät ihmiset eivät välttämättä työskentele enemmän kuin sinä, he vain työskentelevät viisaammin – he ovat miettineet työssä jaksamistaan. Tässä yhteydessä on myös oleellista muistaa, että monen sivusta seuraamasi henkilön (työ)elämä saattaa näyttää paljon ruusuisemmalta kuin se hänestä itsestään itse asiassa tuntuu. Jo pelkästään omien työtapojen tarkastelu vie sinua askeleen eteenpäin kohti haluamaasi muutosta, oli se sitten parempi jaksaminen ja virkeämpi mieli, stressitön arki tai seuraava askel urapolullasi.

Miten parantaa työssä jaksamista? Huomioi kokonaisuus

1. Tunnista stressin oireet

Kuten aiemmin sanottiin, vaikuttaa palautuminen merkittävästi työtehokkuuteen ja työn mielekkyyteen. Mikäli mieli ja keho eivät pääse missään vaiheessa palautumaan työn rasituksesta, häviää unelmienkin työstä jossain vaiheessa kipinä ja into. Toisinaan stressin oireet voivat olla jo niin kiinteä osa omaa päivää, ettei niitä välttämättä edes huomaa. Jos kuitenkin epäilet, että omassa stressin hallinnassasi voisi olla viilaamista, kannattaa lukea artikkelimme stressin oireista ja niiden hallinnasta. 

2. Vietä taukoja

Huomaamme usein, kuinka vähän taukojen merkitystä arvostetaan, mutta todellisuudessa niiden vaikutus työtehoon on merkittävä. Usein taukojen vähäinen määrä saattaa johtua mielikuvasta, joka tauoista herää: jos et ole työpisteelläsi tekemässä mitään, olet laiska, etkä saa mitään aikaiseksi. Todellisuus on kuitenkin täysin toinen, sillä taukojen ansiosta työtehosi kasvaa ja työssä jaksaminenkin on todennäköisempää.

Tärkeää tauoilla on muistaa pari perussääntöä: poistu silloin työpisteesi äärestä, äläkä vietä taukoa sosiaalista mediaa selaillen – pyhitä aika vain itsellesi ja hyvinvoinnillesi. Mikäli mahdollista, käy tauon aikana ulkona haukkaamassa raitista ilmaa. Voit esimerkiksi valita lounaspaikkasi siten, että se on pienen kävelymatkan päässä.

Lounastauot ovat loistava konkreettinen esimerkki laadukkaasta tauosta. Poistu syömään lounaasi aina toiseen paikkaan, älä hotki ateriaasi esimerkiksi palaverin ohessa. Pyri myös pyhittämään lounastauko todellakin tauoksi: kun annat työtehtävien levätä hetken, kohtaat ne lounaan jälkeen täysin uudella keskittymiskyvyllä ja motivaatiolla.

Työn mielekkyyttä ja työssä jaksamista voit auttaa lisäämällä taukoja kalenteriisi. Lisää tauoista pääset lukemaan artikkelistamme, johon listasimme viisi vinkkiä laadukkaisiin taukoihin. 

3. Käytä 5 minuuttia päiväsi suunnitteluun

Oletko koskaan miettinyt, miten aloitat työpäiväsi? Saavutko töihin ja aukaisetko koneen saman tien, selailet ehkä maileja ja sitten aukaiset Facebookin, jossain vaiheessa vilkaiset tehtävälistaasi ja aloitat yhden tehtävälistan kohdista? Oletko huomannut, että tehtävälista ei koskaan lyhene, vaan se saattaa jopa kasvaa? Kun emme priorisoi työtehtäviämme, on meidän vaikeaa myös keskittyä niiden tekemiseen kunnolla – se taas lisää stressiä ja vähentää työn mielekkyyttä.

Työtehtävät eivät ole samanarvoisia. Ne voivat olla hyvinkin eriarvoisia keskenään, ja on sinun tehtäväsi priorisoida niistä tärkeimmät työn alle! Kun käytät 5 minuuttia aamulla päiväsi suunnitteluun, hahmotat paremmin, mitkä tehtävät ovat todella tärkeitä työstää juuri sinä päivänä maaliin. Tällaiset teot helpottavat työssä jaksamista merkittävästi.

