facebook_pixel

Burn out oireet ovat aina hälytysmerkkejä, joita ei tule koskaan väheksyä. Olemme kirjoittaneet stressin oireista ja kroonisesta stressistä aiemminkin. Burn out on kuitenkin vakava tila, johon pitkäaikainen krooninen stressi voi lopulta johtaa. Yritysvalmennuksissamme keskitymme korjaamaan jo nyt nähtävissä olevia ongelmia – ja samalla ennakoimaan tulevaisuuden sudenkuoppia. Yksi näistä kuopista on vakava ja monesti yrityskulttuureissa vaiettu burn out.

Burn outilla tarkoitetaan tilaa, jossa sekä keho että mieli ovat väsyneet uupumukseen asti. Burn outiin liittyy sekä fyysisiä että henkisiä oireita, joista on hyvä tulla tietoiseksi – vain tiedostamalla oireet voit tunnistaa hälytysmerkit omasta elämästäsi.

Vaikka olisit tottunut saamaan kehuja ja ylistystä kunnianhimostasi ja jaksamisestasi, ja louhisit jatkuvasti tiesi haluamiesi vuorien huipuille, se ei tarkoita, ettetkö voisi saada burn outia ja kokea työuupumusta. On myös hyvä muistaa, että voit saada burn outin, vaikka rakastaisitkin työtäsi. On tärkeää oivaltaa, että burn out ei ole millään tapaa merkki siihen sairastuneen henkilön kehon tai mielen heikkoudesta. Kovinkin uraohjus ja kaiken kestävä tekijänainen tai -mies voi saada burn outin. Samalla on tärkeää myös muistaa, että jokainen meistä kokee stressiä yksilöllisesti. Se, mikä ajaa työkaverisi tai puolisosi kroonisen stressin partaalle ei välttämättä tunnu sinulla vielä missään – on kuitenkin hyvä muistaa, että kuormitus on aito toiselle.

Jos epäilet, että burn out lähestyy rymisten sinua tai läheistäsi, kannattaa asiasta keskustella heti oman työterveyslääkärin kanssa. Mutta mitä työuupumuksen kourissa sitten oikein tapahtuu, ja miten nämä hälytysmerkit voi tunnistaa omasta arjestaan?

Jatkuva väsymys kannattaa ottaa vakavasti

Burn out ei koskaan saavu yllättäen – emme välttämättä vain halua kohdata ongelmaa ja suljemme silmät sen oireilta. Todellisuudessa oireet kannattaa ottaa vakavasti heti, sillä silloin voit toimia. Helpoiten lähestyvän burn outin tunnistaa varmasti fyysisistä oireista – mutta mitä ne sitten ovat?

Fyysiset oireet vaihtelevat samalla tapaa kuin muissakin stressin oireissa hyvin yksilöllisesti. Jos reagoit stressaaviin tilanteisiin herkästi vaikkapa vatsallasi tai päälläsi, hyvin todennäköisesti burn out ilmoittaa itsestään kivuilla juurikin reagoivalla kehon osallasi. Krooniset pääkivut, vatsakivut, suoliston heikentynyt toiminta ja stressivatsa ovat selkeitä merkkejä siitä, että kehosi kaipaa lepoa ja palautumista.

Myös lihaskireydet, rinnanahdistus ja hengenahdistus ovat fyysisiä oireita, joita krooninen stressi voi aiheuttaa. Usein nämä fyysiset oireet tulevat käsikädessä henkisten oireiden kanssa – ja ne voivat myös pahentaa toinen toisiaan.

Fyysisiin oireisiin luetaan myös vähentynyt ruokahalu ja unettomuus. On varmasti selvää, että unettomuus ajaa pitkittyneenä uupumukseen ja väsymykseen. Sen vuoksi omasta unen laadustaan huolehtiminen onkin yksi helpoimpia keinoja ehkäistä burn outia ja samalla hallita myös lievempääkin stressiä. Unen laadusta pääset lukemaan lisää coach Tanelin laatimasta postauksesta. Lue 10 vinkkiä unen laadun lisäämiseksi blogistamme.

