facebook_pixel

Burn out -testi on nopea tarkistuslista, joka voi auttaa sinua analysoimaan ja reflektoimaan kokonaisvaltaisen  hyvinvointisi tilaa: työuupumus on nimittäin vakava tila, jota ei sovi sivuuttaa olankohautuksella. Toipuminen voi viedä pitkiäkin aikoja, ja tilanteen kanssa voi tuntea olevansa hyvin yksin. Työssä jaksaminen onkin aihe, josta on puhuttu paljon viime aikoina myös mediassa. Kenen vastuulla on huolehtia työntekijän työssä jaksamisesta? Entä miten burn outia voisi ennaltaehkäistä?

Olemme viime vuosina huomanneet, että burn out on puhuttua yleisempi ongelma työikäisten keskuudessa; jopa mediassa keskustellaan siitä, miksi etenkin nuoret työntekijät kohtaavat työuupumusta uransa alkumetreillä. Valmennustyössämme olemme huomanneet, että monesti omia uupumuksen oireita saatetaan vähätellä, ja aiheesta puhumista vältellään työkavereiden ja esimiesten reaktioiden pelossa. Burn out -oireet on kuitenkin aina otettava vakavasti, eikä niitä tule sivuuttaa omassa arjessaan.

Epäiletkö, että sinulla on arjessasi työuupumuksen merkkejä? Laadimme burn out -testin, eli eli tarkistuslistan, jonka avulla voit tarkastaa, sopivatko tuntemasi tai kokemasi oireet työuupumuksen hälytysmerkkeihin. Muistathan kuitenkin, että jos epäilet työssä jaksamistasi tai luulet, että saat pian burn outin, on aiheesta tärkeää keskustella lääkärin sekä oman esimiehen kanssa.

Burn out -testi: Tunnistatko oireet arjestasi?

Fyysiset oireet:

  • Kärsin kroonisista pääkivuista
  • Minulla on säännöllisiä suolisto-ongelmia
  • Minulla on jatkuvasti lihaskireyttä
  • Minulla on stressivatsa
  • Koen usein hengenahdistusta tai puristavaa tunnetta rinnassa
  • Olen huomannut viime aikoinani kokevani ruokahaluttomuutta
  • Tunnen olevani jatkuvasti uupunut, vaikka nukkuisin hyvin
  • Minun on vaikea nukahtaa, vaikka koenkin olevani väsynyt

Henkiset oireet:

  • Koen ahdistuneisuutta
  • Tunnen olevani masentunut
  • Tunnen olevani vihaisempi ja/tai lyhythermoisempi kuin normaalisti
  • Välttelen sosiaalisia tilanteita ja kohtaamisia
  • Ajattelen asioista negatiivisemmin kuin aiemmin

Mikäli useampi kuin toteutuu kohdallasi ja sopii omiin tuntemuksiisi, kannattaa miettiä, olisiko aika keskustella aiheesta lääkärin ja esimiehen kanssa, ja muuttaa omia työskentelytapoja tai työnkuvaa. Kun oireet tunnistaa ajoissa, voi burn outin vielä ennaltaehkäistä. Burn out testi on tarkoitettu vain nopeaksi tarkistuslistaksi, jonka avulla voit  tulla tietoisemmaksi siitä, missä tilassa oma hyvinvointisi ja siihen linkittyvä työhyvinvointisi on. Sen lisäksi asiat täytyy viedä käytäntöön, eli mieti, miten voit muuttaa omaa palautumistasi tai työympäristöäsi parempaan suuntaan.

Burn out -testin tulokset olivat hälyttäviä – mitä tehdä?

Joudumme monesti painottamaan sitä, ettei ole häpeä tuntea uupumuksen tunnetta töissä. Kovinkin bisnesnainen tai -mies uupuu, ja parhainkin uraohjus voi väsyä. Monesti ajatus omasta uupumisesta voi tuntua pahemmalta, mitä aiheen käsittely esimiehen kanssa todellisuudessa tulee olemaan. Lisäksi aiheesta kannattaa keskustella lääkärin kanssa, jonka kanssa voitte reflektoida, mikä tapahtumaan johti ja miten sen voisi tulevaisuudessa ennakoida. Nämä ohjenuorat olemmekin antaneet heille, jotka burn outista parhaimmillaan toipuvat:

  1. Milloin viimeksi pidit lomaa? Entä milloin pidit vapaapäiviä?
  2. Toitko töitä jatkuvasti kotiin? Pyörivätkö työasiat mielessäsi myös vapaa-ajalla?
  3. Jos ajauduit ylikuntoon tai kroppasi joutui kovan kuormituksen väsyttämäksi, milloin viimeksi pidit lepopäiviä ja palauduit kunnolla?

Näitä kysymyksiä kannattaa reflektoida huolella. Ota siis aikaa, ja pohdi, milloin viimeksi olet oikeasti todella palautunut, ottanut vapaata ja antanut sekä kehon että mielen levätä. Kuten huomaat, kaikki kysymykset liittyvät siihen, kuinka hyvin palaudut.  Olemme kirjoittaneet parhaimpia palautumisvinkkejä blogiimme, joten seuraavista artikkeleista voi olla sinulle apua:

Stressin oireet ovat usein huomaamattomia – näin opit tunnistamaan vaivan

Työn ja vapaa-ajan erottaminen – unohda tasapaino!

Väsymys on yleinen vaiva – mistä apua uupuneeseen olotilaan?

Toivottavasti testi auttoi sinua tiedostamaan mahdollisia haasteita omassa hyvinvoinnissa ja palautumisessa. Muista, että jokainen meistä kohtaa haastavampia aikoja elämässään, ja muutos on aina mahdollista – jo pienet askeleet kohti parempaa oloa voivat tuntua merkittäviltä!

Lataa tutkimusraportti