5 minuutin suunnittelun voi nähdä jopa aamun aloitusrituaalina, kun siitä muodostaa itselleen tavan. Kun suunnittelet päivääsi 5 minuuttia, tiedostat siirtyneesi vapaalta töihin ja työtehtävien pariin.

4. Huomaa onnistumisesi

Kuten aiemmin mainitsimme, 5 minuutin suunnittelulla voit saavuttaa merkittäviä hyötyjä asioiden maaliin viennin saralla. Sen vuoksi kannattaa päivä myös käyttää 5 minuuttia päivän päätteeksi omaan loppukoontiin: mitä sait päivän aikana valmiiksi? Mitä veit eteenpäin? Tuo päivän päätös osoittaa sinulle, missä kaikessa olet päivän aikana onnistunut. Omien onnistumisten konkreettinen huomaaminen on tärkeää.

Onnistumiset kannattaa huomioida myös työpäivän aikana: jos huomaat esimerkiksi työtaitojesi tai tiedon kasvaneen tai huomioit työtoverisi tekevän esimerkillistä työtä, voit sanoa sen ääneen – positiivisuus tuo aina lisää hyvää, myös työyhteisöihin.

Muista myös, että kun aktiivisesti klousaat päivän, siitä muodostuu tapa, joka todella myös lopettaa työpäivän.

5. Erota työ- ja vapaa-aika

Kuten aiemmin mainitsimme, ei työn ja vapaa-ajan hyvinvointia sovi eritellä. Työ ja vapaa-aika kuitenkin sopii eritellä, sillä niiden erottamisella on valtava vaikutus työssä jaksamiseesi. Kun olet lopettanut työpäiväsi, älä enää avaa työmaileja tai vastaa työpuheluihin: olet nyt viettämässä todella arvokasta vapaa-aikaa, jotka tarvitset jaksaaksesi töissä paremmin taas seuraavana päivänä.

Olemme aiemmin kirjoittaneet tasapainon sijaan vastapainosta, jota kannattaa vaalia työn ja vapaa-ajan erottelussa

Kun siirryt töistä vapaalle, tee se tietoisesti: aloita vapaa-aikasi vaikkapa treenillä tai hiljentymisharjoituksella. Ehkä sinulla on jokin tietty kappale, jonka voit kuunnella aina vapaa-ajan alkaessa? Siten mielesi oppii myös tiedostamaan, että olet vapaalla.

6. Pitäydy omissa elämäntapavalinnoissa

Oletko ehkä aloittanut elämäntaparemontin tai haluaisit pitäytyä valinnoissa, joita olet hyvinvointisi eteen tehnyt? Joskus yritysten sosiaalinen paine voi asettaa haasteita omilla terveellisille elämäntavoille, joita haluaisi kuitenkin vaalia tilanteessa kuin tilanteessa.

Jotta jaksaisit töissä, pidä kiinni niistä arvoista ja valinnoista, jotka koet itsellesi oikeiksi ja hyvää tekeviksi. Myös Lifted vastaa -videosarjassamme on käsitelty tätä aihetta, ja jos koet ongelman omakohtaiseksi, voit katsoa Coach Antin neuvot alta:

 

Kaikki hyvinvointivalmennuksemme ovat myynnissä todella edullisesti perjantaina 24.11. Valmennukset löydät sivun ylävalikosta kohdasta "Valmennukset yksilöille" 

Lifted Black Friday -tarjoukset
01
Päivää
06
Tuntia
00
Minuuttia
00
Sekuntia

7. Vaihtele työasentoasi

Olet varmasti lukenut jo kyllästymiseen asti istumisen haitoista ja seisomisen hyödyistä. Oletko kuitenkaan kokeillut työpisteesi säätämistä ja työskentelyä eri asennoissa? Hiljattain uutistoitiin myös seisomatyön mahdollisista haitoista, jotka nekin pitävät paikkansa: molemmissa työasennoissa kaikista haitallisinta on asennon staattisuus.

Pyri siis vaihtelemaan työasentoasi päivän aikana. Tee osa päivästä töitä seisten, istu, kun väsyt ja vaihtele istuma-asentoa. Liike on kaikista paras teko, mitä voit kehollesi antaa – niin töissä kuin vapaalla.

