Työssä jaksaminen koostuu pienistä tekijöistä – 10 vinkkiä

Työssä jaksaminen on aihe, joka kiinnostaa koko ajan enemmän ja enemmän. Muutosta on hienoa seurata useammasta eri näkökulmasta: toisaalta ihmiset ovat koko ajan paremmin tietoisia työnsä kuormituksesta ja keinoista, joilla työstä voidaan palautua. Toisaalta työyhteisövalmennusten parissa huomaamme, miten myös työnantajat ovat havahtuneet työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen arvokkuuteen.

Työssä jaksaminen koostuu monesta eri osa-alueesta, joista moniin voit itse vaikuttaa. Perusedellytyksinä työssä jaksamiselle ovat kunnolliset työolot, tarvittava osaaminen, työkyky ja tasapainoinen yksityiselämä. Toisaalta työhyvinvointi rakentuu myös paljon sen varaan, millainen yrityskulttuuri, kommunikointi ja yhteisö sinua työpaikalla ympäröi. Mutta mitkä ovat niitä tekijöitä, joilla sinä voit vaikuttaa omaan työssä jaksamiseen?

Työssä jaksaminen on monen tekijän summa

Ensimmäinen vaihe minkä tahansa muutoksen edessä on aina oman lähtötilanteen tiedostaminen. Mitkä asiat ovat hyvin, mitkä asiat kaipaavat huomiota? Todennäköisesti luet tätä postausta, sillä kaipaat vinkkejä siihen, miten jaksaisit työssäsi paremmin. Haluat siis muuttaa jotain. Ja koska kaipaat muutosta, täytyy jonkun asian todella muuttua.

Koska jokainen meistä on yksilöllinen, ovat myös työssä jaksamiseen vaikuttavat tekijät hyvin yksilöllisiä. Toinen tarvitsee parempia keinoja oman stressinhallintaan, toinen töidensä aikatauluttamiseen ja priorisointiin. Meillä jokaisella on vuorokaudessa 24 tuntia, ja meistä jokainen myös käyttää nuo 24 tuntia – jotenkin. Menestyvät ihmiset eivät välttämättä työskentele enemmän kuin sinä, vaan viisaammin, sillä he ovat pohtineet työssä jaksamistaan. (Tässä, kuten monessa muussakin tilanteessa, on kuitenkin oleellista muistaa, että monen sivusta seuraamasi henkilön (työ)elämä saattaa näyttää ruusuisemmalta kuin miltä se hänestä itsestään tuntuu.)

Jo pelkästään omien työtapojen tarkastelu vie sinua askeleen eteenpäin kohti haluamaasi muutosta, oli se sitten virkeämpi mieli ja parempi jaksaminen, stressitön arki tai seuraavan askeleen ottaminen urapolullasi.

Näin parannat työssä jaksamista – 10 vinkkiä

Listasimme alle kymmenen vinkkiä, joista löytyy varmasti keinoja omien työtapojen viilaamiseen. Tärkeintä onkin tarkastella omia tapojaan niin työpäivän sisällä kuin sen ulkopuolellakin. Hyvinvointia ei nimittäin voi erotella työ- ja vapaa-ajan hyvinvointiin, vaan ne kulkevat käsi kädessä ja joko tukevat tai haittaavat toisiaan.

1. Tunnista stressin oireet

Kuten aiemmin sanottiin, vaikuttaa palautuminen merkittävästi työtehokkuuteen ja työn mielekkyyteen. Mikäli mieli ja keho eivät pääse missään vaiheessa palautumaan työn rasituksesta, häviää unelmienkin työstä jossain vaiheessa kipinä ja into. Toisinaan stressin oireet voivat olla jo niin kiinteä osa omaa päivää, ettei niitä välttämättä edes huomaa. Jos kuitenkin epäilet, että omassa stressinhallinnassasi voisi olla viilaamista, kannattaa lukea artikkelimme stressin oireista ja niiden hallinnasta. 

