Näin saavutat tavoitteesi – varmasti!

Aina silloin tällöin ihmiset innostuvat tekemään elämäntaparemonttia – etenkin vuoden vaihtuessa tai lomilta töihin palatessa. Kiireen keskellä ruokailutottumukset, treenaaminen ja yöunet saattavat jäädä vähemmälle huomiolle, jolloin into tehdä tavoitteita terveemmän, energisemmän ja kaikin puolin paremman elämän saavuttamiseksi saattaa herätä.

Tavoitteiden asettaminen on hyvä päätös, sillä se antaa sinulle suunnan, johon lähteä kulkemaan. Maaliin pääseminen vaatii kuitenkin sen, että pysyt oikealla reitillä loppuun asti. Useimmiten elämäntaparemonttia tehdessämme osaamme nähdä halutun lopputuloksen, mutta emme tiedä, kuinka se oikein käytännössä toteutuisi. Menestyneitä ihmisiä katsoessamme saatamme ihailla heidän tahdonvoimaansa ja itsekuria, jolla he pysyvät päätöksissään ja saavuttavat tavoitteensa. Toki muutokset vaativatkin tahdonvoimaa, mutta sitäkin enemmän katse kannattaa kääntää omiin tapoihin.

Luo itsellesi loistavat rutiinit

Millaisia rutiineja sinulla on arjessasi? Mieti hetki vaikka omaa aamuasi ja millaisista asioista se koostuu: syötkö aamupalaa, pesetkö hampaat, lähdetkö treenaamaan vai kuunteletko musiikkia? Onko aamusi kiireinen? Todennäköisesti suurin osa aamulla tapahtuvista asioista on automatisoituja tekoja, kuten pukeutuminen ja hampaiden pesu. Samalla tavoin jokapäiväisestä tekemisestämme jopa 95 prosenttia on tapojen ja tottumusten aikaansaannosta, ja vain viisi prosenttia tapahtuu tietoisen päätöksen pohjalta. Yleensä siis toimimme koko ajan niin kuin olemme tottuneet toimimaan.

Pienillä muutoksilla suuria lopputuloksia

Pienetkin muutokset tavoissa ovat niitä askelia, jotka ajan kuluessa johtavat suuriin lopputuloksiin. Päätä esimerkiksi syödä joka aterialla enemmän kasviksia. Kun teet tietoisen päätöksen, osaat valita aina lounaalla lisukkeeksi kasviksia ja suosia tuoreita vaihtoehtoja. Hiljalleen päätöksestäsi tulee automaattinen rutiini. Uuden tavan oppii noin kahdessa kuukaudessa, joten jo lyhyessä ajassa saatat huomata kuinka valtavan paljon yksi pieni muutos auttaa sinua kohti tavoitteitasi.

renkaat

Luo positiivinen kierre

Onnistumisen kokemukset poikivat lisää onnistumisen tunteita: kun teet muutoksen ruokavaliossasi esimerkiksi päättämällä syödä enemmän kasviksia, saat enemmän energiaa päiviisi ja jaksat paremmin. Silloin on helpompaa aloittaa myös säännöllinen liikunta pikkuhiljaa. Kun liikunta on osana arkea tukemassa hyvää oloa, tuntuu vaikkapa tupakoinninkin lopettaminen helpommalta – kuulostavatko elämäntapamuutokset jo konkreettisemmilta?

Tapamuutosten kanssa kannattaa kuitenkin muistaa kaksi tärkeää asiaa: positiivisuus ja maltillisuus. Älä ruoski itseäsi, jos koet epäonnistuneesi hetkellisesti. Voit aina palata takaisin uusien tapojen opetteluun. Sen sijaan pieniäkin onnistumisia saa ja kannattaa juhlistaa! Anna itsellesi kiitosta siitä, että toimit jatkuvasti oman hyvinvointisi puolesta. Tämä positiivinen ajattelu kannustaa sinua pysymään valitulla reitillä.

Rakenna menestyksesi pala palalta

Uusia tapoja kannattaa kuitenkin opetella maltillisesti. Varo yleistä pahaa virhettä, että ahnehtisit liian monta uutta terveellistä tapaa kerralla – ota aluksi yksi tapa opetteluun. Tämän yhden tavan sisällä voit kasvattaa sen kokoa maltillisesti: esimerkiksi aamuliikunnan kohdalla treenaamalla ensin vain kymmenisen minuuttia, sitten parikymmentä, lopulta puoli tuntia. Kuka tietää, ehkä jossain vaiheessa liikutkin jopa tunnin joka aamu! Kyseinen lopputulos on kuitenkin paljon helpompi saavuttaa, kun olet aloittanut pienemmästä ja kasvattanut määrää vähitellen. Tällöin onnistumisprosenttisi on tutkitusti paljon korkeampi kuin tilanteessa, jossa yrittäisit opetella vaikkapa kolmea tapaa yhtä aikaa tai ottaa haltuun yhden todella massiivisen uuden tavan.

