Näin teet treenistä pysyvän osan arkeasi – lue helpot vinkit

Monille ajatus treenaamisesta saattaa herättää lähinnä negatiivisia mielikuvia: tarkoitus on laskea toistoja ja kiristellä hampaita tiukan rääkin parissa. Kun ajatus liikkeelle lähdöstä ei innosta itseä lainkaan, on vaikea uskoa ihmisiä, jotka tuntuvat aidosti nauttivan treenaamisesta. Ovatko treenistä pitävät ihmiset jollain tapaa muita parempia vai onko heillä taianomaisia ominaisuuksia, joiden ansiosta kykenevät treenaamaan?

Vastaus yllä oleviin kysymyksiin on ei. Säännöllisesti treenaavilla ihmisillä ei ole yhtään sen enempää tahdonvoimaa kuin muillakaan, eivätkä he ole millään tapaa parempia kuin muut. Sen sijaan he ovat tehneet liikunnasta tavan, jolloin treenit tulee merkattua automaattisesti kalenteriin, jolloin niille löytyy myös aina aikaa. Kuulostaa idioottimaisen yksinkertaiselta, mutta tapamuutokset luovat pysyvyyttä. Mutta mikä tekee liikunnasta mielekästä?

Käsittelemme Lifted WAAS -valmennuksessa tapamuutosten lisäksi jatkuvuutta, joka tavan myötä tekee liikunnasta mukavaa. Harmittavan usein liikkuminen ja aktiivisuus on kausiluonteista. Monien valmennettaviemmekin huolena on, miten ylläpitää liikuntaa, kun siitä kerran innostuu. Olemme nimittäin varmoja, että monet ovat myös kokeneet alkuinnostuksen jälkeisen hiipumisen, joka johtaa säännöllisen treenaamisen hiljattaiseen päättymiseen, jota seuraa taas jossain vaiheessa jälleen kerran uusi aloitus.

Liity Lifted WAAS -yksilövalmennukseen

Salaisuus liikkumisen jatkuvuuteen piilee tavoissa

Jälleen kerran kiinnitämme huomion tapoihin, sillä ne ovat hyvinvointimme perusta. Aivan kuten ravitsemuksessakin tai hyvinvoinnin ajoittamisessa kalenteriin, tavat helpottavat. Sama tekee myös treenistä mielekästä. Mutta miten motivaatiota saa pidettyä yllä niin pitkään, että liikunta ehtii muodostua tavaksi arjessa?

Alkajaisiksi kannattaa miettiä, millaisesta liikunnasta pidät. Jos et nauti salitreenistä tai juoksulenkeistä, miksi pakotat itsesi treenaamaan juuri niin? Liikkua voi nimittäin niin monella tapaa – vain mielikuvitus on rajana! Aloita siis siitä, mikä tuntuu sinulle mielekkäältä, kiinnostavalta tai innostavalta. Uteliaisuus ja itselle sopivilta tuntuvat haasteet innostavat jatkamaan kerrasta toiseen. Tärkeintä on aloittaa.

Löydettyäsi omaan elämäntilanteeseesi ja arkeesi sopivan treenin, kannattaa siihen luoda vaihtelua. Vaihtelemalla treeniä 4-6 viikon välein mielenkiintosi pysyy yllä ja näet todennäköisesti myös treenin tuloksia nopeammin.

Seuraavaksi vuorossa on treenien merkkaaminen kalenteriin. Muuta näkökulmaasi liikkumista kohtaan. Hetki liikunnalle ei ole pois ajastasi tai kalenteristasi, vaan se on sinun itsesi priorisoimista. Antamalla hyvinvoinnillesi tilaa laitat itsesi etusijalle. Liikunta on siis aikaa sinulle – nauti siitä! Toimimalla näin saatat pian huomata, että kun priorisoit treenisi, siitä tuleekin sinulle todella tärkeää, eikä liikunta kohta olekaan sinulle enää mikään kakkosvaihtoehto vapaa-ajalle. BOOM! Positiivinen kierre on valmis.

