Asiakastarinat

CASE United Bankers: Yhteinen ymmärrys hyvästä johtamisesta mahdollistaa entistä parempaa johtamisen laatua ja johtamiskokemusta

Vuonna 1986 perustettu United Bankers on sijoitustuotteita ja -palveluita tarjoava pörssilistattu yhtiö. United Bankersilla on kaksi liiketoiminta-aluetta, varainhoito ja pääomamarkkinapalvelut. Varainhoidossa konserni on erikoistunut reaaliomaisuussijoituksiin, joihin lukeutuvat metsä-, kiinteistö- ja infrastruktuurirahastot.

United Bankersin arvot asiakaslähtöisyys, joukkuehenki ja ketteryys toimivat organisaatiokulttuurin ja johtamisen peruspilareina. Kasvun myötä asiantuntijaorganisaatiossa on korostunut myös entistä enemmän tarve panostaa johtamisen kehittämiseen ja laatuun.

HR Director Pia Varila kertoo, että United Bankersin arvot ja eettiset periaatteet elävät aidosti organisaatiossa. Hyvää johtamista haluttiin hänen mukaansa sanoittaa kuitenkin vielä täsmällisemmin, jotta kaikilla on yhtenäinen näkemys tavoiteltavasta johtamisen laadusta käytännössä.

Henkilöstötutkimukset ovat osoittaneet johtamisen olevan jo varsin hyvällä mallilla United Bankersissä, mutta muutamia kehityskohteitakin esihenkilötyössä on noussut esille, mm. palautteen antamisessa ja vuorovaikutuksessa.

United Bankersin arvot
Kuva. Arvot ohjaavat United Bankersin toimintaa

Tavoitteet määriteltiin ja toteutus suunniteltiin yhteistyössä organisaation ja kohderyhmän tarpeiden mukaan

Yhdessä Liftedin kanssa täsmennettiin valmennuksen tavoitteita ja suunniteltiin United Bankersille sopiva etenemismalli. Tavoitteet kiteytettiin seuraavasti:

  • Johtamisen laadun edelleen kehittäminen paremman johtamiskokemuksen aikaansaamiseksi
  • Esihenkilöiden itsetuntemuksen ja ihmistuntemuksen vahvistaminen
  • Konkreettisten työkalujen tarjoaminen esihenkilöille onnistumisen varmistamiseksi arjen erilaisissa johtamistilanteissa
  • Perustan luominen yhteisille johtamisen periaatteille eli yhtenäisen käsityksen luomiselle siitä, mitä on hyvä johtaminen United Bankersilla.

HR Partner Elina Montoselle Lifted oli tuttu jossain määrin jo aiemmista työkuvioista. Sekä Elina että Pia kertovat olleensa varsin tyytyväisiä siihen, miten Lifted huomioi valmennuksen suunnittelussa ja toteutuksessa United Bankersin organisaationa ja esihenkilöt kohderyhmänä.

johtamismalli opas

Peili-kartoitus tuotti oivalluksia omasta johtamisesta ja ihmisten erilaisuudesta

Neljästä valmennuskerrasta koostuva ohjelma aloitettiin Peili-kartoituksella itsetuntemuksen kehittämiseksi. Elina kertoo Peilin olleen mainio lähtökohta valmennukselle: ”Esihenkilöt saivat uusia näkökulmia johtamistyyliinsä ja myös siihen, minkälaisia odotuksia ihmisillä on johtamiselle.” 

Valmennuksessa syntyi aidosti oivalluksia mm. siitä, miten erilaisia ihmiset ovat. Keskustelut olivat todella syvällisiä”, jatkaa Pia. Vuorovaikutuksen ja kohtaamisen kehittämiseen saatiin eväitä paitsi Peilin avulla, myös valmentavan johtamisen malleihin tutustumalla.

Kolmannessa eli viimeisessä työpajassa johtamisen periaatteet saivat lopullisen muotonsa ja samalla mietittiin myös käytännön toimia, joilla periaatteiden toteutuminen varmistetaan. ”Saimme erinomaista aineistoa mm. esihenkilöiden koulutuspolkujen suunnittelemiseen sekä yksilö- että tiimitasolla”, kertoo Pia.

Pia kuvailee myös työpajojen hyvää tunnelmaa: ”Uskallettiin tuoda esille näkemyksiä avoimesti. Ei ollut mitään ennalta määritellyn tunnetta.” Petri jatkaa kehumalla valmentajan otetta: ”Liftedin valmentaja oli helposti lähestyttävä ja ohjasi hyvin keskustelua.”

Käytännön malleista ja harjoittelusta eväitä esihenkilötyön arkeen

Sekä valmentavan johtamisen työkalujen että haasteellisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu konkretisoi oppeja käytännön tasolle jo valmennusten aikana. Valmennuskertojen välissä voitiin toteuttaa omaksuttuja ja oivallettuja asioita välittömästi omassa esihenkilötyössä. Esihenkilöistä muodostetut sparrausparit vaihtoivat kokemuksiaan ja näkemyksiään valmennusten välillä.

Yhteiset johtamisen periaatteet täsmentyvät

Hyvää johtamista konkretisoivia johtamisen periaatteita oli jo alustavasti työstetty ennen valmennusta koko United Bankersin henkilöstön kanssa. Esihenkilöiden valmennuksen viimeisessä osassa täsmennettiin yhdessä esihenkilöiden kesken arvoihin perustuvia johtamisen periaatteita.

United Bankersissä jatketaan valmennuksen jälkeen aktiivisesti johtamisen periaatteiden käytäntöön vientiä eri tavoin esimerkiksi tavoiteasetannan, bonusmallien ja kehityskeskustelujen avulla. ”On myös tärkeää, että voimme mitata ja seurata johtamisen periaatteiden toteutumista”, korostaa Pia. Mittaamiseen ja seurantaan United Bankersillä on käytössä mm. henkilöstötutkimukset.