Malta ottaa pieniä askelia kohti tavoitteitasi, ja nauti matkasta! Kun pysyt kiinni omassa suunnitelmassasi, tavoitat pysyvät muutokset varmemmin.

front lever

Ennakoi ja ratkaise ongelmat ennen kuin ne lannistavat sinut

Pysyviä tapamuutoksia ja omien tavoitteiden saavuttamista kannattaa vaalia myös ennakoimalla mahdollisia ongelmia: miten esimerkiksi jaksaa jatkaa kuntoilua kaamosajan koittaessa, kun on pimeää, kylmää ja väsyttää? Voiko ratkaisuna olla vaikkapa salijäsenyys ihan työpaikan vierestä, jolloin voit suunnata suoraan töistä treenin pariin ja mahdollisuutta tekosyille luistaa liikunnasta ei tule? Kun tiedostaa omat heikkoutensa etukäteen, voi ennakoida mahdollisia sudenkuoppia. Ole rehellinen itsellesi ja tiedosta ongelmat yrittämättä peitellä niitä. Jokaiselle tulee mutkia matkaan!

Varmista menestyksesi tukistrategioilla ja ympäristön optimoinnilla

Luo itsellesi tärkeitä tukistrategioita, kuten toistuvuuden ylläpitäminen ja onnistumisen tunteen saavuttaminen. Toistuvuus luo tavasta pysyvän osan arkea, ja onnistumisen tunne vie varmemmin eteenpäin kuin suurelta tuntuva muutos. Tarkkaile myös ympäristöäsi ja ihmisiä ympärilläsi, ja pyri luomaan itsellesi ympäristö, joka tukee tietäsi kohti tavoitteitasi. Kannustavatko lähimmäisesi sinua ja auttavat hetkinä, jolloin motivaatio on koetuksella?

Sosiaalinen tuki on tutkitusti yksi tärkeimmistä tapamuutoksien onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tämä onkin yksi niistä syistä, miksi valmennuksemme parantavat osallistujiensa onnistumistodennäköisyyttä dramaattisesti: tavoitteita kohti astellaan rinta rinnan samanhenkisten ihmisten tukemana.

Liity nyt Lifted WAAS -verkkovalmennukseen

Tee konkreettisia muutoksia myös kotiisi. Kun kaapeista ei löydy suklaata ja keksejä edes vieraiden varalle, et itsekään sorru napostelemaan makeanhimon yllättäessä – ja samalla pysyt mahdollisessa painonpudotustavoitteessasi. Tilanteessa, jossa heikkona hetkenäsi kierrät ympäri kotisi kaappeja sokeriherkkuja etsien – been there, done that! – mutta niitä löytämättä, tekee tämä pieni ympäristön tietoinen etukäteishallinnoiminen eron onnistumisen ja epäonnistumisen välillä.

Tekstin alussa mainittua tahdonvoimaa kannattaakin käyttää ainaisen kamppailun ja jatkuvien energiaa vievien pikkupäätösten sijasta tapojen ja rutiinien rakentamiseen ja ympäristön optimointiin. Näin rakennat itsellesi vahvan pohjan koko loppuelämällesi ja saavutat tavoitteesi varmasti.

Lataa tutkimusraportti

Tilaa Yksi hyvinvointi -posti

Saat joka maanantai sähköpostiisi konkreettisen ja helposti käytäntöön vietävän vinkin, jolla kehität hyvinvointiasi ja suorituskykyäsi.

Yhteystiedot

Lifted Oy
Lapinlahdenkatu 3 A
00180 Helsinki

+358 (0) 44 2711 487
[email protected]

Y-tunnus: 2603736-2

Lifted lyhyesti

Lifted on valmennustiimi, joka auttaa ihmisiä olemaan parhaimmillaan joka päivä.

Lifted WAAS -työhyvinvointipalvelu tekee kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista osan työyhteisön kulttuuria ja kilpailukykyä, mikä auttaa työyhteisöä vapauttamaan täyden potentiaalinsa.