2. Vietä taukoja

Huomaamme usein, kuinka vähän taukojen merkitystä arvostetaan, mutta todellisuudessa niiden vaikutus työtehoon on merkittävä. Usein taukojen vähäinen määrä saattaa johtua mielikuvasta, joka tauoista herää: jos et ole työpisteelläsi tekemässä mitään, olet laiska, etkä saa mitään aikaiseksi. Todellisuus on kuitenkin täysin toinen, sillä taukojen ansiosta työtehosi kasvaa ja työssä jaksaminenkin on todennäköisempää.

Tärkeää tauoilla on muistaa pari perussääntöä: poistu työpisteesi äärestä, äläkä missään nimessä vietä taukoa sosiaalista mediaa selaillen. Pyhitä sen sijaan aika vain itsellesi ja hyvinvoinnillesi. Mikäli mahdollista, käy tauon aikana ulkona haukkaamassa raitista ilmaa. Voit esimerkiksi valita lounaspaikkasi siten, että se on pienen kävelymatkan päässä.

Lounastauot ovatkin loistava esimerkki laadukkaasta tauosta. Poistu syömään lounaasi aina toiseen paikkaan sen sijaan, että hotkisit ateriaasi esimerkiksi palaverin ohessa. Pyri myös pyhittämään lounastauko todellakin tauoksi: kun annat työtehtävien levätä hetken, kohtaat ne lounaan jälkeen täysin uudella keskittymiskyvyllä ja motivaatiolla.

Työn mielekkyyttä ja työssä jaksamista voi siis auttaa lisäämällä taukoja kalenteriin. Lisää tauoista pääset lukemaan artikkelistamme, johon listasimme viisi vinkkiä laadukkaisiin taukoihin. 

3. Käytä viisi minuuttia päiväsi suunnitteluun

Oletko koskaan miettinyt, miten aloitat työpäiväsi? Saavutko töihin ja aukaiset koneen saman tien, selailet ehkä maileja ja sitten eksyt Facebookiin, kunnes jossain vaiheessa vilkaiset tehtävälistaasi ja aloitat yhden tehtävälistan listalta löytyvistä kohdista? Oletko huomannut, ettei tehtävälista koskaan lyhene, vaan saattaa jopa kasvaa? Kun emme priorisoi työtehtäviämme, on meidän vaikeaa myös keskittyä niiden tekemiseen kunnolla, mikä taas lisää stressiä ja vähentää työn mielekkyyttä.

Työtehtävät eivät ole samanarvoisia. Itse asiassa ne voivat olla hyvinkin eriarvoisia keskenään, ja on sinun tehtäväsi priorisoida niistä tärkeimmät työn alle. Kun käytät viisi minuuttia joka aamu päiväsi suunnitteluun, hahmotat paremmin, mitkä tehtävät ovat oikeasti tärkeitä työstää maaliin juuri sinä päivänä. Tällaiset teot helpottavat työssä jaksamista merkittävästi.

Viiden minuutin suunnittelun voi nähdä aamun aloitusrituaalina, kun siitä muodostaa itselleen tavan. Kun suunnittelet päivääsi viiden minuutin ajan, tiedostat siirtyneesi vapaalta töihin ja työtehtävien pariin.

4. Huomaa onnistumisesi – ja muidenkin!

Kuten aiemmin mainitsimme, viiden minuutin suunnittelulla voit saavuttaa merkittäviä hyötyjä asioiden maaliin viennin saralla. Sen vuoksi päivän päätteeksikin kannattaa käyttää viisi minuuttia päivän omaan loppukoontiin. Mitä asioita sait päivän aikana valmiiksi? Mitä veit eteenpäin? Päivän päätös osoittaa sinulle, missä kaikessa olet päivän aikana onnistunut, ja omien onnistumisten konkreettinen huomaaminen on erittäin merkityksellistä oman työsi mielekkyyden kannalta.

Onnistumiset kannattaa huomioida myös työpäivän aikana. Jos huomaat esimerkiksi työtaitojesi tai -tiedon kasvaneen tai huomaat työtoverisi tekevän esimerkillistä työtä, voit sanoa sen ääneen. Iloitse onnistumisistasi ja kehu myös kaveriasi. Positiivisuus tuo aina lisää hyvää, itselle ja muillekin, myös työyhteisöissä!

