facebook_pixel

Tauko työpäivän aikana voi tuntua ajanhukalta, mutta se ei todellakaan ole sitä. Koska me emme erottele hyvinvointia vapaa-aikaan ja työelämään, haluamme auttaa ihmisiä löytämään parempia tapoja myös työpaikalle. Yksi merkittävin työtehokkuuden nostaja onkin työpäivän aikana pidettävät tauot.

Täysi kalenteri ja kiirellä kehuskelu ei meidän mielestämme ole koskaan ollut trendikästä. Onkin ilo huomata, että työnantajien kiinnostus työntekijöiden työhyvinvointia kohtaan on nousussa, ja halu löytää viisaampia työtapoja kiinnostaa. Toivommekin, että työntekijät eivät enää ylpeilisi kiireellään vaan sen sijaan sillä, kuinka paljon he saavat aikaiseksi. Aikaansaava ja tehokas työntekijä on yrityksen tuottavuudelle parempi vaihtoehto kuin stressaantunut ja kiireinen työntekijä. Sen vuoksi kannustamme jokaista olemaan kiireisen sijaan tehokas – ja tehokkuus syntyy omien työtapojen tarkastelusta.

Yritysvalmennuksissamme keskitymme luomaan entistä parempia työtapoja organisaatioiden henkilöstölle. Nyt jaamme blogissamme kuitenkin yhden vinkin, jolla voit muuttaa työpäiviesi tehokkuutta ja oloasi merkittävästi. Muutos ei ole mikään mullistava kikka, vaan yksinkertainen asia, joka pitäisi mahtua jokaiseen työpäivään: tauot.

Tauko työpäivän aikana – miksi ihmeessä?

Monesta saattaa tuntua väärältä pitää taukoa työnteosta – työpaikallahan on tarkoitus nimenomaan, no, tehdä töitä! Todellisuudessa taukojen pitämiseen on monta hyvää syytä, jotka tekevät suuren palveluksen sinun lisäksesi myös työtehtävillesi. Taukojen ansiosta työntekijä on tutkitusti tehokkaampi työtehtävissään kuin ilman taukoja.

Lisäksi taukojen ansiosta voit keskittyä paremmin työtehtäviin: katseesi ei ala harhailla Facebook-sivulle tai kännykän viesteihin, vaan suoriudut tehtävästi keskittyneesti eli tehokkaammin.

Tauot saavat myös ajatukset rullaamaan uudella tavalla. Kun herättelet mieltäsi ja kehoasi tauolla, saatat huomata ratkaisevasi luovan tehtävän tai askaruttavan kysymyksen tauon jälkeen hetkessä. Lisäksi tauot auttavat priorisoimaan. Kun poistut hetkeksi työpisteesi äärestä, voit priorisoida työtehtäviäsi helpommin: tauon ansiosta näet, mikä to do -listallasi on todella tärkeintä.

Pidemmän lounastauon lisäksi työpäivään on hyvä sisällyttää lyhyempiä, 1-5 minuutin mittaisia taukoja. Mutta mitä näillä lyhyillä tauoilla voi oikein tehdä?

1. Mene ulos raittiiseen ilmaan

Onko sinulla aikaa enemmän kuin minuutti? Tee nopea happihyppely! On erittäin tärkeää, että poistut tauon ajaksi työpisteesi ja ruutusi luota. Anna aivoillesi ja kehollesi raitista ilmaa myös työpäivän aikana, ja huomaat energisyytesi nousevan uudelle tasolle hetkessä.

Happirikas ilma auttaa meitä keskittymään töihin, ja samalla annat kehollesi liikettä staattisen istuma-asennon jälkeen. Jos haluat välttää istumisen haittoja, kannattaa osa työpäivästä tehdä seisten. Jos työasennon säätäminen on mahdotonta, kannattaa jaloittelusta huolehtia etenkin tauon aikana!

Ulkona käyminen päivänvalon aikaan on etenkin kaamoksen aikaan talven pimeinä kuukausina tärkeää. Kun näet päivänvaloa, vuorokausirytmisi pysyy paremmin yllä ja saat kampitettua pahimmat kaamosväsymyksen oireet päivänvalon ansiosta.

tauko työpäivän aikana

2. Syö lounas muualla kuin työpisteen ääressä

Lounastauon aika! Ethän hotki ateriaasi työpisteen äärellä tai somekanavia selaillen? Käytä lounastaukoosi rohkeasti siihen määrätty aika, ja syö ateriasi aina muualla kuin työkoneen ääressä. Lounastauon rauhoittaminen on kannattavaa moneltakin kannalta: kun keskityt ruokailuun, tulet myös nopeammin kylläiseksi.