Työasennon vaihtelu lisää vireystasoa ja lisää energisyyttä, vältyt myös mahdollisilta jumeilta ja kivuilta, joita staattinen asento voi aiheuttaa.

8. Työssä jaksaminen uhattuna? Kommunikoi ajoissa

Tuntuuko, että et jaksa enää työssäsi? Uupumuksen oireet, väsymys ja työn mielekkyyden katoaminen ovat hälytysmerkkejä, joita ei tule koskaan ohittaa olankohautuksella. Jos tuntuu, että työ kuormittaa sinua ja hyvinvointiasi huomattavan paljon enemmän mitä aiemmin, ei tilanteeseen kannata jäädä yksin. Vaikka asioihin voi vaikuttaa paljon itse, kannattaa mahdollisesta väsymyksestä ja uupumuksesta kommunikoida aina eteenpäin omalle esimiehelle.

Ehkä voitte muuttaa tilannettasi, kartoittaa työtehtäviäsi uudelleen ja miettiä yhdessä parasta ratkaisua tilanteeseen. Jos epäilet, että olet burnoutin partaalla, kannattaa apua tilanteeseen hakea myös ulkopuolelta. Burnout -oireita käsittelevästä artikkelistamme pääset lukemaan, miten toimia, jos toivut burnoutista ja miten ennaltaehkäistä työuupumusta

9. Ota vastuu omasta kalenteristasi

Tuntuuko, että kalenterisi täyttyy jatkuvasti tehtävistä ja vapaa-aika valuu olemattomiin? Silloin kannattaa muistaa, että sinä itse olet vastuussa kalenteristasi ja sen vapaista sloteista – tai vaihtoehtoisesti ajanpuutteesta. Opettele sanomaan maaginen sana “ei.”

Kun tiedät mikä on oikeasti tärkeää, opit myös sanomaan “ei” niille asioille, jotka vain täyttävät kalenterisi mutta eivät edistä sinua, työtäsi tai kehitystäsi. Aikatauluta myös vapaa-aikasi. Jos et aikatauluta sitä, se tulee aina hupenemaan jonnekin. Kun ajanhallinta on sinulla todella hallussa, vapautat uskomattoman paljon aikaa ja energiaa merkityksellisiin työtehtäviin – ja jaksat paljon paremmin työssäsi.

Jos kalenteri tuntuu täydeltä – kuten jokaisella meistä ajoittain! – kannattaa lukaista artikkelimme, missä kerrotaan, miten hyvinvoinnista huolehtiminen on mahdollista ja helppoa myös kiireen keskellä.

10. Laita itsesi etusijalle

Viimeinen vinkkimme on hieman vähemmän konkreettinen, mutta aivan yhtä arvokas. Jos haluat huolehtia työssä jaksamisesta, mieti, mikä on sinun tehtävälistasi kärjessä? Toisin sanoen, koetko, että työtehtävien loppuun vieminen ja suorittaminen menee kaiken edelle? Hienoa, se kertoo sinun omistautumisesta työllesi. Muista kuitenkin, että jos jätät itsesi huolehtimisen ja oman hyvinvointisi prioriteettilistalta pois, kärsivät myös kaikki muut tehtävät. Tämä ei missään nimessä ole keskipitkällä tai pitkällä tähtäimellä työnantajasikaan etu! Tarkastele siis sitä, oletko antanut kalenteristasi aikaa itsellesi ja omalle hyvinvoinnillesi. Omaa hyvinvointiaan vaalimalla myös työtehtävät sujuvat nopeammin.

Lifted on valmennusyritys, jonka tavoitteena on vapauttaa valmennettaviensa täysi potentiaali. Liftedin innostavissa hyvinvointi- ja suorituskykyvalmennuksissa ihminen otetaan huomioon aina kokonaisuutena, joka hyötyy ravinnon, liikkumisen, palautumisen ja ajattelun kehittämisestä! Valmennamme sekä yksityisiä henkilöitä että työyhteisöjä, ja tunnetuimpia palvelujamme ovat tehokkaat verkkovalmennuksemme sekä innostavat live-tapahtumat, jotka ovat auttaneet jo tuhansia nostamaan elämänlaatunsa sekä suorituskykynsä uudelle tasolle. Get inspired, get Lifted!