Hajottaako maanantai? 5 vinkkiä parempaan työpäivään!

Usein tuntuu, että sosiaalinen media on täynnä trendikkäitä uranvaihtajia, jotka elävät unelmaansa startup-yrittäjinä, personal trainereina tai lähiruokaviljelijöinä. Kun odottaa aamuloskassa raitiovaunua tai istuu ruuhkassa Länsiväylällä sadan muun toimistotyöläisen kanssa, mieleen palautuvat helposti vuorotteluvapaata Etelä-Amerikassa viettävän ex-kollegan eilen postatut Instagram-kuvat. Toisiin vertailtaessa oma perinteinen palkkatyö alkaa helposti tuntua valjulta ja ikävältä. Spora tulee, ruuhka liikkuu, hajottaa – jotain on tehtävä.

Totuus on, että elämänmuutoksen tehneet edustavat vain pientä vähemmistöä työikäisistä suomalaisista. Me uskomme, että jokaisella on oikeus ja mahdollisuus merkitykselliseen ja onnelliseen työelämään, työpaikasta ja roolista riippumatta. Työpaikkaansa ja työtehtäviinsä on vaikea vaikuttaa lyhyellä aikatähtäimellä, mutta omiin tapoihinsa ja fiiliksiinsä voi.

Olemme koonneet alle muutamia helppoja ja itse hyväksi toteamiamme vinkkejä, jotka suosittelemme ottamaan käyttöön välittömästi – lupaamme, että huomaat eron työpäivässäsi.

1. Älä aloita työpäivääsi lukemalla maileja.

Moniin organisaatioihin on pesiytynyt oletus jatkuvasta saatavilla olosta – vastusta sitä. Työpäiväsi ensimmäinen tunti on päivän tehokkain jos käytät sen oikein. Vältä reaktiivisuutta ja ole proaktiivinen. Valitse haluamasi tärkeä tehtävä ja hoida se ensimmäiseksi, äläkä anna kenenkään häiritä sinua. Nautiskele samalla aamukahvisi tai -teesi. Sähköpostikaaoksen taltuttamista kannattaa jatkaa pitkin päivää. Ottamalla sähköpostinotifikaatiot pois käytöstä työsi ei keskeydy, ja voit itse päättää milloin luet ja vastaat posteihisi – kalenteroi esimerkiksi kolme vähintään 15 minuutin pituista ajankohtaa postilaatikon perkaamiselle.

Jos ajatuskin mailien vähentämisestä tuottaa tuskaa, muista – jos maailma on tulessa, joku kyllä soittaa sinulle.

2. Älä vastaa puhelimeen heti.

Jos sinulla on kiireinen tehtävä, aseta puhelimesi äänettömälle tai viesti vastaajaan. Jos soittaja jättää sinulle viestin tai soittaa uudestaan, puhelu on tärkeä – vastaa siihen.  Jos ei, soita perään kun sinulla on hyvä hetki. Näin ehdit kerätä ajatuksesi ja valmistautua puhelun vaatimaan asiaan.

3. Hyödynnä itsekkäästi neuvotteluhuoneita.

Avokonttorin jatkuva stimulaatio väsyttää huomaamatta. Varaa itsellesi neukkari ja tee töitä sieltä käsin – toimii sekä keskittymistä vaativissa tehtävissä että hiljaisempina päivinä, jolloin joudut jatkuvasti keksimään näennäistä tekemistä.

4. Kieltäydy palavereista.

Turhat palaverit ovat kaikille tuttuja. Sano itsekkäästi ei, jos tiedät jo etukäteen, että sinulla ei ole palaveriin annettavaa tai sinulle riittää pelkkä muistio. Uskalla olla osallistumatta – se ei tarkoita että työpanoksesi olisi riittämätön, vaan että tapaamisen aihealue on sinulle väärä.Osallistu vain palavereihin, joissa on selkeä agenda ja joissa tehtävät päätökset on määritelty etukäteen.  Jos näin ei ole, jätä väliin.

5. Kehu kolleegaasi päin naamaa ja selän takana.

Yllättävät, pienistä asioista annetut kohteliaisuudet saattavat parhaassa tapauksessa pelastaa toisen henkilön päivän. Kehu samaan hissiin tulleen henkilön kenkiä, tiimikaverisi kalvoja tai esimiehesi selkeää esitystä. Muista, että kaikki ympärilläsi ovat myös ihmisiä, ja jokainen meistä saattaa kuorensa alla taistella vaikeidenkin asioiden kanssa. Ystävällisyys tulee sinulle aina perhosvaikutuksena takaisin.

Parempaa työpäivää!

Uusimmat sisällöt:

Liftcast #32

Liftcast #32: Tekoälyn hyödyntäminen tietotyössä │ Antti Merilehto

Liftcast-podcastissa puhutaan AI:n eli tekoälyn hyödyntämisestä tietotyössä. Studiossa Taneli Rantalan seurassa Antti Merilehto.

Asiakastarinat

CASE FiMVO: Hyvin toimivasta tiimistä huipputiimiksi pitkäjänteisellä valmennuksella

Pitkäjänteinen tiimivalmennus ja coaching tukevat tiimidynamiikkaa, yhteistyötä ja valmiuksia toimia haastavissakin tilanteissa

Lue
Liftcast #31

Liftcast #31: Johtaminen nyt ja tulevaisuudessa │ Alf Rehn

Alf Rehn jakaa näkemyksensä johtamisesta nyt ja tulevaisuudessa. Pöydällä mm. armollisuus, yksinäisyys, nöyryys & AI johtamisessa.

Asiakastarinat

Case Mikkelin kaupunki: Kehityskeskusteluvalmennus auttaa työyhteisöä onnistumaan

Mikkelin kehityskeskusteluvalmennuksen avulla pyrittiin kehittämään edellytyksiä onnistua työssä. Korkeat tavoitteet saavutettiin!

Lue
Liftcast #30

Liftcast #30: Toimitusjohtajan teesit onnistumiseen │ Julius Manni

Liftcastissa käsitellään tällä kertaa toimitusjohtajuutta ja toimitusjohtajana onnistumista Vincitin tj Julius Mannin kanssa.