Etenkin, jos aamupäivä on ollut hektistä ja olet juossut paikasta toiseen, on lounastauko hyvä hetki rauhoittaa päivä ja muuttaa sen tunnelmaa totaalisesti. Istu alas ja keskity jokaiseen suupalaan. Pureskele ruokasi kunnolla. Lounastauko on myös hyvä hetki olla sosiaalinen työkavereidesi kanssa! Ehkä voitte muodostaa hyviä lounastauon tapoja yhdessä?

3. Älä selaa työasioita tauon aikana

Jos saat työkaverisi lounaalle kanssasi, tehkää yhteinen sopimus: pitäkää työsähköpostit, -puhelimet ja työhön liittyvät puheenaiheet pois lounastauolta. Sama sääntö pätee kaikkiin päivän taukoihin: Tauko työpäivän aikana tulee aina pitää puhtaasti taukona. Kun on aika irrottautua työasioista, tee se täysillä. Anna itsellesi 5 minuuttia, jätä puhelin työpisteelle ja anna tauko vain itsellesi ja hyvinvoinnillesi.

Lisäksi yhteiset tauot ja lounastauot ovat loistava keino kasvattaa työpaikan sisäistä yhteisöllisyyttä! Kun huolehdit sosiaalisuudesta myös työpaikalla, opit tuntemaan myös työporukkasi paremmin.

Tauko työpäivän aikana

Tauoilla voi käyttää myös mielikuvitusta ja pitää hauskaa – niin kuin coach Elsa näyttää! 😉

4. Tee nopea taukojumppa

Onko aikaa vain minuutti tai kaksi? Loistavaa! Ehdit pitää tauon! Jos teet töitä istuma-asennossa, nouse ylös ja ravistele jalkojasi ja käsiäsi. Jo minuutti riittää taukojumppaan, joka saa veren kiertämään ja vireystason korkeammalle. Lisäksi taukoliikunta ehkäisee lihasjumeja ja -kireyttä, jotka syntyvät staattisista ja epäergonomisista työasennoista.

Taukojumpan voi tehdä täysin ilman välineitä, mutta esimerkiksi osa valmennettavistamme on hankkinut työpaikalleen kuminauhan tai kepin, jolla pienet pumppaukset ja avaukset saavat lisää tehoa. Muista sisällyttää taukojumppaasi myös venytyksiä ja kiertoja, joilla saat liikkuvuutta koko kroppaan. Lifted WORK -valmennuksissamme jaamme jopa taukojumppavideon, jonka avulla voi tehdä pienen tehokkaan jumpan työpäivän keskellä!

5. Tee hengitysharjoitus

Onko aikaa pari minuuttia tai hieman enemmän, ja tuntuu, että kiire ja stressi ovat olleet läsnä koko päivän? Silloin on aika pysähtyä täysin! Kun tauko työpäivän aikana koittaa, tee hengitysharjoitus, joka laskee kehon kortisolitasoja ja verenpainetta. Jo pari minuuttia riittää siihen, että saat harjoituksen hyödyistä kaiken irti.

Sinun ei tarvitse istua lootusasennossa hämärässä huoneessa, vaan tarkoitus on yksinkertaisesti olla hetki läsnä. Ota hyvä istuma-asento, aseta kännykän herätys muutaman minuutin päähän ja sulje silmäsi. Sitten keskity hengitykseesi – voit myös rauhoittaa sitä tietoisesti. Kun lasket stressitasosi, pystyt tekemään töitä tauon jälkeen entistä tehokkaammin.

Nämä olivat meidän viisi vinkkiämme parempiin taukoihin työn aikana. Millainen on sinun ihannetaukosi? Kerro se meille sosiaalisessa mediassa Instagramissa tai Facebook-kommenteissa. Jaa meille kuva taukohetkestäsi, ja muista merkitä meidät siihen: @liftedfi

Loistavia työpäiviä kaikille!

Tilaa työhyvinvointiartikkelit 

suoraan sähköpostiisi

Pidämme sinut ajan tasalla työhyvinvointiin ja viisaampiin työtapoihin liittyvistä aiheista. Lähetämme sähköpostia n. kerran kuukaudessa ja emme jaa tietojasi ulkopuolisille.