CSM-Iinan ajatuksia perehdytyksestä ja ensimmäisestä kuukaudestaan

Vuoden alussa tiimiimme liittyi Customer Success Manageriksi Iina Torppa. Nyt kun Iina on ollut osa tiimiä hieman yli kuukauden, annetaan hänen itse kertoa ensimmäisten viikkojen oivalluksistaan:

Customer Success Manager

Aloittaminen uudessa työpaikassa on aina jännittävää. Nopeasti huomaa, että innostuksen viedessä mennessään päivät vilisevät silmissä ja ensimmäinen kuukausi on takana ennen kuin huomaakaan. No, tässä tilanteessa olen juuri itsekin. Onnekseni meillä harjoitetaan paljon tietoista reflektointia, joten nämä viikot eivät ole menneet aivan sokeassa putkessa, vaan niistä on jäänyt erittäin paljon oppeja ja oivalluksia käteen. Oppien jakamiseksi, kuvaan kolme tärkeintä oivallustani perehdytyksestä ja työskentelystä Liftedillä tähän mennessä.

Jos olet juuri aloittamassa uudessa työssä, tai erityisesti jos olet juurikin sillä toisella puolella vastaanottamassa ja perehdyttämässä uutta työntekijää, ota näistä koppia!

1. Hyvä perehdytys vauhdittaa uudessa työssä aloitusta eksponentiaalisesti

Kuten sanonta kuuluu, “Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty” – sama pätee uuden työntekijän perehdytyksessä. Minun on heti annettava suuret kiitokset perehdyttäjilleni Jukalle ja Tanelille. Sain heiltä jo kuukautta ennen aloitustani erittäin kattavan perehdytyspaketin, jonka avulla tutustua Liftedin toimintaan ja palveluihin.

Voin helposti sanoa, että materiaalit vauhdittivat ja sujuvoittivat aloitustani erittäin paljon ja pääsin paljon paremmin sisälle toimintaan heti ensimmäisestä aloituspäivästä lähtien. Yhteistä perehdytysaikaa päästiin heti hyödyntämään syvemmän tason perehdytykseen mahdollisimman tehokkaasti.

Perehdytyspakettini koostui parhaista nostoista Liftedin omista podcasteista, webinaareista, blogeista ja kirjallisesta materiaaleista. Haluaisin jakaa koko paketin teille, mutta ehkä aloitamme minun suosikkipodcastieni nostoista:

Flow -tila

Hyvinvoinnin johtaminen asiantuntijaorganisaatiossa

Hyvinvoinnin strateginen suunnittelu 

Lisää löydät Materiaalit -sivultamme! Erityisbonuksena haluan jakaa myös oman etätyöohjeistuksemme, josta on varmasti minun lisäkseni hyötyä monille muille.

Lataa etätyöohje

2. Koita olla tekemättä liian montaa isoa elämänmuutosta samaan aikaan

Uuden työn aloittaminen on huomattavan kuormittavaa – olet varmasti kokenut saman. Otin itselleni kylläkin vielä siihen päälle vähän ylimääräistä.

Yksi parhaista asioista Liftedillä aloittamisessani oli vapaus työskennellä missä tahansa – minun tapauksessani tämä tarkoitti jo pitkään kaivattua paluumuuttoa Ouluun! Ihana ja odotettu lisäys elämääni, jonka Liftedin joustava työskentelykulttuuri mahdollisti.

Näin jälkikäteen katsottuna pitää kuitenkin jakaa viisautta muille. En missään nimessä suosittele kahta näin isoa muutosta elämässä samanaikaisesti. Kun tammikuussa opettelin samanaikaisesti uutta työtäni ja hoidin muuttoruljanssia kokonaan uuteen kaupunkiin, oli otettava hyöty irti kaikista Liftedin hyvinvointia parantavista opeista. Ja onneksi niitä on paljon! Mennään niihin seuraavaksi.

Uusi työntekijä

3. Pienten hyvien työtapojen ottaminen osaksi arkea parantaa elämää huomattavasti

Sitä ei aina huomaakaan, kuinka merkityksellisiä pienen pienet asiat ovat työpäivän onnistumisen kannalta. Hyvät vaikutukset ulottuvat lähes aina myös vapaa-ajalle asti. Teen nyt pienen listaus-ceptionin ja listaan listan sisälle jälleen kolme itselleni tärkeintä:

Päivän aloitus suunnittelulla

Aloitamme jokaisen päivän käyttämällä pienen hetken oman päivän tärkeimpien taskien listaamiseen (3-5 kpl). Postaamme listat Slackiin omalle kanavalleen, jotta tiimi on  jatkuvasti pulssilla. Apuakin on helppo pyytää/tarjota näin etätyössä kun tietää mitä muilla on päivän agendalla!