Valmennuksesta nähtävissä jo mitattavia hyötyjä

Elina ja Pia kertovat olleensa varsin tyytyväisiä valmennukseen ja yhteistyöhön Liftedin kanssa. ”Kaikkien esihenkilöiden aktiivinen osallistuminen ja se, että he kokivat valmennuksen hyödylliseksi, kertoo valmennuksen onnistumisesta”, toteaa Elina. ”Ylintä johtoa myöten sitouduttiin vahvasti valmennukseen ja johto näytti omalla toiminnallaan esimerkkiä”, kertoo Pia.

Elinan ja Pian positiivista kokemusta valmennuksen tuloksista todentavat myös johtamista koskevat arvioinnit, jotka esihenkilöt laativat ennen valmennusta ja valmennuksen jälkeen. Loppuarvioinnin mukaan valmennukseen osallistujat kokivat kehitystä tapahtuneen jokaisella johtamisen arvioinnin osa-alueella.

United Bankers & Lifted -valmennuksen tuloksia

Onnistumista siivittivät paitsi organisaation tarpeiden ja kohderyhmän huomioiminen valmennuksen suunnittelussa ja toteutuksessa, myös Liftedin valmentajan ammattimainen, uskottava ja kohderyhmässä luottamusta herättävä tyyli”, kertovat Pia ja Elina.

He suosittelevat vastaavaa valmennusta niin asiantuntijaorganisaatioille kuin kasvu- ja kehitysvaiheessa oleville yrityksille. ”Loppujen lopuksi kaikkihan on kiinni ihmisistä ja siitä, että ymmärretään motivaation, sitoutumisen ja innostuksen merkitys johtamisessa”, kiteyttää Elina osuvasti johtamisen kehittämisen ytimen.

Kuvalähteet: United Bankers


Lue lisää yhteistyötarinoitamme täältä tai tutustu valmennuksiimme palvelusivuiltamme. Tarvitsetteko asiantuntevaa kumppania kasvuun, muutokseen tai haastavaan tilanteeseen? Sparrailemme mielellämme kanssanne. Ota yhteyttä Jukkaan, niin jutellaan lisää!

Jukka Joutsiniemi
Co-founder
Työyhteisöjen kehittäjä

+358 44 271 1487

Tai varaa aika suoraan kalenteristani
ilmaiselle sparraukselle tästä

 
 

Lue myös:

Asiakastarinat

CASE Turku Energia: Yhdessä määritellyt johtamislupaukset tukevat laadukasta, yhtenäistä johtamismallia

Turku Energia loi Liftedin avustuksella koko konsernin johtamislupaukset strategiaa, arvoja ja tavoiteltua johtamismallia tukevaksi.

Lue
Asiakastarinat

Case DLA Piper: Yhteisistä johtamisen periaatteista johtamisteoiksi

DLA Piper on yli 40 maassa toimiva asianajotoimisto, joka on keskittynyt liiketoimintajuridiikkaan. Suomessa yhtiö on toiminut vuodesta 2016. Palvelut kattavat yrityksen elinkaaren perustamisesta aina vapaaehtoiseen selvitystilaan ja uudelleenjärjestelyyn. DLA Piper Finland Oy:n palveluksessa on yli 80 henkilöä.

Lue
Asiakastarinat

Case Bob the Robot: Onnistumisen johtamista luovassa työyhteisössä

Suorituksen johtamisesta puhutaan Bob the Robotissa onnistumisen johtamisena. Valmennuksessa kehitettiin esihenkilöiden onnistumisen johtamisen valmiuksia ja johtajuuskyvykkyyksiä onnistuneiden kohtaamisten ja keskustelujen edistämiseksi.

Lue
Liftcast #35

Liftcast #37: Moderni suorituksen johtaminen │ Jouni Eronen

Millaista on moderni suorituksen johtaminen, joka mahdollistaa onnistumisen myös muuttuvassa toimintaympäristössä. Vieraana Jouni Eronen.

Uusimmat sisällöt:

Asiakastarinat

Case MTK: Itsensä johtamisen kyvykkyyttä ja onnistumisia haastavissa tilanteissa

MTK:n Maatalousyrittämisen asiantuntijat saivat Liftedin valmennuksessa tukea ja työkaluja itsensä johtamiseen ja kuormituksen hallintaan.

Lue
Johtaminen

Moderni suorituksen johtaminen on onnistumisen johtamista

Moderni suorituksen johtaminen auttaa esihenkilöä onnistumaan ja organisaatiota menestymään kestävästi muuttuvassa toimintaympäristössä.

Lue
Liftcast #38

Liftcast #38: Z-sukupolven työelämä ja johtaminen │ Annakerttu Aranko

Millainen Z-sukupolvi on ja miksi? Ymmärtämällä tämän voimme auttaa heitä onnistumaan työelämässä. Studiossa Norenin Annakerttu Aranko.

Asiakastarinat

CASE United Bankers: Yhteinen ymmärrys hyvästä johtamisesta mahdollistaa entistä parempaa johtamisen laatua ja johtamiskokemusta

United Bankers vahvisti valmennuksessamme esihenkilöiden yhteistä ymmärrystä hyvästä johtamisesta ja saavutti paremman johtamisen laadun.

Lue
Liftcast #35

Liftcast #37: Moderni suorituksen johtaminen │ Jouni Eronen

Millaista on moderni suorituksen johtaminen, joka mahdollistaa onnistumisen myös muuttuvassa toimintaympäristössä. Vieraana Jouni Eronen.