Muista myös, että kun aktiivisesti klousaat työpäivän, siitä muodostuu tapa, joka todella myös lopettaa työpäivän.

5. Erota työ- ja vapaa-aika

Kuten aiemmin mainitsimme, ei työn ja vapaa-ajan hyvinvointia sovi eritellä. Työ ja vapaa-aika kuitenkin sopii eritellä, sillä niiden erottamisella on valtava vaikutus työssä jaksamiseesi. Kun olet lopettanut työpäiväsi, älä enää avaa työmaileja tai vastaa työpuheluihin; olet nyt viettämässä todella arvokasta vapaa-aikaa, jota tarvitset jaksaaksesi töissä taas seuraavana päivänä. Olemme aiemmin kirjoittaneet tasapainon sijaan vastapainosta, jota kannattaa vaalia työn ja vapaa-ajan erottelussa

Siirtyessäsi töistä vapaalle, tee se tietoisesti aloittamalla vapaa-aikasi vaikkapa treenillä tai hiljentymisharjoituksella. Ehkä sinulla on jokin tietty kappale, jonka voit kuunnella aina vapaa-ajan alkaessa? Näin mielesi oppii tiedostamaan, että todella olet vapaalla.

6. Pitäydy omissa elämäntapavalinnoissa

Oletko ehkä aloittanut elämäntaparemontin tai haluaisit pitäytyä valinnoissa, joita olet hyvinvointisi eteen tehnyt? Joskus yritysten sosiaalinen paine voi asettaa haasteita omilla terveellisille elämäntavoille, joita haluaisi kuitenkin vaalia tilanteessa kuin tilanteessa.

Jotta jaksaisit töissä, pidä kiinni niistä arvoista ja valinnoista, jotka koet itsellesi oikeiksi ja hyvää tekeviksi. Myös Lifted vastaa -videosarjassamme on käsitelty tätä aihetta. Jos koet ongelman omakohtaiseksi, voit katsoa Coach Antin neuvot alta:

7. Vaihtele työasentoasi

Olet varmasti lukenut jo kyllästymiseen asti istumisen haitoista ja seisomisen hyödyistä. Oletko kuitenkaan kokeillut työpisteesi säätämistä ja työskentelyä eri asennoissa? Hiljattain uutistoitiin myös seisomatyön mahdollisista haitoista, jotka nekin pitävät paikkansa: molemmissa työasennoissa kaikista haitallisinta on asennon staattisuus.

Pyri siis vaihtelemaan työasentoasi päivän aikana. Tee osa päivästä töitä seisten, istu kun väsyt ja vaihtele istuma-asentoa. Työasennon vaihtelu lisää vireystasoa ja energisyyttä, ja vältyt samalla mahdollisilta jumeilta ja kivuilta, joita staattinen asento voi aiheuttaa. Liike onkin paras teko, mitä voit kehollesi antaa – sekä töissä että vapaalla. 

8. Onko työssä jaksaminen uhan alla? Kommunikoi asiasta ajoissa

Tuntuuko, että et jaksa enää työssäsi? Uupumuksen oireet, väsymys ja työn mielekkyyden katoaminen ovat hälytysmerkkejä, joita ei tule koskaan ohittaa olankohautuksella. Jos tuntuu, että työ kuormittaa sinua ja hyvinvointiasi huomattavan paljon enemmän kuin aiemmin, ei tilanteeseen kannata jäädä yksin. Vaikka asioihin voi vaikuttaa paljon itse, kannattaa mahdollisesta väsymyksestä ja uupumuksesta aina kommunikoida eteenpäin omalle esimiehelle.