Nyt ovat tavat hallussa – mutta missä tulokset?!

Liikunta on nyt sinulle päivittäinen tapa ja osa arkirutiinejasi – loistavaa! Odotatko jo malttamattomana työsi tuloksia, joita ei jostain syystä kuitenkaan vielä näy?

Ennen kuin turhaudut, muistuta itseäsi siitä, mitä kaikkea muuta liikunta tuo arkeesi: paremman unenlaadun ja aiempaa energisemmän olotilan, joka vuorostaan helpottaa tasapainoisen ja terveellisen ruokavalion ylläpitämistä.  Näiden lisäksi olisi toki mukava nähdä tuloksia myös peilistä, mutta anna itsellesi aikaa –  jos aloitit liikunnan eilen, tulokset eivät näy heti huomenna. Fiilistele sen sijaan sitä, että tulokset jo tuntuvat.

Toisin sanoen: anna itsellesi aikaa ja ole itsellesi armollinen. Uusi treeniohjelma voi tuntua haastavalta, osa liikkeistä jopa mahdottomilta, mutta kehityksen näkeminen on niin palkitsevaa! Anna siis aikaa myös harjoitusten oppimiselle.

Fiilistele onnistumisia kaverin kanssa!
Fiilistele onnistumisia kaverin kanssa!

Jos haluat saavuttaa tuloksia, kannattaa omalle treenille asettaa tavoitteita. Tavoitteita voi saavuttaa jo lyhyessäkin ajassa edellyttäen, että ne on asetettu oikein. Valmennuksemme perustuu tavoitteiden asettamiseen ja pysyvien tapamuutosten tekemiseen.

Mitä me kaikki voimme oppia näistä?

  • Tärkeintä on aloittaa! Vain siten voit saavuttaa tavoitteesi.
  • Tee liikunnasta itsellesi lupaus, jonka pidät. Mene, vaikkei yhtään huvittaisikaan. Treenin jälkeen on takuuvarmasti parempi olo!
  • Aseta itsellesi realistisia, mitattavia tavoitteita. Vain siten pystyt seuraamaan kehitystäsi, mikä myös auttaa pysymään motivoituneena.
  • Fiilistele pieniäkin voittoja! Teitkö yhden toiston enemmän kuin viimeksi tai tuntuiko treeni helpolta? Jes – tulokset tuntuvat jo!
  • Ota kaveri mukaan liikkumaan. Yhteisistä treeneistä on vaikeampi luistaa ja hikoilu on hauskempaa, kun kaveri on kirittämässä vieressä.

Ei kun tavoitteita määrittelemään ja nautinnollisia liikuntahetkiä sinulle!

Lifted on valmennusyritys, joka auttaa työyhteisöjä saavuttamaan täyden potentiaalinsa. Lifted WAAS (Wellbeing as a a Service) -hyvinvointipalvelun vaikutukset perustuvat pieniin, käytännöllisiin ja helposti toteutettaviin muutosaskeliin elämän eri osa-alueilla. Valmennusten myötä yksilöt johtavat itseään paremmin, mikä näkyy sekä heidän itsensä että heidän edustamiensa organisaatioiden lisääntyneenä hyvinvointina ja tuottavuutena.

Tilaa Yksi hyvinvointi -posti

Saat joka maanantai sähköpostiisi konkreettisen ja helposti käytäntöön vietävän vinkin, jolla kehität hyvinvointiasi ja suorituskykyäsi.

Yhteystiedot

Lapinlahdenkatu 3 A,
00180 Helsinki

+358 (0) 44 2711 487
Y-tunnus: 2603736-2

Lifted lyhyesti

Lifted on valmennustiimi, joka auttaa ihmisiä olemaan parhaimmillaan joka päivä.

Lifted WAAS -työhyvinvointipalvelu tekee kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista osan työyhteisön kulttuuria ja kilpailukykyä, mikä auttaa työyhteisöä vapauttamaan täyden potentiaalinsa.