facebook_pixel

Kiitollisuuden harjoittamisella lisää hyvää elämään

Tietoinen kiitollisuuden harjoittaminen arjessa tekee elämästä onnellisempaa. Jokaisella meistä on valta päättää keskittyykö siihen, mikä elämässä on hyvin, vaiko siihen, mikä on huonosti – ja molempiahan löytyy. Helppo tapa tuoda lisää hyvää omaan elämään on kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen. 

“Kell’ onni on, se onnen kätkeköön,” totesi Eino Leino runossaan Laulu onnesta jo vuonna 1900.

Siinä missä luolamiehillä ja -naisilla oli ensisijaisen tärkeää keskittyä siihen mikä voi mennä pieleen selviytyäkseen päivästä toiseen, nykyajan yhteiskunnassa olosuhteet ovat sellaiset, ettei jatkuva sudenkuoppien skannaus ole enää tarpeellista – päinvastoin.

Etenkin nuoremman sukupolven keskuudessa sosiaalinen media välittää kuvan täydellistä elämää elävistä ihmisistä, mikä omalta osaltaan auttaa näkemään – ja tuntemaan – kaiken sen, mitä muilla on ja itsellä ei. Tai näin me uskomme.

Oman onnellisuuden kannalta totuus on kuitenkin se, että hyvän näkeminen tuo elämään lisää hyvää, kun taas ongelmiin keskittyminen lisää ongelmia. Meillä on koko ajan kaksi vaihtoehtoa: keskitymmekö siihen, mikä on elämässä hyvin vai huonosti?

Päätöksesi määrittää sen, kuinka onnelliseksi itsesi tunnet.

Positiivisuus on valinta

Positiivisuus on valinta, ja valinta on sinun. Elämään kuuluu niin ylä- kuin alamäkiä; siitä ei pääse mihinkään. Oma asenteesi ja suhtautumistapasi ovat kuitenkin oman onnellisuutesi osalta ratkaisevassa roolissa.

Tietoinen hyviin asioihin keskittyminen tekee elämästäsi useiden tutkimusten mukaan onnellisempaa, ja osoittaa samalla kunnioitusta sekä itsellesi että saavutuksillesi. Ja sitähän ei koskaan voi olla liikaa.

Kun keskitymme näkemään ympärillämme hyvää, hyvän osuus elämässämme kasvaa, sillä hyvä vetää puoleensa entistä enemmän hyvää. Ajan myötä huomaamme elävämme elämää, jossa on entistä enemmän hyvää.

Hyvä harjoitus positiivisen ajattelun vahvistamiseksi onkin yksinkertainen kiitollisuusharjoitus.

Harjoitus: Mistä olet kiitollinen tänään?

Vaikka kuinka hyvä tai huono päivä sinulla on meneillään, löytyy jokaisesta päivästä jotain hyvää, toisin sanoen jotain, mistä olla kiitollinen. Kysy siis itseltäsi:

Mistä olen kiitollinen juuri nyt?

Kirjaa ajatuksesi paperille tai pieneen vihkoon joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Pyri kirjaamaan vähintään kolme asiaa päivittäin. Kun kolme ajan myötä alkaa sujua kuin itsestään, voit lisätä määrää viiteen.

Mitä yksityiskohtaisemmin kuvailet kiitollisuuden kohdettasi, sen parempi. Esimerkiksi sen sijaan, että kirjoittaisit “olen kiitollinen lounaasta,”, kuvaile tapahtunutta tarkemmin. “Olen kiitollinen herkullisesta fetasalaatista jonka söin tänään lounaaksi paikassa X” on jo huomattavasti eläväisempi ja yksityiskohtaisempi, mikä auttaa hahmottamaan hyvyyden määrää elämässämme entisestään.

Mutta miten päästä alkuun?

Kirjoitetulla tekstillä on ajatusta vahvempi vaikutus, sillä sen ilmaiseminen vaatii sinulta enemmän keskittymistä ja läsnäoloa. Tehdäksesi kiitollisuuden harjoittamisesta osan päivittäisiä rutiinejasi suosittelemme nimenomaan fyysisen kiitollisuuspäiväkirjan pitämistä esimerkiksi päivän päätteeksi, ennen nukkumaanmenoa. Tällöin voit säilyttää vihkoa esimerkiksi yöpöydälläsi, josta löydät sen joka ilta muistuttamasta uudesta tavastasi. Jos koet olevasi visuaalinen ihminen, voit tehdä uudesta rutiinistasi entistä inspiroivamman valitsemalla itsellesi itseäsi puhuttelevan vihkon ja kynän. 

Jokaisessa päivässä on jotakin hyvää, eikä mikään asia ole liian pieni tai suuri.

Voit olla kiitollinen aamukahvistasi tai radiossa soineesta suosikkikappaleestasi, kauniista säästä tai terveistä jaloista, jotka päivä toisensa jälkeen kuljettavat sinut paikasta toiseen. Sekä oma että läheisten terveys on suuri kiitollisuuden aihe, mihin usein heräämme vasta sairauden myötä.

Länsimaissa itsestäänselvyyksiksikin miellettävät asiat, kuten lautaselta lusikoitava ruoka tai lämmin koti ja katto pään päällä, ovat merkittäviä kiitollisuuden aiheita. Sama pätee omiin saavutuksiin, oli kyse sitten töistä tai vapaa-ajasta. Pieninkin saavutus on juhlimisen arvoinen, mikä helposti unohtuu kaiken kiireen keskellä kun halumme kasvaa ja kehittyä on niin suuri. Myös positiiviset tapamuutokset ovat juhlistamisen arvoisia.

Entä mistä pidät omassa vartalossasi? Mitä vahvuuksia sinulla on? Keskittymällä siihen, mikä on hyvää kanavoit energiasi positiivisuuteen negatiivisuuden sijasta, mikä tuo elämääsi lisää hyvää.

Voit myös tuntea kiitollisuutta ihan vain uskomattoman hienosta kesästä tai välipalaksi popsimistasi porkkanoista. Jopa surkealta tuntuvasta päivästä voi löytää jotain hyvää – loppuuhan se aikanaan!

It’s the little things, kuten englanniksi sanotaan.

Pieninkin asia on merkityksellinen.

Liity Lifted WAAS -yksilövalmennukseen