Ehkä voitte muuttaa tilannettasi, kartoittaa työtehtäviäsi uudelleen ja miettiä yhdessä parasta ratkaisua tilanteeseen. Jos epäilet, että olet burnoutin partaalla, kannattaa apua tilanteeseen hakea myös ulkopuolelta. Burnout-oireita käsittelevästä artikkelistamme pääset lukemaan miten toimia, jos toivut burnoutista, ja miten ennaltaehkäistä työuupumusta

9. Ota vastuu omasta kalenteristasi

Tuntuuko, että kalenterisi täyttyy jatkuvasti tehtävistä ja vapaa-aika valuu olemattomiin? Silloin kannattaa muistaa, että sinä itse olet vastuussa kalenteristasi ja sen vapaista sloteista – tai vaihtoehtoisesti ajanpuutteesta. Opettele sanomaan maaginen sana “ei.” Kun tiedät mikä on sinulle oikeasti tärkeää, opit myös sanomaan “ei” niille asioille, jotka vain täyttävät kalenterisi mutta eivät edistä sinua, työtäsi tai kehitystäsi.

Aikatauluta myös vapaa-aikasi. Jos et aikatauluta sitä, se tulee aina hupenemaan jonnekin. Kun ajanhallinta on sinulla todella hallussa, vapautat uskomattoman paljon aikaa ja energiaa merkityksellisiin työtehtäviin ja jaksat myös paljon paremmin työssäsi.

Jos kalenteri tuntuu täydeltä – kuten jokaisella meistä ajoittain! – kannattaa lukaista artikkelimme, missä kerrotaan, miten hyvinvoinnista huolehtiminen on mahdollista ja helppoa myös kiireen keskellä.

10. Laita itsesi etusijalle

Viimeinen vinkkimme on hieman vähemmän konkreettinen, mutta vähintään yhtä arvokas. Jos haluat huolehtia työssä jaksamisestasi, mieti mikä on sinun tehtävälistasi kärjessä. Toisin sanoen: koetko, että työtehtävien loppuun vieminen ja suorittaminen menee kaiken edelle? Hienoa – se kertoo sinun omistautumisesta työllesi. Muista kuitenkin, että jos jätät itsesi huolehtimisen ja oman hyvinvointisi prioriteettilistalta pois, kärsivät myös kaikki muut tehtävät, mikä ei missään nimessä ole pitkällä tai edes keskipitkällä tähtäimellä työnantajasikaan etu!

Tarkastele siis sitä, oletko antanut kalenteristasi aikaa itsellesi ja omalle hyvinvoinnillesi? Omaa hyvinvointiaan vaalimalla myös työtehtävät sujuvat nopeammin.

Uusimmat sisällöt:

Liftcast #29

Liftcast #29: Valmentava johtaminen esihenkilön työkaluna │ Karoliina Hiekkanen

Valmentava johtaminen puhuttaa, mutta miten sitä tulisi hyödyntää oikein? Liftcast-podcastin studiossa Karoliina Hiekkanen.

Asiakastarinat

CASE Turku Energia: Yhdessä määritellyt johtamislupaukset tukevat laadukasta, yhtenäistä johtamismallia

Johtamislupausten pohdinta eri kokoonpanoissa, useammassa tilaisuudessa ja erilaisten välitöiden avulla edesauttoi johtamislupausten täsmentymistä nimenomaan Turku Energian strategiaa, arvoja ja tavoiteltua yhteistä johtamismallia tukevaksi.

Lue
Asiakastarinat

Case Roima Intelligence: Valmennuksella käytännön työkaluja itsensä johtamiseen

Roiman itsensä johtamisen valmennuksessa tuettiin työyhteisön onnistumista kasvavassa globaalissa projektiorganisaatiossa

Lue
Liftcast #28

Liftcast #28: State of leadership in Finland │ Nick Vertigans & David Goddard

In this Liftcast episode, we explore leadership in Finland, delving into characteristics, challenges, and strengths of Finnish leaders.

Asiakastarinat

CASE Pirkanmaan Jätehuolto: Työyhteisötaitojen valmennusta koko henkilöstölle kiertotalouden edelläkävijäyrityksessä

Koko Pirkanmaan Jätehuollon henkilöstö osallistui Liftedin toteuttamaan työyhteisötaitojen valmennukseen

Lue