5 energisen ja tehokkaan kokouspäivän kulmakiveä

Tehokkaan kokouspäivän kulmakivet

Monille meistä tulee pitkistä kokouspäivistä mieleen ensimmäisenä muistot nuokkumisesta pitkän pöydän ääressä turhissa kokouksista.

Kokouspäivät voivat parhaillaan kuitenkin olla voimaannuttavia, energisiä ja aikaansaavia. Olemme päässeet muuttamaan useiden yritysten kokouskulttuureja tehokkaampaan ja nautinnollisempaan suuntaan. Tässä kirjoituksessa esittelemme viisi tärkeää kulmakiveä, joiden avulla saat itsestäsi ja tiimistäsi enemmän irti kokouspäivän aikana.

1. Pidä huolta tasaisesta verensokerista ja nesteytyksestä

Kokouspäivän aikana on erityisen tärkeä pitää huoli, että verensokeri pysyy tasaisena ravinnon avulla ja nesteytys on kunnossa.  Molemmat ovat kriittisessä roolissa tasaisen keskittymiskyvyn ja vireyden ylläpitämisessä. Nesteytyksestä on helppoa huolehtia kantamalla vesipulloa mukana läpi työpäivän, sen avulla pystyy helposti seuraamaan että tulee juotua tarpeeksi. Tarve vaihtelee riippuen koostasi ja aktiivisuudestasi, mutta nyrkkisääntönä olisi hyvä juoda vähintään 1,5 litraa vettä päivän aikana.

Kun haluat tukea keskittymiskykyäsi ravinnolla, on erityisen tärkeää pitää huoli perusteista. Yleisesti kokouspäivän aikana ei tule liikuttua kovinkaan paljoa, joten et tarvitse suurta määrää hiilihydraatteja päivän aterioilla. Panosta lounaalla ainakin kahteen kouralliseen kasviksia, vähintään kouralliseen proteiinin lähdettä ja tyydyttymättömän rasvan lähteeseen.

Pidä huoli, että tauoilla on tarjolla ravitsevaa syötävää. Etenkin rasvat ovat tärkeitä aivotoiminnan ja keskittymisen tukena. Koska tyydyttyneitä rasvoja on helpompi saada ravinnosta, panosta etenkin tyydyttymättömän rasvan lähteisiin. Hyviä välipaloja ovat esimerkiksi pähkinät, siemenet, marjat ja vihannekset. Hedelmissä kannattaa panostaa vähäsokerisempiin vaihtoehtoihin, kuten avokadoihin.


Liity Lifted WAAS -yksilövalmennukseen

2. Pyhitä monipuoliset tauot!

Tauoilla sännätään helposti tekemään muita töitä ja jatketaan kokouksen aiheista keskustelua. Mikäli haluat pystyä keskittymään läpi pidemmän päivän, on tärkeää että vaihdat täysin mielentilaa ja rauhoitat taukosi. Tauoissa on hyvä pitää ensisijaisena sääntönä poistumista näytöltä ja kokoustilasta – kannattaa vaihtaa maisemaa hetkeksi.  Kun ihmisiltä kysyy luennoilla, mikä on unelmatauko, yleisimmät vastaukset ovat kävely meren äärellä, pienet nokoset tai rento keskustelu kollegan kanssa muusta kuin työasioista. Yleisesti kaikki näistä vaihtoehdoista ovat toteutettavissa, mutta vain systemaattinen ”tauottamisen” rutiini puuttuu.

Kiireettömyyden hyödyt pätevät myös ruokataukoihin.

Rauhallisella ruokailutahdilla ja huolellisella ruoan pureskelemisella pystyy vaikuttamaan todella merkittävästi ruoan imeytymiseen ja siihen, ettei tule syötyä liikaa. Keholla kestää nimittäin 15-20 minuuttia viestiä aivoihin, että on tullut syötyä tarpeeksi.

3. Hyödynnä ergonomiaa päätöksenteossa

Istumisen vaaroista on peloteltu sanonnoilla ”istuminen tappaa” tai ”istuminen on vaarallisempaa kuin tupakointi.” Molemmat väittämistä pitävät ikävä kyllä ainakin osittain paikkansa.  Vaarallisinta istumisessa on staattisuus, joka muun muassa hidastaa aineenvaihduntaa ja aiheuttaa jumeja lihaksiin. Meillä on tapana sanoa, että sata huonoa asentoa on parempi kuin yksi hyvä. Pyri siis vaihtelemaan asentoasi vaikka istuisit pitkään tuolissa.