Henkisiä oireita burn outin lähestyessä on krooninen, jatkuva väsymys, pitkään jatkunut ahdistus ja jopa masentuneisuuden oireet. Henkisiä oireita voivat olla myös muistihäiriöt ja oppimisvaikeudet: jos ennen kirkas ja terävä mielesi ei pelitäkään työpäivän aikana normaalisti eikä töiden tekeminen tunnu mielekkäältä, on syytä seisahtua tarkastelemaan omaa oloaan tarkemmin.

On siis selvää, että burn out vaikuttaa mielialaamme ja jopa persoonallisuuteemme. Krooninen väsymys ja uupumus latistaa nimittäin pirteimmänkin mielen. Peilaa siis hetki omaa käyttäytymistäsi ja ajattelutapaasi. Onko aikaisemmin positiivinen mielesi kääntynyt näkemään vain vaaroja, uhkia ja negatiivisia asioista? Jos ihminen on väsynyt, on vaikeaa nauttia elämästä. On siis täysin normaalia, että uupuneena mielikin kääntyy negatiivisuuteen ja jopa vihaisuuteen ja lyhythermoisuuteen.

Hetkellinen stressi on tärkeää erottaa burn out -oireista: stressin oireista voit lukea täältä. Burn out -oireita tarkastellessa on hyvä miettiä tuntemusten pitkäkestoisuutta – minkä aikaa ne ovat olleet läsnä arjessasi? Jos koet olevasi jatkuvasti väsynyt tai kipeä, oireet kannattaa ottaa aina vakavasti.

Burn out oireet näkyvät myös sosiaalisissa suhteissa

Burn out oireet voi huomata myös konkreettisesti käytöksestäsi: koetko, että et kykene tekemään töitä tehokkaasti työpäivän aikana? Vietkö työt jatkuvasti kotiisi ja murehdit työasioista vapaa-ajallasi? Burn out oireet voit tunnistaa myös sosiaalisesta elämästäsi – tosin jokainen meistä oireilee tälläkin saralla yksilöllisesti ja oireiden lista on lähes yhtä mittava kuin fyysisissä ja henkisissäkin oireissa. Tärkeintä onkin pohtia, onko sosiaalinen elämäsi muuttunut merkittävästi poikkeavaan suuntaan – ja miltä se sinusta tuntuu?

Jos sinusta tuntuu, ettei sinulla ole voimia ylläpitää ystävyyssuhteitasi ja mieluummin eristyisit sosiaalisista piireistä, kannattaa miettiä, minkä asian kanssa olotila on noussut pintaan: kuormittaako työ sinua ja tunnetko olevasi uupunut? Tuntuuko, ettet ole enää samalla aallonpituudella läheistesi kanssa tai onko olosi sosiaalisissa tilanteissa irrallinen? Lohduttomuuden ja kuulumattomuuden tunteet ovat myös selkeitä burn out oireita.

Joskus burn out oireet näyttäytyvät myös tunteena siitä, ettet enää merkitse ystävillesi ja läheisillesi mitään. Jos sinusta tuntuu, ettet saa ylläpidettyä sosiaalisia suhteitasi tai et saa mitään aikaiseksi vapaa-ajallasi, ei merkkejä kannata ohittaa olankohautuksella. Usein vähättelemme oireitamme ja voimme ajatella jopa että valitamme turhasta. Muista kuitenkin, ettei mitään näistä oireista kannata vähätellä: huomioidessasi yhden pienen tekijän saatat tulla tietoiseksi myös monesta muusta oireesta. Kuten aiemmin mainitsimme, fyysiset, henkiset ja sosiaaliset oireet tulevat usein yhdessä – olemmehan kokonaisuus.

Jos koet, että sinulla on burn out oireita ja olet jatkuvasti väsynyt ja stressaantunut, on asiasta erittäin tärkeää keskustella mahdollisimman pian työnantajan ja lääkärin kanssa. Kannustammekin kaikkia valmennettaviamme toimimaan oireet tunnistaessaan. Burn out on tila, jota ei kannata hävetä – kuten jo aiemmin kuulit, työuupumuksen voi kohdata vahvinkin meistä.

