facebook_pixel

Puhelimen sininen valo pois – näin parannat unen laatuasi hetkessä!

Uni on yksi kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin peruspilareista. Törmäämme kuitenkin valitettavan usein siihen, että juuri unesta lähdetään karsimaan heti, kun kiire ja stressi alkavat vaivaamaan. Nykyisin arkemme on myös täynnä ärsykkeitä ja tekijöitä, jotka vaikuttavat unen laatuun heikentävästi; joskus jopa niin, että lopputulemana on unettomuus.

Yksi näistä ärsykkeistä on älypuhelin ja muut sähköiset laitteet, ja erityisesti niiden sininen valo. Olet varmasti törmännyt jo monesti uutisiin, jotka kertovat ruutujen sinisen valon heikentävän unen laatua kun laitteita käytetään juuri ennen nukkumaanmenoa. Kun vietämme yhä suuremman osan vapaa-ajastamme ruutujen äärellä, on sinisen valon vaikutus terveyteemme vähintäänkin huomattava. Parasta olisi siis pysyä poissa näytöiltä, kuten puhelimen, koneen tai television äärestä, aina pari tuntia ennen yöunille menoa.

Mikä neuvoksi, jos ruutua on kuitenkin pakko katsoa? Onneksi nyt myös laitteiden valmistajat ovat reagoineet tähän ongelmaan. Nyt voit nostaa unen laatuasi keinolla, joka vie sinulta vain muutaman minuutin – ja jonka vaikutukset huomaat varmasti pian!

iPhonen ohjelmistopäivitys iOS 10 tukemassa unenlaatua

Applen iPhonen ohjemistopäivitys iOS 10 sisälsi monia uusia ominaisuuksia, joista moni on jäänyt käyttäjiltä huomaamatta. Yksi näistä on puhelimen Color Tint -asetus, joka muuttaa ruudun valon täysin punaiseksi. Siinä missä Night Shift vähentää näytön sinistä valoa tehden ruudusta oranssin sävyisen, Color Tint värjää koko näytön punaisella filtterillä, mikä on paljon tehokkaampi unenlaatua kohotettaessa.

Mitä hyötyä punaisesta valosta sitten on? Punaista valoa on vaikeampi nähdä kuin muita valon taajuuksia. Sen vuoksi silmämme näkevät sen vähemmän kirkkaana, mitä ruutu todellisuudessa myös on. Pimeässä silmämme havaitsevat siis helpommin punaisen ruudun, jolloin niiden mukautuminen valon vaihteluun on helpompaa ja nopeampaa.

Puhelimen sininen valo pois – näin otat iPhonen Color Tint -ominaisuuden käyttöön:

Aukaise puhelin ja toimi seuraavanlailla:

  • Avaa Asetukset (Settings) –> Yleiset (General) –> Käyttöapu (Accessibility) –> Näytön mukautus (Display Accommodations) –> Värisuodattimet (Color Filters)
  • Ota Värisuodattimet (Color Filters) käyttöön
  • Valitse Sävytys (Color Tint) puhelimesi filtteriksi, jonka jälkeen scr0llaa värivalikkoa alaspäin ja säädä näytön punaisuutta vahvemmaksi kohdista Voimakkuus (Intensity) a Sävy (Hue). Tämän seurauksena puhelimesi lähettää vain punaista valoa, mikä tarkoittaa, että silmiesi on helpompi mukautua valoon pimeällä.

Color Tint -asetus on myös mahdollista lisätä oikotieksi Koti-painikkeeseen. Oikotie kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön, sillä sen avulla vältyt kulkemasta asetusten kautta joka kerta kun haluat muokata näytön värisävytystä.

Ottaaksesi asetuksen käyttöön, toimi seuraavanlailla:

  • Avaa Asetukset –> Yleiset–> Käyttöapu –> Käyttöapu-oikotie (Accessibility Shortcut) –> Värisuodattimet (Color Filters)
  • Ota Värisuodattimet (Color Filters) käyttöön

Jos toiminnon käyttöönotto tuntui haastavalta, löydät kuvalliset ohjeet asetuksen aktivointiin ja oikotien lisäämiseksi Koti-painikkeeseen täältä.

Entä sitten Night Shift -asetus?

Night Shift on saatavilla paitsi iPhonelle, iPadille ja iPod Touchille myös Macille. Kuten jo aiemmin sanoimme, Night Shift muuttaa näytön valoa oranssinsävyiseksi muokkaamalla näytön kirkkautta ja värilämpötilaa pimeän tullen. Näytön värit muuttuvat automaattisesti lämpimämmiksi auringon laskettua ja palautuvat normaaliin taas aamulla sijaintisi ja kellonaikasi perusteella.

Tarkemmat ohjeet Night Shift -asetuksen aktivoimiseen löydät täältä. Mikäli käytössäsi on Android, suosittelemme käytettäväksi samaa asiaa ajavaa Twilight-sovellusta, joka löytyy Google Play Storesta täältä.

Rajaa tietokoneen sinistä valoa f.lux-sovelluksella

Vaihtoehtoja löytyy myös tietokoneille. Kuten jo aiemmin mainitsimme, Night Shiftiä voi käyttää myös Macilla. Vielä yksityiskohtaisemmin omien tarpeidesi mukaan säädettävä sovellus on kuitenkin ilmaiseksi koneelle kuin koneelle ladattava f.lux. Myös f.lux säätelee näyttösi lämpötilaa automaattisesti kellonajan mukaan. Night Shiftiin verrattuna se on kuitenkin huomattavasti tehokkaampi, sillä se pystyy säätämään paitsi värejä myös valon määrää.

Suosittelemme ehdottomasti kokeilemaan f.luxia ellet jo ole sitä kokeillut!

Illan pyhittäminen näytöttömälle ajalle – miksi?

Uusista sinistä valoa vähentävistä sovelluksista huolimatta suosittelemme kuitenkin puhelimen ja muiden sähköisten laitteiden käytön vähentämistä vähintään tuntia ennen nukkumaan menoa. Vaikka sininen valo ei ärsyttäisikään enää silmiämme, ei esimerkiksi työsähköpostia kannata avata vapaa-ajalla liian myöhään, sillä myös mailien aiheuttama henkinen kuormitus voi heikentää unenlaatua.

Myös sosiaalisen median selailu ja viestittely ovat ärsykkeitä mielelle, jonka kannattaisi jo rauhoittua sikeitä unia varten. Jos siis haluat ottaa järeät keinot käyttöön nukkumisen parantamiseksi, jätä puhelin suosiolla pois vähintään tuntia ennen sänkyyn menoa. Vaikutukset ovat varmasti huomattavat!

Ihanteellisesti puhelimen käyttöä kannattaisi välttää myös aamuisin. Päivän ensimmäisen tunnin – tai puolituntisen tai edes vartin, omasta tilanteestasi riippuen – pyhittämisellä näytöttömälle ajalle voi olla jopa erittäin vaikuttava merkitys koko loppupäivään. Kokeile ihmeessä, niin huomaat!

Miksi uni on niin tärkeää?

Miksi vaalia omaa untaan optimoimalla jopa puhelimen asetuksia sitä tukevaksi? Olemme kirjoittaneet paljon unesta ja sen laadun parantamisesta. Voit lukea lisää unesta ja palautumisesta täältä:

Hyviä unia kaikille!

Liity Lifted WAAS -yksilövalmennukseen