Unen SM: näin Suomen työyhteisöissä palaudutaan

Palautuminen on ansaitusti noussut kuumaksi puheenaiheeksi muiden hyvinvoinnin osa-alueiden rinnalle. Olemme käsitelleet aihetta blogissamme eri näkökulmista ja pyrimme tuomaan palautumisen tärkeyttä esiin myös Unen SM-kisojen kautta.

Halusimme kuitenkin kartoittaa myös, miten oikeat työyhteisöt ja niiden jäsenet palautuvat arjen kiireiden keskellä. Kyselimme siis hiljattain verkostoiltamme, miten heidän työyhteisöissään palaudutaan, ja jaamme nyt vastaukset teidän kanssanne. Tässä viisi hyväksi todettua, suosittua tapaa palautumiseen ja stressitasojen laskemiseen!

 

1. Pidä merkityksellinen tauko työpäivän aikana

Taukojen pitäminen keskellä päivää nousi saamissamme vastauksissa tärkeäksi teemaksi. Oli se sitten kahvitauko työkavereiden kanssa, taukojumppa tai jopa tilanteen salliessa pienet päiväunet, työpäivän aikana pidetyt tauot koettiin tärkeänä osana omasta jaksamisesta huolehtimista. Taukomieltymysten moninaisuus korostaa hyvin myös sitä, miten tärkeää on löytää itselle sopivin palautumiskeino. Se, mikä juuri sinulle tuntuu palauttavalta hetkeltä työpäivän aikana riippuu työtehtävistäsi, luonteestasi ja siitä, mitkä asiat sinua milloinkin eniten kuormittavat. Näille kannattaa lähteä etsimään vastapainoa myös työpäivän aikana pidettävillä tauoilla.

 

Liity Lifted WAAS -yksilövalmennukseen

2. Vaihda maisemaa!

Oli se sitten kävelylenkki työpäivän aikana tai harrastuskerhoon lähtö työpäivän jälkeen, moni koki maisemanvaihdoksen jo itsessään palauttavana. Fyysisen ympäristön vaihtuminen auttaa päästämään irti mielessä pyörivistä työasioista.

Maisemanvaihdoksen kaveriksi kannattaa ottaa offlineen siirtyminen, eli jätä pois kännykkä ja muut välineet, joista työasiat voisivat hiipiä häiriköimään palauttavaa hetkeäsi. Tee vähintään itsesi kanssa sopimus, ettet vilkuile työsähköposteja toisella silmällä vaan annat mielesi levätä ja keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

3. Irroittaudu työpäivästä liikkumalla

Erinäiset liikunnalliset aktiviteetit ovat erinomaisia tapoja palautua varsinkin istumapainotteisesta tietotyöstä. Liikunnan haastavuustaso kannattaa valita oman fiiliksen pohjalta, sillä liian raskas urheilu jo valmiiksi raskaan päivän päätteeksi voi ennemminkin haitata kuin edistää palautumista. Palauttavaa liikuntaa voi olla hikitreenin lisäksi myös esimerkiksi työmatkan kävely kokonaan tai osittain.

 

4. Suomi-klassikko: sauno ja ui

Perisuomalaiseen tapaan moni kertoi rentoutuvansa ja palautuvansa saunan lämmössä. Avantoon tai uimahallin altaaseen pulahtaminen kruunaa rentouttavan saunaelämyksen, jonka jälkeen unikin maistuu entistä makeammin.

Saunominen tutkitusti auttaa monenlaisiin vaivoihin ja parantaa esimerkiksi kuivan talvi-ihon kuntoa ja verenkiertoelimistön toimintaa. Palautumisen lisäksi se siis tukee terveyttä monella muullakin tapaa. Avantouinnin puolestaan on todettu vähentävän esimerkiksi masennuksen ja väsymyksen oireita ja alentavan stressiä. Palautumisen mahtikombo!

5. Arvosta palautumista!

Positiivisena löydöksenä totesimme, että palautumista arvostetaan paljon ja sen merkitys oman ja koko työyhteisön jaksamisen kannalta tiedostetaan hyvin. Jotta palautumiselle osaa varata tilaa kiireen keskellä, palautumisen tärkeys on ensin ymmärrettävä.  

Jos et vielä tee niin, suosittelemme miettimään mieluisia palautumiskeinoja ja merkitsemään kalenteriin aikaa, jonka varaat näille aktiviteeteille. Tämä viestii itsellesi ja muille, että olet nyt vapaalla ja keskityt omaan jaksamiseesi. Tämä on paitsi oman etusi mukaista, myös palvelus koko työyhteisöllesi, koska levänneenä jaksat olla parempi työkaveri ja tehokkaampi työntekijä.

 

Unen Suomen mestaruudesta kilpaillaan keväällä 2019 jo kolmatta kertaa. Aiemmilta vuosilta tutun yksilösarjan lisäksi kisa käydään nyt myös työyhteisösarjassa – haussa on nimittäin Suomen parhaiten palautuva työyhteisö 2019! Otatteko haasteen vastaan? Ilmoita työyhteisösi mukaan tänään!

Scroll to Top