Työuupumus on tila, josta palautuminen vaatii aikaa

Kuten mainitsimme jo aiemmin, burn out on tavallaan kroonisen stressin päätepysäkki. Se on tila, jossa kaikki voimavarat on kulutettu loppuun ja olo voi olla jopa masentunut. Koska tuohon pisteeseen pääseminen on vaatinut aikaa, vaatii siitä toipuminenkin myös aikaa. Jos sinulla on todettu burn out, kaikista tärkeintä on aluksi hyväksyä tilanne – asiasta stressaaminen ei nimittäin helpota oloa lainkaan.

Jos sinulla on burn out, älä rankaise itseäsi sen vuoksi. Sinussa ei ole vikaa, mutta elämäntilanteessa ja tavoissa, jotka burn outiin ovat johtaneet, voi ollakin. Sen sijaan, että soimaisit itseäsi, käännä katse asioihin, jotka voit ehkä muuttaa – mitä olisit tehnyt toisin? Kun tiedostat, mikä sai sinut uupumaan, vältät tilanteen toistumisen tulevaisuudessa ja osaat reagoida ajoissa, jos huomaat luisuvasi kohti samaa tilannetta.

Mikä sinut johti työuupumukseen? Mikä sai kroppasi ja mielesi reagoimaan niin vahvasti? Jokaisen meidän elämäntilanne on erilainen, joten myös syyt uupumukseen vaihtelevat aina yksilöittäin. Voit auttaa jäljitystyötäsi seuraavilla kysymyksillä:

  1. Milloin viimeksi pidit lomaa? Entä milloin pidit vapaapäiviä?
  2. Toitko töitä jatkuvasti kotiin? Pyörivätkö työasiat mielessäsi myös vapaa-ajalla?
  3. Jos ajauduit ylikuntoon tai kroppasi joutui kovan kuormituksen väsyttämäksi, milloin viimeksi pidit lepopäiviä ja palauduit kunnolla?

Kuten kaikista kysymyksistä huomaat, on palautumisen merkitys jaksamisellemme erittäin merkittävä. Se onkin yksi syy, miksi panostamme palautumista tukeviin perusasioihin valmennuksissamme. Riittävä uni, riittävä treeni ja kehonhuolto sekä monipuolinen ruokavalio ovat hyvinvointimme kulmakiviä, jotka auttavat meitä keskittymään töissämme tehokkaammin ja samalla myös palautumaan työn kuormituksesta vapaa ajallasi.

Pidä taukoa, ja mieti, mistä asioista saat puhtaasti iloa. Lähde tekemään niitä asioita: olipa kyseessä sitten luonnossa liikkuminen, maalaaminen, eläinten kanssa ulkoilu tai ystävien tapaaminen, saata itsesi noiden aktiviteettien pariin. Ehkäpä noissa aktiviteeteissa on mahdollisuus rutiineihin ja uusiin tapoihin, jotka kiireen ja paineistetun elämäntilanteen keskellä unohtuivat?

Vaikka liikunta on tärkeä osa hyvinvointiamme, kannattaa siitäkin pitää taukoa, kun toivut burn outista. Täyslevon jälkeen treeni kannattaa aloittaa hiljalleen ja kevennettynä.

Burn out -oireet on huomattu, mitä pitikään tehdä?

  • Mieti, mikä sai sinut tähän tilanteeseen. Miksi paloit loppuun?
  • Älä soimaa itseäsi tapahtuneesta, sillä se ei helpota oloasi
  • Anna itsellesi aikaa palautua uupumuksesta tai siitä, että olet uupumuksen partaalla
  • Pidä tauko treenistä: anna myös kehollesi aikaa palautua
  • Vie itsesi sellaisten aktiviteettien pariin, joista saat puhtaasti iloa
  • Mieti, miten voit tapojasi tai elämäntilannettasi ettei tilanne uusiudu

 

 

 

Tee tulevaisuuden itsellesi palvelus – tee pysyviä muutoksia

Krooninen stressi ja jatkuva väsymys ovat tiloja, joihin tuskin kukaan meistä ei halua palata enää koskaan. Jos koet, että olet menossa kohti burn outia tai olet kokenut työuupumuksen, on tärkeää miettiä, mikä tilanteeseen johti -ja miten sen voi välttää tulevaisuudessa.