Palavereissa on järkevää hyödyntää eri asentoja ja liikkumista. Luovia ideoita saa paremmin aikaan kävelypalaverissa, jossa maisemat vaihtuvat. Mikäli haluaa saada nopeita päätöksiä kannattaa pitää seisomapalaveri. Jos haluat kehittää täysin uudenlaisia ideoita voi pöydän ääressä pönöttämisen vaihtaa vaikka japanilaistyyliseen aivoriiheen lattialla.

4. Valjasta tietoisen hiljentymisen voima

Tietoinen rauhoittuminen on yksi parhaita keinoja laskea stressitasoja ja parantaa keskittymistä. Pelkkä silmien sulkeminen ja muutaman syvän hengityksen ottaminen nenän kautta sisään ja ulos rauhoittaa lepohermostoamme ja laskee sykettämme. Koita tätä vaikka heti ja huomioi vaikutus.  Erityisen hyödyllinen tietoinen rauhoittumisharjoitus on silloin kun teette saman harjoituksen koko porukalla. Tämä on erinomainen tapa aloittaa kokous, jolla saadaan kaikki samalla viivalle, rauhalliseen ja keskittyneeseen tilaan. Nykyään puhelimelle on saatavilla todella paljon erilaisia laadukkaita ilmaisia ja  helppokäyttöisiä applikaatioita, joissa saa on rauhoittumisharjoituksia. joitain esimerkkejä näistä ovat; headspace, buddhify, calm ja sattva. Toimenpide on helppo. Lataat applikaation puhelimelle ja otat rentoutumisharjoituksen päivän viimeisen palaverin alkuun.

5. Muista tehokkaan kokouksen perusteet!

Kaikille meistä ovat tuttuja kokoukset, joissa ei ole rakennetta tai tarkoitusta jolloin lopputulos jää osallistujien kannalta epäselväksi. Kokousten suhteen on hyvä asettaa tietyt standardit, joiden mukaan jokainen kokous järjestetään.  Tällaista muistilistaa hyödynnämme itse tehokkaan kokouskulttuurin vaalimisessa:

  • Määritä tarve ja agenda. Palaverit ovat päätöksentekoa, eivät ongelman määritystä varten
  • Paikalle vain oikeat henkilöt. Älä osallistu, mikäli sinulla ei ole annettavaa.
  • Kuinka paljon aikaa todella tarvitaan? Määritä aloitus- ja lopetusajat sekä pidä niistä myös kiinni.
  • Voiko tietty tila tai työasento tukea palaverin tehokkuutta?
  • Laita osallistujille selkeä kalenterikutsu, joka sisältää mielellään agendan ja mahdolliset valmistautumisohjeet.
  • Aloita palaveri kertaamalla sen tarkoitus.
  • Ole läsnä palaverissa ja osallistu – pohdi mobiililaitteiden käytön kieltämistä.
  • Varmista palaverin lopussa, että jatkotoimenpiteet ja niihin liittyvät vastuut ovat asianosaisille selvät.

PS. Tiesitkö muuten, että Elisalla tunnin kokouksia kutsutaan nykyään jo työpajoiksi. Tähän tilanteeseen on talossa päästy keskittymällä kokousrutiinien systemaattiseen tehostamiseen.

Mukavaa työpäivää ja parempia kokouksia,

Jukka Joutsiniemi
Hyvinvointivalmentaja

Lifted on valmentajatiimi, jonka tavoitteena on vapauttaa valmennettaviensa täysi potentiaali. Liftedin innostavissa hyvinvointi- ja suorituskykyvalmennuksissa ihminen otetaan huomioon aina kokonaisuutena, joka hyötyy ravinnon, liikkumisen, palautumisen ja ajattelun kehittämisestä! Valmennamme sekä yksityisiä henkilöitä että työyhteisöjä, ja tunnetuimpia palvelujamme ovat tehokkaat verkkovalmennuksemme sekä innostavat live-tapahtumat, jotka ovat auttaneet jo tuhansia nostamaan elämänlaatunsa sekä suorituskykynsä uudelle tasolle. Get inspired, get Lifted!

Lataa tutkimusraportti

Scroll to Top