Asiakastarinat

CASE NEOT: Johtamisen periaatteilla tuetaan yhtenäistä organisaatio- ja johtamiskulttuuria

NEOT on St1:n ja S-ryhmän omistama polttoainehankintayhtiö, jonka tehtävänä on toimittaa polttonesteitä omistajiensa käyttöön Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa mahdollisimman tehokkaasti ja vastuullisesti.

NEOT on ollut useana peräkkäisenä vuonna kärkisijoilla Suomen innostavimmat työpaikat -listauksen Pienet organisaatiot -sarjassa. NEOT Spiritiksi kutsuttua kulttuuria vaalitaan yrityksessä ja sen uskotaan olevan aidosti erottautumistekijä. ”Kulttuuriamme muovaa NEOT Spiritiksi kutsumamme arvopohja, jossa korostuvat ketteryys, vähäinen byrokratia ja mahdollisuus vaikuttaa – kuitenkaan unohtamatta hyvää meininkiä ja iloa. Meillä ihmiset nähdään kokonaisuuksina, joiden hyvinvointia ei voi rajata muutaman tekijän summaksi”, kertoo toimitusjohtaja Petri Appel.

Vastuullisuudesta, viestinnästä ja henkilöstön kehittämisestä vastaava johtaja Pia Virtanen, joka on vasta hiljattain tullut NEOTin palvelukseen, vahvistaa NEOT Spiritin todella toteutuvan käytännössä: ”NEOT Spirit on ollut helppo ottaa vastaan. Spiritin mukainen Good vibes toteutuu jokaisessa arkipäivässä. Tämä lyhyt aika NEOTissa on ollut hienoimpia kuukausiani työelämässä.”

NEOT Spirit ohjaa johtamista

NEOT Spiritiä haluttiin projektissa syventää johtamisen näkökulmasta, ja luoda siten yhteistä punaista lankaa johtamiseen ja esihenkilötyöhön. Projekti käynnistettiin alkukartoituksella, jonka tulokset vahvistivat, että tarve yhteisten johtamisperiaatteiden luomiseen oli olemassa.

NEOT Spiritiä tukevia johtamisen periaatteita työstettiin yhdessä kolmessa työpajassa. Aluksi johtoryhmä kokoontui ”tuulettamaan ajatuksiaan ikään kuin leirinuotiolla”, kuten Petri kuvailee. Seuraavassa vaiheessa kaikki esihenkilöt olivat mukana ja johtamisen periaatteet alkoivat muovautua. ”Työskentely ryhmissä toimi hyvin, jokainen sai tuoda esille omia ajatuksiaan”, kertoo Petri.

johtamismalli opas

Kolmannessa eli viimeisessä työpajassa johtamisen periaatteet saivat lopullisen muotonsa ja samalla mietittiin myös käytännön toimia, joilla periaatteiden toteutuminen varmistetaan. ”Saimme erinomaista aineistoa mm. esihenkilöiden koulutuspolkujen suunnittelemiseen sekä yksilö- että tiimitasolla”, kertoo Pia.

Pia kuvailee myös työpajojen hyvää tunnelmaa: ”Uskallettiin tuoda esille näkemyksiä avoimesti. Ei ollut mitään ennalta määritellyn tunnetta.” Petri jatkaa kehumalla valmentajan otetta: ”Liftedin valmentaja oli helposti lähestyttävä ja ohjasi hyvin keskustelua.”

Tasapainoa yhtenäisyyden ja ketteryyden välille

Johtamisen periaatteiden yhteinen määrittely toi lisää syvyyttä ja uuden näkökulman NEOT Spritiin perustuvaan kulttuuriin: ”Tämä ruokkii hyvin jo vuosia jatkunutta positiivista kierrettä. Puhumme entistä paremmin samaa kieltä nyt myös esihenkilötyössä”, toteaa Petri. Yhteinen johtamisen periaatteiden sanoitus on edesauttanut sitoutumista niihin.

Edessä on toki vielä paljon käytäntöön vientiä, mutta yhteiset johtamisen periaatteet antavat raamit mm. tarvittaviin ohjeistuksiin. ”Ymmärrämme nyt myös paremmin, mikä on oikea taso yhtenäistämiselle. Haluamme kuitenkin säilyttää ketteryyden ja varmistaa, että johtamiskapasiteettia käytetään oikeisiin, kriittisiin asioihin. Ne asiat, joissa halutaan yhtenäisyyttä, ohjeistetaan”, kertoo Petri.

Johtamisen periaatteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan aktiivisesti, myös johtoryhmässä. Vuosittain toteutettava henkilöstötutkimus muokataan siten, että johtamisperiaatteet on huomioitu kysymyksissä.