Jos kuitenkin haluat, ettei tilanne toistu, on sen eteen tehtävä luonnollisesti muutoksia. Jos et muuta elämässäsi mitään, mikään ei muutu. Kun teemme palveluksen itsellemme ja tulevaisuudellemme, on tärkeää kiinnittää huomiota tapoihin ja rutiineihin.

Burn outissa puhuttaessa etenkin työtapojen ja työn kuormituksen punnitseminen on kultaakin arvokkaampaa. Myös omia stressin oireita kannattaa oppia tunnistamaan – siten myös niiden hallinta helpottuu huomattavasti omassa arjessa. Voit lukea kattavan artikkelin stressin oireista täältä, samalla saat arvokkaita ohjeita myös oireiden hallintaan.

Yksinkertaisesti pelkkä oman vapaa-ajan arvostaminen ja palautumisen arvostaminen luovat näkökulmamuutoksen, jossa kiireen tunne ja täydet päivät kalenterissa eivät ole enää arvoja: eikö olekin tärkeämpää tehdä täysillä omat työtehtävänsä, mutta myös nauttia omasta vapaa-ajastaan täysillä? Taneli kirjoitti vastapainoa korostavasta ajattelumallista blogiartikkelin.

Tilannetta hyödyttävät vain konkreettiset muutokset – eikä niillä ole mitään tekemistä tahdonvoiman kanssa. Tee siis palvelus itsellesi ja hyvinvoinnillesi, ja pohdi, millaisia tapamuutoksia elämäntilanteesi ja jaksamisesi vaatii. Blogistamme löydät artikkelin myös tapamuutoksista.

Muista, että et ole yksin. Emme voi painottaa tätä ajatusta liikaa: parhaimmatkin meistä väsyvät. Puhu tunteistasi, vietä aikaa läheistesi kanssa ja myönnä, että tilanteesi on nyt sellainen kuin se on. On myös tärkeää muistaa, että tilanne ei muutu hetkessä: huolehdi hyvinvoinnistasi ja tee pieninkin teko, joka vie oloasi parempaan suuntaan. Muista, että muutosta ei tarvitse tehdä kerralla.

Miten ennakoida tulevaisuutta varten?

  • Muuta tapojasi. Pohdi, millainen elämäntilanne sai aikaan burn outin. Luo itsellesi viisaampia työtapoja
  • Opi arvostamaan vapaa-aikaasi ja palautumista
  • Tiedosta ajattelutapasi: onko kiire ja valtavasta työtaakasta suoriutuminen millä hinnalla hyvänsä mielestäsi ihailtavaa? Entä, jos arvostaisit viisaita työtapoja ja tehokkuutta?
  • Puhu asiasta tarvittaessa ammattilaisen kanssa, joka voi auttaa sinua tekemään tarvittavia muutoksia arkeesi.
  • Ole läheisten kanssa ja anna heidän tukea sinua.

Meille on tärkeää, että ihmiset ymmärtävät hyvinvointinsa merkityksen ja sen, ettei omaa hyvinvointia jaotella vapaa-ajan ja työajan hyvinvointiin. Meille on tärkeää, että ihmiset ymmärtävät työtapojensa vaikutuksen omaan hyvinvointiinsa ja siihen, miten palautuminen vaikuttaa jaksamiseen. Sen vuoksi panostamme näihin asioihin yritysvalmennuksissamme. Myös uudistuneessa Lifted LIFESTYLE -valmennuksessa panostetaan perusasioihin, jotka muovaavat meille vahvan kivijalan terveydellemme ja hyvinvoinnille.

Lifted on valmennusyritys, jonka tavoitteena on vapauttaa valmennettaviensa täysi potentiaali. Liftedin innostavissa hyvinvointi- ja suorituskykyvalmennuksissa ihminen otetaan huomioon aina kokonaisuutena, joka hyötyy ravinnon, liikkumisen, palautumisen ja ajattelun kehittämisestä! Valmennamme sekä yksityisiä henkilöitä että työyhteisöjä, ja tunnetuimpia palvelujamme ovat tehokkaat verkkovalmennuksemme sekä innostavat live-tapahtumat, jotka ovat auttaneet jo tuhansia nostamaan elämänlaatunsa sekä suorituskykynsä uudelle tasolle. Get inspired, get Lifted!