Tauot, 25/50 palaverit ja kirjaimellinen ruokatunti

Aivot pysyvät virkeänä ja suorituskyky korkealla, kun pitää oikeasti niitä taukoja. Ja vielä fiksuja sellaisia. Palaverimme ovat lähes poikkeuksetta 30&60 minuutin sijaan 25&50 minuuttia – näin tauot päivän aikana ylipäätään mahdollistuvat. Pyrin mahdollisimman usein irrottautumaan koneelta taukojen aikana, jotta aivot saavat todellisen lepohetken.

Isoin muutos tauoissa oli ruokatunnin pidentäminen perinteisestä puolesta tunnista kirjaimellisesti tuntiin. Olen ottanut tavaksi tehdä keskellä päivää jotain aivan muuta kuin töitä (viime aikoina muuttolaatikoiden kanssa sorvaamista, jatkossa toivottavasti muuta liikuntaa) jonka jälkeen iltapäivä tuntuu aivan erilaiselta kuin ennen! Tuntuu kuin tulisi aivan uutena virkistyneenä ihmisenä iltapäivän palavereihin.

Säännöllinen reflektointi (päivä, 30/30, perjantaifiilistely)

Suunnittelun toinen puolikas onkin tehdyn reflektointi, sitä teemme Liftedillä systemaattisesti. Päivän päätteeksi käyn itse vielä aamulla postaamani tasklistan läpi ja katson olenko saanut aikaan sen mitä halusinkin. Tarvittaessa suunnittelen jo seuraavaakin päivää. Kuukausittain teemme jokainen isomman reflektointikierroksen, jossa katsomme 30 päivää taaksepäin sekä 30 päivää eteenpäin. Yhdistettynä päivä- (ja viikkotason) suunnitteluun, tulee tästä aivan mielettömän kova kombo oman työn tuloksen parantamiseen. Ja sokerina pohjalla mainitsen jokaviikkoisen perjantaifiilistelyn! Kokoonnumme tiimin voimin linjoille kahvikupposen kera, ja kertaamme yhdessä mitä kaikkea mahtavaa viikon aikana on tapahtunut. Onnistumiset, kehut tiimille, parhaat opit – jaamme tämän kaiken ja lähdemme viikonloppua kohden hymy huulilla!

Toivottavasti sait tästä ensimmäisen kuukauteni reflektoinnista ajatuksia omaan arkeesi! Olen tavoitettavissa jos haluat kuulla enemmän tai kysyä lisää – tavoitat minut linkkarista, sähköpostitse iina@lifted.fi tai jopa ihan puhelulla +358 40 8240 656!

Huippua loppuviikkoa!

Uusimmat sisällöt:

Liftcast #29

Liftcast #29: Valmentava johtaminen esihenkilön työkaluna │ Karoliina Hiekkanen

Valmentava johtaminen puhuttaa, mutta miten sitä tulisi hyödyntää oikein? Liftcast-podcastin studiossa Karoliina Hiekkanen.

Asiakastarinat

CASE Turku Energia: Yhdessä määritellyt johtamislupaukset tukevat laadukasta, yhtenäistä johtamismallia

Johtamislupausten pohdinta eri kokoonpanoissa, useammassa tilaisuudessa ja erilaisten välitöiden avulla edesauttoi johtamislupausten täsmentymistä nimenomaan Turku Energian strategiaa, arvoja ja tavoiteltua yhteistä johtamismallia tukevaksi.

Lue
Asiakastarinat

Case Roima Intelligence: Valmennuksella käytännön työkaluja itsensä johtamiseen

Roiman itsensä johtamisen valmennuksessa tuettiin työyhteisön onnistumista kasvavassa globaalissa projektiorganisaatiossa

Lue
Liftcast #28

Liftcast #28: State of leadership in Finland │ Nick Vertigans & David Goddard

In this Liftcast episode, we explore leadership in Finland, delving into characteristics, challenges, and strengths of Finnish leaders.

Asiakastarinat

CASE Pirkanmaan Jätehuolto: Työyhteisötaitojen valmennusta koko henkilöstölle kiertotalouden edelläkävijäyrityksessä

Koko Pirkanmaan Jätehuollon henkilöstö osallistui Liftedin toteuttamaan työyhteisötaitojen valmennukseen

Lue