facebook_pixel

Uni on yksi tärkeimmistä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin peruspilareista. Törmäämme kuitenkin valitettavan usein siihen, että juuri unesta lähdetään karsimaan heti, kun kiire ja stressi alkavat vaivaamaan. Nykyisin arkemme on myös täynnä ärsykkeitä ja tekijöitä, jotka vaikuttavat unen laatuun heikentävästi.

Olet varmasti törmännyt jo monesti uutisiin, jotka kertovat ruutujen sinisen valon heikentävän unen laatua, kun laitteita käytetään juuri ennen nukkumaanemenoa. Kun vietämme yhä suuremman osan vapaa-ajastamme ruutujen äärellä, on sinisen valon vaikutus terveyteemme vähintäänkin huomattava. Parasta olisi siis pysyä poissa näytöiltä, TV:ltä ja puhelimilta aina pari tuntia ennen yöunille menoa, mutta jos ruutua on ihan pakko katsoa, niin mikä neuvoksi?

Onneksi laitteiden valmistajat ovat reagoineet tähän ongelmaan, ja nyt voitkin nostaa unenlaatuasi keinolla, joka vie sinulta vain muutaman minuutin – ja jonka vaikutukset huomaat varmasti pian!

iPhonen iOS10 tukemassa unenlaatua

iPhonen tuorein ohjemistopäivitys iOS 10 sisältää paljon uusia hyviä ominaisuuksia – mutta niistä yksi tärkeimmistä on saanut valitettavan vähän huomiota. Nyt voit nimittäin helposti säätää puhelimeesi ”Color Tint” -asetuksen, joka muuttaa ruudun valon punaiseksi haluamaasi aikaan.

iPhone esitteli jo aiemmin käyttäjilleen ”Night Shift” -nimisen toiminnon, joka poistaa näytöltä sinisen valon. Oranssisävyinen ruutu eroaa Color Tint ominaisuudesta kuitenkin huomattavasti: Color Tint värjää koko näytön punaisella filtterillä, joka on paljon tehokkaampi unenlaatua kohotettaessa.

Mitä hyötyä punaisesta valosta sitten on? Punaista valoa on vaikeampi nähdä kuin muita valon taajuuksia. Sen vuoksi silmämme näkevät sen vähemmän kirkkaana, mitä ruutu todellisuudessa myös on. Pimeässä silmämme havaitsevat siis helpommin punaisen ruudun, ja niiden mukautuminen valon vaihteluun on helpompaa ja nopeampaa.

Puhelimen sininen valo pois – ota ominaisuus käyttöön

Miten uuden ominaisuuden saa sitten käyttöön? Helposti! Aukaise puhelin, ja mene seuraavaa polkua:

Settings -> General -> Accessibility -> Display Accommodations > Color Filter

Valitse Color Tint puhelimesi filtteriksi, jonka jälkeen voit scrollata alaspäin värivalikkoa. Valitse ”voimakkuus” kohdasta punainen vahvemmaksi. Nyt puhelimesi lähettää vain punaista valoa, joten silmiesi on helpompi mukautua valoon pimeällä.

Jos toiminnon käyttöön otto tuntui haastavalta, löydät kuvalliset ohjeet asentamiseen täältä.

Lisäksi suosittelemme myös puhelimen käytön vähentämistä etenkin tuntia ennen nukkumaan menoa. Vaikka sininen valo ei ärsyttäisikään enää silmiämme, ei esimerkiksi työmaileja kannata avata vapaa-ajallaan liian myöhään, sillä niiden aiheuttama henkinen kuormitus voi heikentää unenlaatua.

Myös sosiaalisen median selailu ja viestittely ovat ärsykkeitä mielelle, jonka kannattaisi rauhoittua jo sikeitä unia varten. Jos siis haluat ottaa järeät keinot käyttöön nukkumisen parantamiseksi, jätä puhelin suosiolla pois vähintään tuntia ennen sänkyyn menoa – vaikutukset ovat varmasti huomattavat.

Miksi uni on niin tärkeää?

Miksi sitten vaalia omaa untaan optimoimalla jopa puhelimen asetuksia sitä tukeviksi? Olemme kirjoittaneet paljon unesta ja sen laadun parantamisesta, ja voit lukea lisää täältä:

Jos haluat lukea univajeen haittavaikutuksista ja niiden selättämisestä, kannattaa lukea riittävästä unesta ja sen merkityksistä arkeemme täältä.

Millaiset iltarutiinit tukevat laadukasta unta muuten? Coach Jukka jakoi omat iltarutiininsa blogissamme. Postauksessa on myös lisää tietoa sinisen valon vaikutuksesta. Lue postaus täältä.

Miten pienen lapsen äiti voi korjata vähäisen unen vaikutuksia arjessaan? Coach Elsa jakoi omat vinkkinsä aiemmin tänä vuonna. Klikkaa itsesi postaukseen tästä.

Jos tuntuu, että kiire ja stressi haittaavat untasi, kannattaa ottaa konkreettiset vinkit haltuun postauksestamme, joka käsitteli hyvinvoinnista huolehtimista kiireen keskellä. Lue postaus täältä.

Hyviä unia kaikille!

Lifted on valmentajatiimi, jonka tavoitteena on vapauttaa valmennettaviensa täysi potentiaali. Liftedin innostavissa valmennuksissa ihminen otetaan huomioon aina kokonaisuutena, joka hyötyy ravinnon, liikkumisen, palautumisen ja ajattelun kehittämisestä! Valmennamme sekä yksityisiä henkilöitä että työyhteisöjä, ja tunnetuimpia palvelujamme ovat tehokkaat verkkovalmennuksemme sekä innostavat live-tapahtumat, jotka ovat auttaneet jo tuhansia nostamaan elämänlaatunsa sekä suorituskykynsä uudelle tasolle. Get inspired, get Lifted!