Johtamisen periaatteet sanoittavat organisaation näköistä johtamista

Petri toteaa johtamiskulttuurin ja sitä tukevien johtamisperiaatteiden sanoittamisen olevan tärkeää jokaiselle organisaatiolle, mutta muistuttaa samalla: ”Periaatteet eivät saa jäädä irrallisiksi. Ne pitää linkittää kulttuuriin ja saada näkymään käytännössä.”

Johtamisen periaatteiden määrittelyssä on tärkeää organisaatiolähtöisyys eli asiakkaan tilanteen ja tarpeen huomioiminen, minkä Petri kertoo toteutuneen hyvin Liftedin kanssa. Petri on seurannut Liftediä jo vuosien ajan ja arvostaa erityisesti Liftedin tarjooman kehittymistä ympäristön ja asiakastarpeiden myötä.

Liftedin valintaa kumppaniksi edesauttoi myös se, että yhteistyötä oli tehty jo korona-aikana uusien etätyökäytäntöjen omaksumisen parissa. ”Olemme tyytyväisiä projektin lopputulokseen, saimme sanoitettua NEOT Spiritiä tukevat johtamisen periaatteet, joihin kaikki sitoutuvat”, kiteyttää Petri.

Kuvalähteet: NEOT


Lue lisää yhteistyötarinoitamme täältä tai tutustu valmennuksiimme palvelusivuiltamme. Tarvitsetteko asiantuntevaa kumppania kasvuun, muutokseen tai haastavaan tilanteeseen? Sparrailemme mielellämme kanssanne. Ota yhteyttä Jukkaan, niin jutellaan lisää!

Jukka Joutsiniemi
Co-founder
Työyhteisöjen kehittäjä

+358 44 271 1487

Tai varaa aika suoraan kalenteristani
ilmaiselle sparraukselle tästä

 
 

Lue myös:

Asiakastarinat

CASE Turku Energia: Yhdessä määritellyt johtamislupaukset tukevat laadukasta, yhtenäistä johtamismallia

Turku Energia loi Liftedin avustuksella koko konsernin johtamislupaukset strategiaa, arvoja ja tavoiteltua johtamismallia tukevaksi.

Lue
Asiakastarinat

Case DLA Piper: Yhteisistä johtamisen periaatteista johtamisteoiksi

DLA Piper on yli 40 maassa toimiva asianajotoimisto, joka on keskittynyt liiketoimintajuridiikkaan. Suomessa yhtiö on toiminut vuodesta 2016. Palvelut kattavat yrityksen elinkaaren perustamisesta aina vapaaehtoiseen selvitystilaan ja uudelleenjärjestelyyn. DLA Piper Finland Oy:n palveluksessa on yli 80 henkilöä.

Lue
Johtaminen

Johtamislupaus: Minä lupaan olla hyvä johtaja – kautta kiven ja kannon

Johtamisen periaatteet ja johtamislupaukset toteuttavat arvoja ja strategiaa käytännön johtamistyössä. Periaatteet mahdollistavat jaetun ja yhdessä hyväksytyn ymmärryksen hyvästä organisaatiolle sopivasta johtamisesta.

Lue
Liftcast #33

Liftcast #33: Yhtenäinen johtaminen ratkaisee │ Rantala & Joutsiniemi

Liftcastin Taneli ja Jukka keskustelevat tällä kertaa yhtenäisestä johtamisesta. Jaksossa kuulet miksi ja miten johtaminen yhtenäistetään.

Uusimmat sisällöt:

Asiakastarinat

Case MTK: Itsensä johtamisen kyvykkyyttä ja onnistumisia haastavissa tilanteissa

MTK:n Maatalousyrittämisen asiantuntijat saivat Liftedin valmennuksessa tukea ja työkaluja itsensä johtamiseen ja kuormituksen hallintaan.

Lue
Johtaminen

Moderni suorituksen johtaminen on onnistumisen johtamista

Moderni suorituksen johtaminen auttaa esihenkilöä onnistumaan ja organisaatiota menestymään kestävästi muuttuvassa toimintaympäristössä.

Lue
Liftcast #38

Liftcast #38: Z-sukupolven työelämä ja johtaminen │ Annakerttu Aranko

Millainen Z-sukupolvi on ja miksi? Ymmärtämällä tämän voimme auttaa heitä onnistumaan työelämässä. Studiossa Norenin Annakerttu Aranko.

Asiakastarinat

CASE United Bankers: Yhteinen ymmärrys hyvästä johtamisesta mahdollistaa entistä parempaa johtamisen laatua ja johtamiskokemusta

United Bankers vahvisti valmennuksessamme esihenkilöiden yhteistä ymmärrystä hyvästä johtamisesta ja saavutti paremman johtamisen laadun.

Lue
Liftcast #35

Liftcast #37: Moderni suorituksen johtaminen │ Jouni Eronen

Millaista on moderni suorituksen johtaminen, joka mahdollistaa onnistumisen myös muuttuvassa toimintaympäristössä. Vieraana Jouni Eronen.