Tuntuiko otsikon kysymys kummalliselta tai peräti typerältä? Johtoryhmähän johtaa. Näinhän se tietysti yksinkertaisesti ilmaistuna on, mutta käytännössä johtoryhmässä ei aina ole selkeää, yhteistä näkemystä siitä, mikä on johtoryhmän tehtävä. Vielä useammin johtoryhmässä on erilaisia näkemyksiä siitä, mitä ja miten johdetaan johtoryhmänä.
Ensimmäinen askel on määrittää johtoryhmän olemassaolon tarkoitus. Miksi organisaatio tarvitsee johtoryhmän tai jopa useita johtoryhmiä? Varsinkin viime mainitussa tilanteessa ei löydy aina yksiselitteisiä perusteluita kaikkien johtoryhmien olemassaololle tai johtoryhmien keskinäiset suhteet saattavat olla epäselviä.
Johtoryhmän olemassaolon tarkoituksen ja tehtävien tarkastelu on tarpeen esimerkiksi, kun:
- Johtoryhmä ei johda aidosti yhdessä organisaatiota
- Johtoryhmästä on muodostunut ”pakkopulla” sen jäsenille
- Johtoryhmä on pääosin raportointi- ja tiedotusfoorumi
- Johtoryhmän kokoukset venyvät ja asiat siirtyvät kokouksesta toiseen
- Keskustelu rönsyilee ja yksityiskohtien käsittelyyn käytetään paljon aikaa
- Johtoryhmän toiminta ei ole johdonmukaista
- Päätöksenteko takkuilee tai johtoryhmä ei tee päätöksiä ollenkaan
- Johtoryhmässä käsitellyt asiat viestitään ristiriitaisesti
- Johtoryhmän päätökset toteutetaan epäyhtenäisesti
Strateginen muutoksen johtaminen on johtoryhmän tehtävä ja toiminnan ydin
Organisaation ylin johtoryhmä vastaa yleensä viime kädessä strategian suunnittelusta, toteutuksesta ja seurannasta. Strateginen johtaminen on muutosjohtamista: strategian edellyttämien valintojen, hankkeiden ja toimenpiteiden toteuttamista. Se on myös muutoksessa johtamista, sillä strategiaa joudutaan aina täsmentämään, hiomaan ja toisinaan muuttamaan radikaalistikin esimerkiksi toimintaympäristön tapahtumien johdosta tai käytettävissä olevan tiedon tarkentuessa. Moni organisaatio onkin siirtynyt pitkän aikavälin strategioiden laatimisesta ns. jatkuvaan strategiatyöhön.

Suorituksen johtaminen on operatiivista johtoryhmätyötä ja johtoryhmän tehtävä
Strategia toimii punaisena lankana kaikessa operatiivisessa johtamisessa. Toisinaan tämä unohtuu johtoryhmiltä, joiden painopiste on arjen asioissa ja ad hoc-tilanteiden käsittelyssä. Johtoryhmät havaitsevat tämän usein myös itse silloin, kun kokousaika tuntuu loppuvan aina kesken. Johtoryhmästä voi muodostua jopa organisaation pullonkaula päätöksenteossa. Puheet ”lentokorkeuden nostamisesta” ja ”pois lillukanvarsista” ovat tuttua sanastoa johtoryhmätyöskentelyn kehityskohteita pohdittaessa.
Johtoryhmätason suorituksen johtaminen ei ole organisaation ongelmien ratkaisua. Se on strategiaa toteuttavien tavoitteiden asettamista, edellytysten luomista organisaatioille, seurantaa ja palautetta. Johtoryhmässä saatetaan hymistä tyytyväisyydestä, kun strategia on saatu pakettiin ja konkretisoitu tavoitteiksi organisaatiolle. Useat ongelmat aiheutuvat kuitenkin juuri siitä, että edellytykset haluttuihin suorituksiin eivät ole kunnossa. Niinpä johtoryhmä ajautuu ratkomaan suorituksessa ilmeneviä ongelmia sen sijaan, että huolehtisi ennakkoon suoritusten mahdollistamisesta.

Johtoryhmä – hyvän johtamisen ja huonon johtamisen roolimalli
Johtoryhmä näyttää esimerkkiä omalla toiminnallaan muulle esihenkilökunnalle ja koko organisaatiolle. Tämän vuoksi johtoryhmän on syytä aika ajoin arvioida myös omaa johtamismalliaan:
- Johtaako johtoryhmä aidosti tavoiteltujen arvojen mukaisesti?
- Onko johtoryhmässä yhteisesti sovitut johtamisen periaatteet tai pelisäännöt johtamiselle?
- Ovatko johtoryhmäläisten käsitykset hyvästä ja huonosta johtamisesta samansuuntaiset?
- Minkälaista johtamista johtoryhmä haluaa edistää?
- Minkälainen johtaminen on johtoryhmän näkemyksen mukaan huonoa johtamista?
- Puututaanko huonoon johtamiseen ja jos, niin miten?
- Pystyykö johtoryhmä käsittelemään rakentavasti omassa johtamisessa ilmeneviä puutteita?
Johtoryhmien keskinäiset suhteet selkeiksi
Mitä useampia johtoryhmiä organisaatiossa toimii, sitä tärkeämpää on arvioida niitä kokonaisuutena. Tämän voi tehdä esimerkiksi listaamalla kaikki organisaation johtoryhmät tai johtoryhmien kaltaiset ryhmät ja arvioimalla seuraavia asioita:
- Mikä on kunkin johtoryhmän rooli osana johtamisjärjestelmää?
- Mitkä ovat ryhmien tehtävät?
- Kattavatko tehtävät kaikki keskeiset johtamisen alueet?
- Käyttävätkö johtoryhmät aikaa keskeisiin tehtäviinsä vai kuluuko aika muuhun?
- Onko johtoryhmien toiminnassa päällekkäisyyksiä?
- Ovatko päätöksenprosessit ja -valtuudet selkeitä?
- Muodostavatko johtoryhmät kokonaisuuden, joka toimii yhdensuuntaisesti yhteistyössä?
- Sujuuko kommunikointi ja viestintä ryhmien välillä tarkoituksenmukaisesti?
- Tunteeko organisaatio eri johtoryhmien tehtävät?

Johtoryhmän tehokas toiminta on liiketoiminnalle kriittistä
Kun johtoryhmä määrittää ja ymmärtää tehtävänsä sen mahdollisuudet onnistua kasvavat merkittävästi. Samalla myös yrityksen mahdollisuudet ja todennäköisyydet menestymiseen lisääntyvät. Siitä syystä johtoryhmätyön kehittämiseen ja valmennukseen onkin erittäin hyödyllistä ja kannattavaa panostaa.